صالح‌آبادی: بورس انرژی آخرین بورس فعال در بازار سرمایه ایران خواهد بود

چهارمین بورس ایران وارد بازار سرمایه کشورشد

بورس انرژی به عنوان چهارمین بورس کشور سرانجام دیروز با معاملات برق و زغال سنگ و البته در میان حاشیه‌های مختلف به مجموعه بازار سرمایه کشور پیوست.
کد خبر: ۵۴۸۳۴۵

به گزارش جام‌جم، چهارمین بورس کشور دیروز در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که عرضه‌کننده اصلی این بورس یعنی وزیر نیرو در مراسم آغاز به‌کار آن حضور نداشت. در عین حال وزیر نفت به عنوان یکی از دیگر از عرضه‌کنندگان بالقوه در این بورس نیز در مراسم افتتاحیه حضور نداشت و به جای این دو مقام عالی معاونان آنها در این حضور یافتند.

اما در طرف مقابل وزارت اقتصاد به عنوان مقام ناظر بازار با حداکثر نفرات و مسئولان در مراسم شرکت کرد؛ از وزیر اقتصاد گرفته تا رئیس سازمان بورس و مدیرعامل بورس انرژی.

براساس این گزارش، معاملات دیروز بورس انرژی با سه حامل انرژی برق، قطران و زغال سنگ آغاز شد که در این میان پس از رفع اشکالات نرم‌افزاری ثبت درخواست خرید، پنج سفارش برای برق عرضه شده در این بورس رقم خورد.

این گزارش می‌افزاید: پس از آن که قطران و زغال سنگ توسط خریداران در سیستم معاملات ثبت شد، شاپور محمدی مدیرعامل بورس انرژی از انجام معاملات برق در این بورس خبر داد.

پس از آن برخی کارگزاران خریدار و فروشنده که در مراسم افتتاحیه حضور داشتند، از وجود اشکال در سیستم ثبت درخواست خرید در معاملات برق خبر دادند و اعلام کردند که این اشکال نرم‌افزاری بورس انرژی است که خریداران پس از رفع این اشکال توانستند 20 قرارداد سلف موازی استاندارد برق، معادل 80 مگاوات ساعت طی پنج سفارش خرید به‌ارزش 25 میلیون و 30 هزار ریال در سیستم به ثبت برسانند.

تکذیب نامه وزیر نفت

از حواشی مهم این مراسم درخواست احمد قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برای راه‌اندازی بورس مستقل نفت خام بود که البته با پاسخ منفی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس مواجه شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی هم دریافت هرگونه نامه از سوی وزیر نفت مبنی بر درخواست مشارکت صنعت نفت در راه‌انداری بورس انرژی و ایجاد زیرساخت‌های معامله نفت خام را رد کرد.

به گزارش فارس سیدشمس‌الدین حسینی دیروز در حاشیه آیین راه‌اندازی بورس انرژی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بورس‌ها اطلاعات فشرده و به‌روز برای تصمیم‌سازان فراهم می‌کنند، ضمن این ‌که اطلاعاتی که در بورس‌ها تولید می‌شود، اطلاعات معتبری است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ارسال نامه وزیر نفت به وزیر اقتصاد برای تاخیر در راه‌اندازی بورس انرژی به منظور فراهم شدن زیرساخت عرضه فرآورده‌های نفتی و نفت خام در این بورس گفت: چنین چیزی مطلقا صحت ندارد.

وزیر اقتصاد در ادامه اظهار کرد: بورس انرژی در دنیا در قالب بورس نفت پیگیری می‌شود و ما هم باید چنین کنیم، اما متاسفانه باید اقرار کنم با این‌ که بیشترین ذخایر نفت و گاز دنیا را در اختیار داریم، دست چندانی در بورس‌های نفت دنیا نداریم.

وی اضافه کرد: البته این نقیصه فقط گریبانگیر ایران نیست و بیشتر کشورهای تولید‌کننده نفت در این حوزه عقب‌ماندگی دارند و بورس‌های نفت در کشورهای غربی تشکیل شده است. حسینی با بیان این ‌که برای عرضه اوراق سلف هم در قوانین برنامه و هم در مقررات سازمان بورس مجوز‌های لازم داده شده است، گفت: باید هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها انجام شود، چنان که به طور مثال با توجه به این ‌که بانک‌ها باید انتشار این صکوک را پشتیبانی کنند مجوزهای لازم باید توسط بانک مرکزی صادر شود.

وی درباره تمایل صنعت نفت به ایجاد بورس مستقل نفت گفت: تصور می‌کنم همگرایی موجود و گرایش مدیران صنعت نفت و شرکت ملی نفت به عملکرد موفق بورس انرژی کمک کند.

وزیر اقتصاد افزود: دوستان نفت و نیرو برای راه‌اندازی بورس انرژی همکاری زیادی کرده‌اند. وی پرسش‌های مکرر درباره راه‌اندازی بورس مستقل نفت را بی‌پاسخ گذاشت.

به گزارش فارس با وجود تکذیب وزیر اقتصاد پیش از این مسعود هاشمیان قائم مقام معاون بین‌الملل وزیر نفت از ارسال نامه‌ای از سوی وزیر نفت به وزیر اقتصاد خبر داده و گفته بود: «در این خصوص وزیر نفت به وزیر اقتصاد و دارایی رسما و مکتوب اعلام کرده است که دستور فرمایند دوستان در سازمان بورس عجله نکنند، قدری با تامل پیش بروند و دست نگه دارند؛ چطور می‌گویند اعتراض رسمی انجام نشده است؟

در نامه وزیر نفت علاوه بر تاکید بر عجله نکردن در راه‌اندازی بورس انرژی خواسته شده است که پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های نفت در فرآیند راه‌اندازی بورس انرژی مورد توجه و طرف مشارکت قرار بگیرند، چرا که آنها در آینده همه خصوصی خواهند بود و قطعا بر رونق بازار بورس انرژی خواهند افزود.»

براساس این گزارش، احمد قلعه‌بانی‌، مدیرعامل شرکت ملی نفت هم در حاشیه راه‌اندازی بورس انرژی با بیان این‌که در پایه‌ریزی بورس انرژی کمتر شرایط تخصصی صنعت نفت بخصوص درباره عرضه نفت خام رعایت شده است، گفت: در ادامه برای راه‌اندازی بورس مستقل نفت خام تلاش خواهیم کرد، اما علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس در سخنرانی خود در آیین راه‌اندازی بورس انرژی با تاکید بر این‌که بورس انرژی، چهارمین و آخرین بورس ایران خواهد بود، گفت: در صورت نیاز به ورود هر نوع ابزار جدید مالی یا حوزه جدید کاری، این کار در قالب یکی از این بورس‌ها انجام خواهد شد و پس از این بورس جدیدی نخواهیم داشت.

ارزش 3 بورس ایران از مرز 101 هزار میلیارد تومان گذشت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این‌که ارزش سه بورس کشور در سه سال گذشته 56 هزار میلیارد تومان بود که این رقم امسال به 101 هزار و 500 میلیارد تومان با رشد 80 درصدی رسیده است، گفت: بورس انرژی حلقه مفقوده اتصال صنعت با بخش مالی است.

به گزارش مهر، علی صالح‌آبادی با اشاره به تاریخچه راه‌اندازی بورس انرژی و استقبال از پذیره‌نویسی آن گفت: پیام این نهاد جدید این بود که سایر بورس‌ها در سال‌های گذشته موفق بوده است.

وی با بیان این‌که پس از پذیره‌نویسی، مراحل راه‌اندازی این بورس انجام شد و در اوایل امسال شرکت آن به ثبت رسید، گفت: راه‌اندازی بورس انرژی با توجه به پیچیدگی‌های آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همکاری بین دستگاه‌ها به راه‌اندازی آن منجر شد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار به اقدامات شرکت ملی نفت برای حضور در بورس انرژی اشاره و بیان کرد: به دلیل وجود مشکلات، این امر به زمان دیگری موکول شد و امیدواریم در مرحله بعد نفت نیز به این مجموعه اضافه شود.

صالح‌آبادی، بورس انرژی را آخرین بورس ایران اعلام کرد و گفت: بورس اوراق بهادار و فرابورس در حوزه اوراق بهادار و بورس کالا و بورس انرژی در حوزه کالایی فعال بوده و قرار است از این پس این بورس‌ها توسعه یابند و بورس جدیدی راه‌اندازی نمی‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ایجاد ابزارهای پوشش ریسک، توسعه مبادلات انرژی با کشورهای منطقه، کاهش هزینه‌های مبادلاتی و تامین مالی را از اهداف ایجاد بورس انرژی اعلام کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره عملکرد بورس گفت: حجم معاملات بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون 24 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد رشد داشته است، البته این رقم بیشترین رشد در تاریخ معاملات بوده است. وی با اعلام این‌که حجم معاملات فرابورس در سال جاری 12 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که 60 درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است، گفت: اکنون حجم معاملات بورس کالا 65 هزار میلیارد تومان است که با رشد 200 درصدی مواجه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها