خبر سلامت

تاثیر تغذیه در کاهش استرس دانش‌آموزان

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تغذیه مناسب دانش‌آموزان، نقش مهمی در پیشگیری از استرس آنان دارد و موجب آرامش آنها می‌شود.
کد خبر: ۵۶۲۵۱۹

به گزارش ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی افزود: تغذیه مناسب در فصل امتحانات به تمرکز و یادگیری دانش‌آموزان کمک می‌کند و دانش‌آموزان می‌توانند با تغذیه مناسب و استراحت کافی بازده فکری خود را افزایش دهند.

وی ادامه داد: غذاهایی مانند سوپ جو و همچنین کاهو، شیر، دوغ و ماست حاوی لاکتوسین است که این ماده خاصیت آرامش‌بخشی دارد و توصیه می‌شود شب قبل از امتحان از این گروه مواد غذایی مصرف شود زیرا باعث کاهش استرس در دانش‌آموزان می‌شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به این که میوه و سبزی در سلامت فکر نقش مهمی دارد، تاکید کرد: موادی که دارای سیتین هستند مانند زرده تخم‌مرغ، بادام زمینی، گردو و جوانه‌ها در تکامل مغز و سلول‌های مغزی بسیار مؤثر است و مصرف آنها در فصل امتحانات به دانش‌آموزان توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که حافظه کوتاه‌مدت با خوردن مواد قندی ارتباط دارد و بهتر است دانش‌آموزان صبح امتحان مواد قندی که سریع آزاد می‌شوند مانند آبمیوه، عسل، مربا و چای شیرین مصرف کنند.

چای برای صبحانه مطلوب نیست

یک متخصص تغذیه گفت: صبحانه باید ترکیبی از غلات، ‌پروتئین و ویتامین بویژه ویتامین C باشد و چای در سفره صبحانه سبب دفع آهن در بدن می‌شود و آب‌میوه‌ها بهترین مایعات برای صبحانه هستند.

ناصر کلانتری در گفت‌وگو با فارس غلات را بهترین ماده غذایی برای صبحانه دانست و افزود: گندم، جو و ذرت بهترین منبع غذایی برای وعده صبحانه‌ است که در کشور ما به شکل نان و در کشورهای غربی به صورت کورن‌فلکس (غلات حجیم‌ شده) مصرف می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ترکیب نان و شیر را بهترین ماده غذایی برای صبحانه عنوان کرد و ادامه داد: این که چای را در وعده اصلی صبحانه به عنوان مایعات مصرف می‌کنیم صحیح نیست. چرا که آهن موجود در غذا را دفع می‌کند و اصرار داریم که آب‌میوه در وعده صبحانه مصرف شود چرا که جذب ویتامین C موجود در آب‌میوه بویژه آب پرتقال سبب جذب بهتر آهن موجود در غذا می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها