روزهای پرکار تنیسور ها در آخر سال

امید به درخشش تنیس در عرصه های آسیایی

تنیس ایران بعد از پشت‌سر گذاشتن اتفاق‌های متفاوت در سال 91 خود را برای دوران جدیدی در سال 92 آماده می‌کند.
کد خبر: ۵۴۹۳۸۳
امید به درخشش تنیس در عرصه های آسیایی

جام جم ؛ محمد رضاپور/ در آغاز سال جدید، فعالیت‌های بین‌المللی تنیس از چهره تازه این ورزش رونمایی می‌کند، به این ترتیب که رقابت‌های رده‌های سنی، مسابقه‌های فیوچرز و در آخر بازی‌های جام دیویس، موقعیت کنونی تنیس ایران را در سطح قاره آسیا نشان می‌دهد.

تیم‌های ملی رده‌های سنی تا بزرگسالان در حال برگزاری اردوهای آماده‌سازی هستند تا عرصه مسابقه‌های بین‌المللی را به عرضه توانمندی‌های خود تبدیل کنند. در رده‌های سنی با وجود موفقیت‌هایی که در سال 91 به دست آمد اعتماد به نفس بازیکنان نوجوان و جوان این گروه‌ها بیشتر شده، به طوری که می‌توان به موفقیت‌های آنها باز هم امیدوار بود. تنیس با وجود مشکلات مالی حامیان مالی‌اش در عرصه برگزاری مسابقه‌های داخلی هم سالی پررقابت و مطلوبی را پشت سر گذاشت. لیگ و برگزاری جام حذفی تلاش‌های مسئولان این ورزش را برای رسیدن به شرایط بهتر نشان می‌دهد. از ‌مهم‌ترین اتفاق‌های تنیس در سال 91 باید از برگزاری رقابت‌های گروه سوم جام دیویس به میزبانی ایران نام برد که با توجه به جوانگرایی در تیم ملی تنیس و جا ماندن باتجربه‌ها از حضور در تیم ملی، عاقبت خوبی در عرصه بین‌الملل برای تنیس‌بازان به همراه نداشت؛ در مقابل و در همین عرصه، ملی‌پوش دختر نوجوان ایران که در ترکیب تیم منتخب غرب آسیا به مصاف حریفانش رفته بود، با کسب عنوان قهرمانی به همراه مربی خود به عنوان بهترین‌های رقابت‌ها انتخاب شده و راهی مرحله نهایی شد. در همین عرصه بین‌الملل داوران ایرانی بارها در رقابت‌های بزرگ جهانی از جمله مسابقه‌های گرنداسلم شرکت کرده و بارها رقابت بزرگان تنیس جهان را قضاوت کردند تا داوران تنیس ایرانی در سال 91 برگی زرین را برای ورزش ایران به ثبت رسانده باشند. در عرصه داخلی هم برگزاری رقابت‌های لیگ برتر و جام حذفی در هر دو بخش مردان و زنان که البته با حواشی هم همراه بود در کنار انتخاب کادرفنی جدید تیم ملی و بازگشت باتجربه‌ها به تیم ملی تنیس ایران از مهم‌ترین اتفاقات به شمار می‌روند.

فلاش‌بک

در روز پایانی مسابقه‌های تنیس جام دیویس آسیا و اقیانوسیه که به میزبانی تهران برگزار شد، تیم ملی تنیس ایران با شکست از مالزی به مقام چهارم رقابت‌ها رسید. این رقابت‌ها با قهرمانی تیم ملی سوریه و صعود این تیم همراه کویت به گروه دوم و سقوط بنگلادش و قرقیزستان به گروه چهارم رقابت‌ها تمام شد. تیم ملی باید سال آینده در رقابت‌های همین گروه که این بار به میزبانی میانمار برگزار می‌شود، برای صعود به گروه دوم یک بار دیگر تلاش کند.

تمرینات ملی‌پوشان در آکادمی استقلال

آکادمی تنیس استقلال محل رفت و آمد تنیسورهایی است که می‌خواهند تیم ملی را به گروه دوم جام دیویس آسیا و اقیانوسیه بازگردانند. در حال حاضر چهار تنیسور زیر نظر سعید احمدوند سرمربی، سیف‌الله بهزادپور مربی و عطایی بدنساز تمرین می‌کنند. سرمربی تیم ملی تنیس درباره شرایط ملی‌پوش‌ها می‌گوید: تمرینات بخوبی دنبال می‌شود و ما در حال رسیدن به سطح مطلوبی از آمادگی هستیم. تا بیست و هفتم فروردین فرصت خوبی داریم افراد تیم ملی را آماده کنیم، بنابراین نگران نیستیم چون آنها کاملا باتجربه هستند. قبل از بیست و هفتم فروردین که نفرات تنیس ایران باید در میانمار به میدان بروند، مسابقه‌های فیوچرز در قطر برگزار می‌شود و سعید احمدوند این مسابقه‌ها را برای آمادگی بیشتر بازیکنان مفید می‌داند: دو هفته در قطر تنیسورهای تیم ملی را زیر نظر می‌گیریم. این مسابقه‌ها در بهترین زمان برای ما برگزار می‌شود. هفته اول فرصت داریم اشکالات را ببینیم و در هفته دوم با رفع اشکالات به دنبال شرایط بهتر تنیسورها هستیم.

احمدوند زمان شروع فیوچرز قطر را هفتم فروردین اعلام می‌کند و می‌گوید اصلا نتیجه این بازی‌ها برایش مهم نیست بلکه او تنها می‌خواهد از نفراتی که قرار است به میانمار ببرد ارزیابی دقیق‌تری داشته باشد. تنیس فیوچرز قطر با تنیسورهای 16 کشور برگزار می‌شود. سرمربی تیم ملی تنیس درباره برنامه‌های بعدی تیمش می‌گوید: تنیس‌بازان بعد از بازگشت از قطر یک هفته در تهران تمرین می‌کنند و سپس راهی پیکارهای جام دیویس می‌شوند.

در کنار این فعالیت‌های تیم ملی اخبار متفاوت دیگری هم شنیده می‌شود، از جمله حضور تنیسورهای ایرانی‌الاصلی که در سایر کشورها زندگی می‌کنند. حتی گفته می‌شود یک تنیسور ایرانی مقیم امارات به نام معدنچی شاید بتواند شانس حضور در تیم ملی را به دست آورد یا درباره تنیسور ایرانی‌تبار مقیم آمریکا نیز حرف‌هایی زده می‌شود که احمدوند می‌گوید: شرایط برای حضور این بازیکن مهیا نشد ضمن این‌که معتقدم ملی‌پوشان ایران می‌توانند نتایج قابل قبولی را در میانمار به دست آورند.

احمدوند درباره دلایل برگزاری رقابت‌های گروه سوم و چهارم منطقه آسیا و اقیانوسیه در میانمار توضیح می‌دهد: این کشور بتازگی سرمایه‌گذاری زیادی را روی تنیس انجام داده، به طوری که با جذب یک مربی انگلیسی در صدد توسعه این رشته ورزشی است. میانمار میزبان شده است تا بتواند نظر مساعد مسئولان کنفدراسیون تنیس آسیا و فدراسیون بین‌المللی تنیس را به خود جلب کند.

بازی‌های تنیس جام دیویس در گروه سوم منطقه آسیا و اقیانوسیه اواخر فروردین سال آینده با حضور هشت تیم ایران، هنگ‌کنگ، جزایر پاسفیک، امارات، کامبوج، مالزی، عمان و ویتنام در میانمار برگزار می‌شود که در پایان دو تیم برتر راهی گروه دوم می‌شوند. با این حال احمدوند امیدوار است ایران بتواند با پشت سر گذاشتن رقبا جایگاه خود را در بین رقبای آسیایی ارتقاء بدهد.

امیدهای سال 92

در جریان برگزاری مسابقه‌های تنیس منتخب آسیا در ویتنام، صدف صادق وزیری نماینده ایران در بازی فینال انفرادی به مصاف تنیسوری از یمن رفت و در نهایت با نتیجه 2 بر صفر حریف خود را از پیش رو برداشت و تاریخ‌ساز شد. نماینده ایران با این موفقیت نه تنها بر بام آسیا ایستاد بلکه جواز حضور در مسابقه‌های قهرمانی آسیا را نیز به دست آورد.

با موفقیت‌های به دست آمده در حال حاضر کارهای مربوط به اعزام تیم‌های رده سنی فدراسیون تنیس انجام می‌شود. شاهرخ کشاورز دبیر فدراسیون تنیس و سرپرست تیم ملی می‌گوید: پیروزی‌های بازیکنان رده‌های سنی باعث اطمینان خاطر ما از نحوه برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای آنها شده است، بنابراین تیم‌های نوجوانان پسر و دختر را با اعتماد به نفس بالا به رقابت‌های مختلف می‌فرستیم.

کشاورز درباره برنامه‌های بین‌المللی این تیم‌ها می‌گوید: تیم نوجوان دختر ما از روز بیست و پنجم اسفندماه در رقابت‌های فد کاپ آسیا در مالزی شرکت می‌کند و تیم پسران در روز دوم فروردین باید در دیویس‌کاپ بازی کند. اردوهای مختلف در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در بازه‌های مختلف زمانی و در شهرهای مختلف برگزار شد که این اردوها در نیم فصل دوم امسال نتایج خوبی را برای فدراسیون داشت.

کشاورز هم مانند بسیاری از اهالی تنیس که این روزها به موفقیت‌های این ورزش در آسیا امیدوار هستند با امید به آینده به فعالیت‌های تنیسورها در رقابت‌های بین‌المللی نگاه می‌کند: سال 92 برای تنیس سال پرکاری است اما سال 92 را خوب می‌بینیم. کادر فنی تیم تنیس ایران مشخص شده و بازیکنان این تیم کار خود را برای حضور در رقابت‌های جام دیویس با هیجان زیادی آغاز کرده‌اند. در حال حاضر مراحل بدنسازی را به همراه تنیس پشت سر می‌گذارند. امیدوارم بتوانیم با ملی‌پوشان خوب و کادر فنی قدرتمندی که داریم در رقابت‌های گروه سوم جام دیویس سال آینده خوش درخشیده، در نهایت به دور دوم صعود کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها