سلامت زنان

سقط مکرر

سقط یکی از مشکلاتی است که در ده بارداری از هر صد بارداری پیش می آید و وقتی یک‌بار پیش آید نگرانی چندانی ایجاد نمی‌کند و گاه حتی نیاز به بررسی علت آن وجود ندارد، اما زمانی که سه بار یا بیشتر اتفاق افتد بسیار مهم می‌شود و نیاز به بررسی‌های متعدد آزمایشگاهی و رادیولوژیک دارد.
کد خبر: ۵۵۴۳۱۳

علل ژنتیکی تنها 5 درصد علل سقط مکرر را تشکیل می‌دهد و متاسفانه درمان خاصی ندارد، اما باید دانست حتی در مواردی که علت سقط، ژنتیکی است احتمال به وجود آمدن یک کودک سالم در هر حاملگی بیش از سقط مجدد است. همین‌طور در این موارد می‌توان از تخمک یا اسپرم اهدایی استفاده کرد تا احتمال سقط کم شود.

در بیش از 10 درصد موارد، علت سقط مکرر اختلالات در شکل اندام‌های مرتبط بدن است که در بیشتر موارد این اختلال در شکل رحم است که می‌تواند مادرزادی باشد یا به دلایلی در طول زندگی زن اتفاق افتاده باشد مثل چسبندگی یا فیبروم رحمی یا نارسایی دهانه رحم. برای تشخیص این مشکلات می‌توان از روش‌های رادیولوژیک مثل عکس رنگی از رحم و ضمائم یا از روش MRI استفاده کرد. خوشبختانه این مشکلات اغلب با انجام جراحی مناسب قابل درمان است.

از علت‌های بسیار شایع سقط مکرر اختلال در سیستم مترشحه داخلی است؛ یعنی یکی از سیستم های هورمونی اختلال پیدا کند. از موارد مشهور آن هم می‌توان به اختلالات تیروئید، تنبلی تخمدان، اختلال هورمون شیر یا پرولاکتین و دیابت اشاره کرد که همه این موارد قابل درمان است.

عفونت‌ها بر خلاف تصور عمومی عامل تعداد کمی از سقط های مکرر است. به هر حال این عفونت‌ها هم قابل تشخیص و درمان است. اما بزرگ‌ترین دسته علت‌های سقط مکرر، علل ایمونولوژیک است که هم تشخیص آنها و هم درمان‌شان مشکل است در این دسته علت‌ها یک اختلال در سیستم ایمنی بدن وجود دارد که در حین حاملگی علیه جنین فعال و منجر به نابودی آن می‌شود. اختلال در سیستم انعقادی از علل دیگری است که منجر به سقط می‌شود. در افراد مبتلا، سیستم انعقادی مادر به صورت غیرطبیعی فعال است و با ایجاد لخته در عروقی که به جنین خونرسانی می‌کند، این خونرسانی متوقف شده و جنین از بین می‌رود.

از علل دیگر سقط می‌توان به بیماری‌های مزمنی مثل بیماری قلبی یا کلیوی در مادر اشاره کرد. همچنین مصرف موادی چون سیگار، الکل یا قهوه فراوان هم می‌تواند منجر به سقط شد. وجود مواد سمی در محیط زندگی نیز منجر به سقط می‌شود مانند فلزات سنگین موجود در هوای آلوده، تنفس مکرر گازهای بیهوشی، قرار‌گرفتن در معرض اشعه‌های مضر رادیولوژی یا اشعه رادیواکتیو. بر خلاف تصور عمومی، ورزش در حد متوسط و نزدیکی منجر به سقط نمی‌شود.

دکتر ثریا عالمی / جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها