روزانه‌ها

استرس مرز و محدوده‌ای نمی‌شناسد

نمی‌دانم زمانی که برای نخستین بار استرس را تجربه کردید به خاطر دارید یا نه. شاید روزی که برای نخستین‌بار به مدرسه رفتید یا حتی قبل از آن زمانی که برای نخستین بار از والدینتان جدا شدید و ماندن در مهدکودک یا خانه مادر بزرگ را تجربه کردید، برای اولین بار این حس ناخوشایند را هم تجربه کردید.
کد خبر: ۵۵۵۰۴۰

به هر حال باید پذیرفت حتی افزایش سن هم نمی‌تواند در مواجه شدن با این احساس روحی و روانی به‌عنوان ترمز عمل کند. چراکه به هر حال هر سن و سالی استرس‌های خاص خودش را دارد.

اگرچه ممکن است یک کودک تصور کند پدر و مادرش با استرس بیگانه‌اند و هیچ‌گاه نمی‌توانند حسی را که او در دنیای کودکی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، درک کنند. اما حقیقت این است که این کودک تنها عضو خانواده نیست که باید در همه لحظاتی که بناچار از پدر و مادرش جدا می‌شود یا در انتظار بازگشت آنهاست با این حس عجیب و ناخوشایند کنار بیاید. طبق بررسی‌های آماری انجام شده روزانه بیش از یک میلیون نفر به دلیل داشتن استرس و مواجه شدن با عوارض و پیامدهای ناشی از آن، از حضور در محل کارشان خودداری می‌کنند.

روا‌ن‌شناسان بر این باورند که این استرس بیشتر ناشی از عدم رضایت شغلی است. در سال‌های اخیر میزان استرس در زندگی مردم تا حد زیادی افزایش یافته است و از این‌رو به‌عنوان یکی از شایع‌ترین علت‌های مراجعه به پزشکان شناخته شده است. اما یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر موجب نگرانی بسیاری از سازمان‌ها و موسسات مانند سازمان جهانی بهداشت شده، تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی و همچنین افزایش میزان اشتغال زنان است که به نظر می‌رسد بیش از مردها می‌توانند سلامت اعضای خانواده را در نتیجه مواجه شدن با استرس و فشارهای روحی و روانی تحت تاثیر قرار دهند.

به هر حال استرس پدیده‌ای طبیعی و اجتناب ناپذیر در زندگی امروزی است که نه تنها می‌تواند در روند زندگی افراد اختلال ایجاد کند بلکه می‌توان از آن به‌عنوان عامل زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های مختلف روحی و جسمی نام برد. در زندگی همه افراد شاغل استرس وجود دارد و هیچ راهی برای گریز از آن وجود ندارد.

اگرچه مسئولیت افراد، ارتباط آنها با همکارانشان و همچنین شرایط محیطی می‌تواند در شدت و ضعف استرس و فشارهای روحی و روانی موثر باشد اما راهکار مشترک و به عبارتی تنها راه برای به حداقل رساندن پیامدهای ناشی از آن، شناخت راهکارها و رفتارهایی برای مقابله با آن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها