رئیس‌جمهور:

طرح‌های بزرگ را با تفاهم مجلس پیش می‌بریم

رئیس‌جمهور دیروز طبق برنامه‌ زمان‌بندی‌شده در مجلس حضور یافت و همانطور که انتظار می‌رفت به صورت مبسوط در خصوص ضرورت‌های اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها صحبت کرد و بلافاصله مجلس را ترک کرد و پس از او تعدادی از نمایندگان استدلال‌های خود در مخالفت با اظهارات رئیس‌جمهور را بیان کردند.
کد خبر: ۵۳۰۹۲۹

البته صحبت درباره اجرای مرحله دوم هدفمندی تنها موضوع صحبت‌های رئیس‌جمهور نبود و او مجددا برخی گلایه‌های خود از جمله دخالت مجلس در امور اجرایی را تکرار کرد که رئیس‌مجلس هم بلافاصله پس از پایان صحبت‌های احمدی‌نژاد به برخی از این مباحث پاسخ داد.

رئیس‌جمهور صحبت‌های خود در مجلس را با مباحثی در خصوص ضرورت نزدیکی دولت و مجلس شروع کرد و با بیان این‌که تمام قوا همگی در یک سنگر قرار دارند، گفت: برخی با تخریب رابطه دولت و مجلس سود سیاسی و اقتصادی می‌برند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این نکته که 95 درصد خواسته دولت و مجلس یکسان است، خاطر نشان کرد: 5 درصد بقیه نیز قابل تفاهم است زیرا همه برای خدمت آمده‌ایم و فاصله‌ای وجود ندارد به جز تقسیم کار.

وی در ادامه با اشاره به سنگ‌اندازی‌های دشمنان در مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، دلیل ادعایی آنها برای این سنگ‌اندازی‌ها را در دو محور موضوع هسته‌ای و حقوق بشر برشمرد و گفت: موضوع هسته‌ای را بارها برای آنها توضیح داده‌ایم و دیگر برای دنیا هیچ نقطه ابهامی در موضوع هسته‌ای نمانده است، اما در موضوع حقوق بشر وقتی ما از کشور دفاع می‌کنیم، معنای آن این نیست که ما در حقوق انسان‌ها مشکلی نداریم یا حقی ضایع نمی‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: چه کسی در دنیا می‌تواند ادعا کند که حقوق ملتش را به طور کامل ادا کرده است وآیا مشکل اصلی آنها حقوق بشر است یا پیشرفت و اقتدار ما؟ البته ما هم نباید بهانه به دست دشمنان بدهیم.

احمدی‌نژاد با اشاره به تحریم‌ها از جمله ممنوعیت فروش نفت، تحریم بانک مرکزی و مبادلات پولی گفت: حتما تحریم‌ها مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد که باید برای آنها چاره‌اندیشی کنیم.رئیس‌جمهور با تاکید بر‌این‌که در دنیا تقریبا هیچ مقاومتی در برابر تصمیمات آنها وجود ندارد، افزود: تحریم‌ها به طور طبیعی باعث یک سری مشکلات می‌شود که اول کاهش سرعت رشد کشور است، یعنی وقتی مبادلات مشکل پیدا می‌کند، تراز‌ها به هم خورده و منابع مختل می‌شود و سرعت رشد کشور کاهش می‌یابد.

3 جهتگیری کلی در مواجهه با تحریم‌ها

وی با بیان این‌که در برخورد با تحریم سه جهتگیری کلی وجود دارد، افزود: جهت‌گیری اول ادامه وضع موجود است که آنها حمله کرده و دولت نیز بسیج شده که حملات آنها را دفع کند.

احمدی‌نژاد، جهتگیری دوم را تسلیم در برابر دشمن دانست و گفت: همه می‌دانیم که این از ساحت ملت بزرگ، مجلس، دولت و نظام برآمده از این ملت به دور است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: جهتگیری سوم ایجاد تحول ساختاری و استفاده از ظرفیت‌های ملی برای عبور از تحریم و مأیوس کردن دشمن است.

وی خطاب به نمایندگان ادامه داد: بسیار روشن است که جهتگیری اول در میان مدت و دراز مدت به ضرر ماست، زیرا بالاخره کسی که حمله می‌کند، همیشه برنده است، البته دولت ایستاده و شبانه‌روز مشغول کار است و بسیاری از شما کمک کرده و همراهی می‌کنید. اما به نظر نمی‌رسد با این روش بتوانیم کار را جلو ببریم،‌ زیرا آنها نیز از تجربیات استفاده کرده و هماهنگ‌تر عمل می‌کنند، از این رو باید کار دیگری کرد.

رئیس‌جمهور در مورد جهتگیری سوم گفت: ما فکر می‌کنیم می‌شود با همدلی و همکاری هر طراحی که دشمنان علیه ما دارند و هر تهدیدی را به فرصت و به یک عنصر سازنده در اقتصاد تبدیل کنیم.

راهکارهای احمدی‌نژاد برای درمان ضعف‌های اقتصادی

احمدی‌نژاد در ادامه سخنانش در صحن علنی مجلس به ضعف‌های مهم اقتصادی کشور اشاره کرد و ضعف اول را نادرستی مسیر جریان ثروت و سرمایه در کشور عنوان کرد و گفت: بیش از 50 سال است که جریان ثروت و سرمایه در جهات خاصی شکل گرفته و به لحاظ جغرافیایی از مناطق دورتر و محروم‌تر به مناطق مرکزی و برخوردارتر می‌رسد و این جریان دائم ادامه دارد.رئیس‌جمهور ضعف دوم اقتصاد کشور را منحصر شدن عرصه اصلی اقتصاد به افراد خاص و معدود و خارج شدن توده‌های مردم از فعالیت‌های ماندگار اقتصادی و رشد تولید وابسته به ارز نفتی عنوان کرد.

رئیس‌جمهور عامل اصلی در نقطه ضعف یاد شده را سیستم بانکی کشور عنوان کرد و گفت: سیستم بانکی به گونه‌ای است که دائم ثروت را از نقاط دور و محروم به نقاط مرکزی و برخوردار می‌کشاند و مسیر سرمایه را از جیب طبقات پایین به جیب طبقات پر درآمد سوق می‌دهد.

وی ضعف سوم اقتصاد کشورمان را اتکا بودجه هزینه‌ای دولت به ارز نفتی عنوان کرد و گفت: اتکا نداشتن به منابع بومی و سرزمینی و اتکا به مدل‌های اقتصادی اقتباسی در برنامه‌ریزی، از مهم‌ترین علل بروز این پدیده است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به چهار راه اصلی برای درمان بیماری‌های اقتصادی پرداخت و گفت: اولین راه این است که جریان ثروت و سرمایه تغییر یابد و به کل کشور بازگردد، در حالی که اکنون 25 درصد تولید ناخالص ملی در تهران متمرکز است.احمدی‌نژاد افزود: باید در مناطق محروم، سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی و فعالیت‌های کاذب را از اقتصاد خارج کنیم.

وی دومین راهکار را مردمی کردن اقتصاد عنوان کرد و درباره راه حل سوم خود برای حل مشکلات اقتصادی گفت: باید از حداکثر منابع بومی و سرزمینی استفاده کنیم.

احمدی‌نژاد چهارمین راهکار خود را قطع رابطه بودجه هزینه‌ای دولت با ارز نفتی عنوان کرد و از مجلسی‌ها خواست که دولت را در این زمینه یاری دهند و این نکته را هم متذکر شد که اگرچه قطع ناگهانی وابستگی به بودجه نفتی پس از صدسال دشوار است، اما از اصلی‌ترین تدابیر برای رفع ضعف اقتصاد است.

وی در ادامه سخنانش به چهار طرح پیشنهادی، کاربردی برای تحقق راهکارهای فوق الذکر اشاره کرد و گفت که برای این پیشنهادات نیز طراحی‌هایی نیز صورت گرفته است.

استفاده از زمین، استفاده از معادن، اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح نظام بانکی، راهکارهای پیشنهادی رئیس‌جمهور بود. وی در پیشنهاد استفاده از زمین توصیه کرد که جنگل‌ها بار دیگر برای استفاده در اختیار دامداران قرار گیرد.

تحقق بخش مهمی از اهداف در گام اول

رئیس‌جمهور همچنین در تشریح دلایل اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: در گام اول، بخش مهمی از اهداف محقق شد.احمدی‌نژاد تصریح کرد: برخی از دوستان انتقاد می‌کنند که هدفمندی سبب بالا رفتن قیمت ارز شد؛ این در حالی است که هدفمندی یارانه‌ها باعث کاهش مصرف ارز شد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بعضی از دوستان ایراد می‌گیرند که اگر ما یارانه نقدی بدهیم موجب بیکاری و تنبلی می‌شود،در تمام دنیا مگر بیمه بیکاری وجود ندارد، مگر کسی که بیکار می‌شود به او پول نمی‌دهند؟

وی طرح تحول اقتصادی را یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های انجام شده توصیف کرد که در صورت اجرای کامل باعث منطقی شدن مصرف، کاهش فقر و ریشه‌کن شدن آن و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را در پی خواهد داشت.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که مطالعات دولت در این حوزه کامل است، خاطرنشان کرد: اگر فردی بحثی در این زمینه دارد باید بحث‌ها را مطرح کرده و درباره آن گفت‌وگو کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که تبعات اجرای این طرح هم پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: من باور دارم ما می‌توانیم فقر را ریشه‌کن کنیم.وی با بیان این‌که اجرای طرح‌های بزرگ فقط با تفاهم دولت و مجلس امکان‌پذیر است، این پرسش را مطرح کرد: مگر می‌شود یک طرح عظیم برای کشور بدون تفاهم نمایندگان و دولت اجرایی شود که این موضوع به دور از منطق است.

هر 3 قوه باید مستقل باشند

احمدی‌نژاد در ادامه سخنانش با بیان این‌که مجلس جایگاه رفیعی به سبب موضوعاتی که در آن مطرح می‌شود دارد، گفت: اهمیت مجلس به این نیست که دایره اختیارات را به مرز اجرا سرایت دهد. این حتما به نفع هیچ‌کدام از ما نیست.وی با انتقاد از لغو برخی مصوبات دولت از سوی رئیس مجلس به اصل 138 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در قسمت آخر این اصل آمده است تصویب نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها دولت و مصوبات کمیسیون‌های مذکور در این اصل ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی می‌رسد تا در صورتی‌ که آنها را برخلاف قوانین بیابد با ذکر دلیل برای تجدیدنظر به هیات وزیران بفرستد.

رئیس‌جمهور همچنین از اعمال تغییرات فراوان از سوی مجلس در لایحه‌های دولت انتقاد کرد و گفت: اگر مثل مواردی که اتفاق افتاد، لایحه به مجلس بیاید و آنچنان دگرگون شود که رئیس دولت بگوید این اهداف لایحه ما را تامین نمی‌کند، آن وقت چه کار باید کرد؟

وی ادامه داد: آیا می‌شود دولت را موظف کنیم که تو باید این را اجرا کنی؟ ما فکر می‌کنیم دولت در هر مرحله‌ای می‌تواند آن را پس بگیرد و بگوید من این را نمی‌خواهم و شما اگر نظراتی دارید خودتان طرح دهید.رئیس‌جمهور گفت: اصل 126 قانون اساسی می‌گوید رئیس‌جمهور مسئولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیما برعهده دارد و می‌تواند اداره آن را برعهده دیگری بگذارد.

وی تصریح کرد: مدیریت اجرایی کشور باید متمرکز باشد و اگر بحث استقلال قواست، باید برای هر سه قوه باشد.رئیس‌جمهور گفت: در این شرایط سخت نمی‌شود دوسوم وقت وزرا و مسئولان اقتصادی را در طول هفته به پاسخگویی در نهادهای نظارتی اختصاص داد.احمدی‌نژاد افزود: اگر قرار باشد مسئولان اقتصادی مستمر درگیر این موضوع باشند، نمی‌توانند به اداره اقتصاد کشور و تنظیم بازار برسند.

باید به تخلف رسیدگی شود

رئیس‌جمهور گفت: اگر کسی تخلف و سوءاستفاده‌ای کرد، در هر قوه و هر کس باشد باید رسیدگی شود، اما مقدار زیادی از موضوعات، ابهاماتی است که پیدا می‌شود یا گزارش‌های تائید نشده است که باید آنها را مدیریت کنیم تا کارها پیش رود.

رئیس‌جمهور گفت: موضع همه ما خدمت است، اما نمی‌شود اقتصاد را از چند جا مدیریت کرد.

احمدی‌نژاد در پایان سخنانش در صحن علنی مجلس گفت: نمایندگان مطرح کردند که بعد از سخنرانی بمانم و سخنان آنها را گوش دهم، چه چیزی بهتر از این، اما چون برنامه‌ام را جور دیگری تنظیم کرده‌‌ام، معذورم.

رئیس‌جمهور بعد از پایان سخنرانی‌اش مجلس را ترک کرد.

لاریجانی: با رئیس‌جمهور هم‌‌عقیده‌ام که نباید بهانه به دست دیگران داد

بعد از پایان سخنان احمدی‌نژاد، رئیس مجلس گفت: خوب بود رئیس‌جمهور وقتشان را طوری تنظیم می‌کردند که مستمع سخنان نمایندگان نیز باشند.وی گفت: باید ایده‌ها در مجلس مطرح شود و نکته‌ای که رئیس‌جمهور در مورد همکاری و تعامل بین دولت و مجلس گفتند هم امر درستی است و رویکرد مجلس هم بر همین اساس بوده که بین دولت و مجلس در مسائل مهم روابط دوستانه وجود داشته باشد.

رئیس مجلس ادامه داد: کارها باید با قاعده و کارشناسی انجام شود؛ یعنی اگر اصول علمی بر تصمیم‌گیـری‌ها حاکم باشـــد، هیچ نزاعی پیش نمی‌آید یا به حداقل می‌رسد.

وی که به برخی انتقادات رئیس‌جمهور پاسخ می‌داد، گفت: علت این‌که از وزرا خواهش می‌شود در مجلس پاسخگو باشند، مشکلات مردم است و ما می‌خواهیم که این مشکلات حل شود؛ نزاعی در این رابطه وجود ندارد.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: ما قبول داریم که شرایط کشور، شرایط حساسی است؛ در شرایط کنونی هم وضع اقتصادی و هم وضع تحریم‌ها در کشور فشار می‌آورد و این خیلی مهم است.

وی اضافه کرد: من با رئیس‌جمهور هـــم عقیده‌ام که نباید به دست دیگران بهانه داد و باید به این موضوع توجه کرد که نباید دیگران از کارهای ما سوء‌استفاده کنند.

لاریجانی با طرح این سؤال که با چه روش‌هایی می‌توان قدرت تحمل ملت را توانمند کرد، اظهار کرد: اگر تولید ملی در کشور افزایش پیدا کند پایداری و استقامت ملت بوجود می‌آید و تحریم‌ها اثری نخواهد داشت.لاریجانی در ادامه گفت: اگر نمایندگان ایرادی در قانون هدفمندی یارانه‌ها دارند، مربوط به نفس آن نیست بلکه هدفمند کردن یارانه‌ها را مجلس تصویب کرده و قواعدی را هم برای آن برشمرده؛ ایراد این است که آن بخشی که مربوط به تولید بود درست اجرا نشد و مشکلاتی امروز در تولید وجود دارد که در صنعت و کشاورزی آنها را می‌بینیم.

رئیـــس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس با اصل هدفمند کردن یارانه‌ها آن هم با ضابطه و به نحوی که به تولید لطمه نخورد مخالف نیست؛ شرایط باید برای اجرای قانون فراهم باشد.

وی افزود: طرح‌هایی که رئیس‌جمهور در جلسه امروز مطرح کرد چه درمورد زمین و چه درمورد بانک و چه هدفمندی یارانه‌ها باید در بستر معقول در کمیسیون‌های مجلس بررسی شود و البته دولت باید طی لایحه‌ای این موارد را به مجلس ارسال کند.

استقبال از گفت وگو

رئیس مجلس گفت: این که بین دولت و مجلس گفت‌وگوهایی صورت بگیرد ما استقبال می‌کنیم؛ آنجایی که از نظرات متخصصان مجلس بخواهد استفاده شود حتماً مورد توجه ما است و در این مدت هم همین مسیر پیگیری شد.

وی تصریح کرد: نکته‌ای که در مورد تشخیص مواردی از قانون اساسی وجود دارد در موردش باید با صراحت بگوییم که ما به طور جد معتقدیم که قانون اساسی میثاق ملی است و همه باید به آن پایبند باشند.

لاریجانی گفت: گاهی در تشخیص قانون اساسی تفاوت رأی وجود دارد؛ در این موارد قانون اساسی مشخص کرده که باید چه کار کنیم؛ قانون اساسی گفته که تفسیر قانون با شورای نگهبان است؛ اگر ما این را قبول داشته باشیم دیگر مشکلی وجود ندارد.

وی گفت: در مورد مساله‌ای که در خصوص اصل 138 قانون اساسی مطرح شد این است که آیین نامه‌ها و مصوبات دولت برای داشتن انطباق با قانون توسط رئیس مجلس تائید شود، ما برای این موضوع هیات تطبیقی را قرار دادیم؛ در اینجا ظاهرا تفاوت رأی وجود دارد ؛ بسیاری از موارد است که رئیس مجلس آنها را خلاف قانون می‌داند و دولت به آنها اعتراض دارد که این اعتراض مسموع نیست چرا که قانون اساسی موضوع را مشخص کرده و حتی در این زمینه تفسیر شورای نگهبان وجود دارد.

لاریجانی اظهار کرد: علاوه بر این در این زمینه به مقام معظم رهبری نامه‌نگاری شد و ایشان هم موضوع را به هیات حل اختلاف فرستادند و هیات هم نظر تفسیری شورای نگهبان را گرفته است و رهبر انقلاب همان نظر را به دولت و مجلس ابلاغ کردند پس دیگر نباید در این زمینه مشکلی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان در تفسیر مورد یادشده گفت که نظر رئیس مجلس در این زمینه باید اجرا شود؛ اختلاف در این زمینه کجاست؟ اگر ما به قانون اساسی پایبند باشیم مشکلی نخواهد بود.رئیس مجلس تصریح کرد: یکی از مسائل مهم که در کشور وجود دارد، این است که برخی تخلفات قانونی صورت می‌گیرد؛ اگر این تخلفات وجود نداشته باشد مشکلی نیست؛ در بعضی از مصوبات اخیر دولت همین اشکال قانونی بوجود آمد و در هیات تطبیق بررسی گردید و نظر هیات از نظر انطباق با قانون ابلاغ شد که از جمله آنها بحث استخدام‌ها بود که گفتیم باید چهارچوب‌ها رعایت شود؛ همچنین در بحث هدفمندی یارانه‌ها در همین مجلس و مجلس هشتم کمیسیون مربوط گزارش رسمی از مواردی که تخلف شده بود ارائه داد.وی گفت: نگاه مجلس نگاه طبیبانه است و قصد ما این است که مشکلات را حل کنیم ؛ اگر قانون در کشور اجرا شود، می‌توانیم ادعا کنیم که عدالت اجرا شده است و بدون عمل به قانون نمی‌شود گفت که عدالت رخ داده است چرا که پایه عدالت هم قانون است و باید به این نکات توجه کرد تا وقت کشور صرف سایش‌های تخلف قانونی نشود.

سخنان نمایندگان

در ادامه برخی از نمایندگان به طرح دیدگاه‌های خود راجع به سخنان رئیس‌جمهور پرداختند.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور در جلسه علنی، گفت: همان​طور که تعدادی از دوستان نماینده اشاره داشتند، پاره‌ای از طرح‌های پیشنهادی آقای رئیس‌جمهور مناسب آغاز دوره نهم ریاست جمهوری بود و نه پایان دوره دهم؛ از سوی دیگر ما خدشه‌ای به اصل اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها وارد نمی‌کنیم.وی افزود: مراحل بعدی این قانون باید با ملاحظه همه آثار مثبت و منفی آن صورت بگیرد و این طور نباشد که غافل از آثار پدید آمده از اجرای این طرح انجام شود. همچنین در اجرای هر مرحله ما نیازمند توافق و تفاهم میان دولت و مجلس هستیم که آقای رئیس‌جمهور هم بر آن تاکید داشتند.

مصباحی‌مقدم گفت: مجلس از آن جهت قانونی را در جهت اجرا نشدن قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به تصویب رساند که شرایط مساعد نبود، شرایط اگر مساعد شود و تغییر کند، نرخ تورم کاهش پیدا کرده و شرایط روانی جامعه تعدیل شود، می‌شود راه همکاری را در پیش گرفت و مسیر بینابینی را دنبال کنیم و به نتیجه برسیم.

مسعود پزشکیان، نایب رئیس کمیسیون بهداشت هم با اشاره به این‌که بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، هیچ ایرانی نباید از نعمت درمان رایگان محروم باشد، گفت: هیچ انسانی در سراسر ایران و هیچ نقطه‌ای از کشور نباید برای گرفتن خدمت به دنبال این و آن باشد یا برای خریدن دارو و دیدن پزشک، گدایی این و آن را بکند.پزشکیان گفت: اگر کسی وارد بیمارستان شد، خدمات ارائه شده به او رایگان باشد، این می‌شود هدفمندی واقعی یارانه‌ها و این همان قانونی است که اگر اجرا شود، بهترین نتیجه را در بر خواهد داشت.وی افزود: قانون باید کامل اجرا شود، نمی‌شود که ما از بخشی از قانون خوشمان بیاید و بگوییم بقیه را قبول نداریم.

احمد توکلی، نماینده مردم تهران هم در نطق خود با تاکید بر این‌که 200 روز از عمر دولت باقی مانده است، اظهار کــرد: از آقای احمدی‌نژاد استدعا می‌کنم به سراغ طرح‌های بزرگ نرود، برای این‌که تا تفاهم در مورد آن طـــرح صورت گیرد، 200 روز هـــم از دست می‌رود و بهتر است طرح‌های موجود را که قانون دارد، با هم همکاری کنیم و قانونی انجام دهیم.

وی بـــا اشاره به آمار ارائه شده از سوی احمدی‌نژاد در خصوص کارهای انجام شده، گفت: سال 74 من خدمت آقای هاشمی رفسنجانی رسیدم و ایشان آماری را از اقداماتی که انجام داده بود داد که اکثرا درست بود، اما من به ایشان گفتم که آقای رفسنجانی، الان وضع مملکت خراب است؛ چرا که فاصله بین کارهای انجام شده تا سفره مردم بسیار زیاد است و باید کارهای دیگری شود. امروز نیز به آقای احمدی‌نژاد عرض می‌کنم که آقای احمدی‌نژاد، کارهایی که شما می‌فرمایید صحیح، اما باید یک کارهایی بشود و یک کارهایی نشود.

اشکالات اساسی مرحله اول هدفمندی برطرف شود

محمدرضا باهنر، نماینده تهران هم با بیان این‌که کسی منکر ضرورت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نیست، گفت: همان‌طور که رئیس‌جمهور و دوستان دولت مطرح کردند، هدفمندی مرحله اول بعضی از منافع را نصیب کرده و هیچ تردیدی در آن نیست، اما برخی اشکالات اساسی را در مرحله اول احساس کردیم و فکر می‌کنیم تا برطرف نشود و با دولت به تفاهم نرسیم برداشتن قدم دوم ممکن است کار را سخت‌تر کند.

وی افزود: در شرایط فعلی وقتی30 هزار تومان به آنها می‌دهیم، 50 هزار تومان هزینه تورم را به آنها تحمیل می‌کنیم و متأسفانه بنگاه‌های تولیدی وضع خوبی ندارند و مسأله بیکاری و فروپاشی بعضی از بنگاه‌های تولیدی کاملا روشن است.

مسعود میرکاظمی هم در سخنان خود گفت:‌ طرح تحول اقتصادی هفت محور دارد که شامل اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام ارزی، بهره‌وری، اصلاح نظام گمرکی، اصلاح نظام مالیاتی و اصلاح شبکه توزیع و هدفمندی یارانه‌هاست، اما اگر قرار باشد همه محورهای طرح بزرگ تحول اقتصادی همزمان اجرا نشود و فقط به یک بخش از آن بپردازیم، از این ناحیه قطعا آسیب می‌بینیم.وی تصریح کرد: امروز وابستگی روزافزون به نفت، اقتصاد ملی را تهدید می‌کند و طی 30 سال گذشته علی‌رغم تاکیدات مسئولان و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اتکا به درآمد‌های نفتی افزایش یافته است.میرکاظمی تصریح کرد: بروز مشکلات ارزی و مفاسد اقتصادی و بالا رفتن 13 هزار میلیاردی پایه پولی کشور در سال 90 موجب نقدینگی 400 هزار میلیارد تومانی شد که عامل اصلی تورم و به‌هم‌ریختگی اقتصادی است.رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: طرح هدفمندی یکی از اجزای جراحی بزرگ اقتصادی است و باید به گونه‌ای باشد که منابع حاصل از آن صرف ترمیم بودجه، ارائه خدمات اجتماعی و حمایت از تولید شود.عباس رجایی،هادی شوشتری، محمدرضا پورابراهیمی، محمدجواد نظری، حمیدرضا فولادگر، احمد آریایی‌نژاد، سیدناصر موسوی لارگانی و حسن کامران از دیگر نماینده‌هایی بودند که دیروز سخنرانی کردند. در جلسه دیروز ، تعدادی از نمایندگان هم در تذکراتی ، نسبت به نحوه تعیین سخنرانان جلسه اعتراض کردند.

نمایندگان مساله شخصی ندارند

لاریجانی بعد از اتمام سخنرانی نمایندگان در صحن علنی با بیان این‌که مهم‌ترین مسأله امروز کشور وضع معیشت مردم است، گفت: امروز مردم دچار مشکلات عدیده‌ای از جمله بیکاری و تورم هستند؛ در خلال مباحث مطرح شده توسط نمایندگان مجلس، دیدگاه‌های متفاوتی درباره مشکلات کشور مطرح شد.

رئیس مجلس همچنین یادآور شد: آنچه نمایندگان در مجلس پیگیری می‌کنند برای حل مشکلات مردم با استفاده از ابزار قدرت مجلس است و مساله شخصی در این زمینه ندارند.

مطهری: حضور رئیس‌جمهور در مجلس مفید بود

نماینده مردم تهران در مجلس پس از جلسه علنی دیروز در جمع خبرنگاران با انتقاد از عدم استماع اظهارات نمایندگان توسط رئیس‌جمهور گفت که جلسه حضور رئیس جمهور در مجموع مفید بود.

علی مطهری گفت: در مجموع جلسه علنی مجلس خوب و مفید بود، اما بهتر بود آقای رئیس‌جمهور می‌نشستند و سخنان نمایندگان را نیز می‌شنیدند.

وی با بیان این‌که رئیس‌جمهور برای قانع کردن مجلس نیامده بود، افزود: اگر رئیس‌جمهور برای قانع کردن نمایندگان به مجلس آمده بود، می‌توانست چند ساعت بنشیند دلایل خود را مطرح کند و پاسخ نمایندگان را نیز بشنود، اما ایشان چنین کاری نکردند.مطهری با تاکید بر این‌که هیات رئیسه مجلس پیش از حضور رئیس‌جمهور از وی خواسته بود تا اظهارات نمایندگان را استماع کند، گفت: متاسفانه آقای رئیس‌جمهور از تریبون مجلس برای ترویج عقاید خودشان استفاده تبلیغاتی کردند، رئیس‌جمهور می‌توانست حتی درخواست جلسه غیرعلنی کند تا حرف‌های نمایندگان را هم بشنود تا جلسه در حالت گفت‌و‌گو بین نمایندگان و دولت برگزار می‌شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم طی نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی روسای قوای مجریه و مقننه ضمن تشکر از تعامل جدید بین دولت و مجلس و تقاضای تداوم جدی و غیرتبلیغاتی آن، بر ضرورت فراگیر شدن گفت‌وگو و تحمل‌پذیری در همه سطوح مدیریتی و سیاسی کشور تاکید کرد.

دعوت احمدی‌نژاد از رئیس و نمایندگان مجلس برای شرکت در نشست مشترک

دیروز پس از آن‌که رئیس‌جمهور با پایان سخنرانی‌اش، صحن مجلس را ترک کرد و این موضوع با انتقاد برخی نمایندگان روبه‌رو شد، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در نامه‌ای از رئیس و نمایندگان مجلس برای شرکت در یک نشست مشترک دعوت کرد.

لطف‌الله فروزنده در نامه به لاریجانی از نمایندگان دعوت کرد تا سه‌شنبه‌ شب از ساعت 18 و 30 دقیــــقه در نهاد ریاست جمهوری با رئیس‌جمهور درخصوص مسائل جاری گفت‌وگو و تبادل نظر کنند.

در نامه فروزنده با اشاره به قول رئیس‌جمهور به منظور بحث و گفت‌وگو درباره مباحث جاری خطاب به لاریجانی آمده است: به این وسیله مراتب جهت استحضار و دعوت از حضرتعالی و هیات رئیسه محترم مجلس و نمایندگان محترم تقدیم می‌گردد و صمیمانه سپاسگزارم چنانچه دستور فرمایید مراتب به آگاهی سایر نمایندگان محترم مجلس نیز برسد. ضمنا پس از پایان جلسه، جهت صرف شام نیز در خدمت مهمانان ارجمند خواهیم بود.

نامه لاریجانی به رهبری در خصوص تاخیر بودجه

بخشی از صحبت‌های نمایندگان در جلسه دیروز به موضوع تاخیر دولت در ارائه بودجه به مجلس اختصاص داشت.

علی لاریجانی در این زمینه با تاکید بر این‌که تاخیر در ارائه لایحه بودجه 92 به مجلس برای کشور مضر است، تصریح کرد: بنده در همین زمینه برای رهبر معظم انقلاب نامه‌ای نوشتم که دیر ارسال شدن بودجه به مجلس مضراتی برای کشور دارد و ایشان هم به دولت تذکر دادند که هر چه سریع‌تر بودجه 92 تقدیم مجلس شود.

وی افزود: با توجه به این‌که سال آینده قرار است انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، بنابراین بهتر است هر چه سریع‌تر وضع بودجه سامان یابد و باید امروز اوضاع کشور مدنظر قرار گیرد، ایجاد ثبات در کشور این است که سند راهبرد سال آینده مدون شود که آن بودجه است و توصیه ما به دولت این است که هر چه سریع‌تر بودجه 92 را تقدیم مجلس کند، هر چند تاکنون هم در ارائه بودجه به مجلس تاخیر و تخلف شده است.

لاریجانی همچنین با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی رئیس جمهور در خصوص نقض قانون اساسی ، طرح چنین مباحثی را در شرایط فعلی نامناسب دانست و اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب مسئول اصلی کشور هستند و هدایت می‌کنند تا تعرضی به قانون اساسی نشود و اگر مشکلی بود، می‌توانند به رهبر معظم انقلاب اعلام کنند تا هیاتی که مسئول بررسی این موضوعات است،‌آن را حل کند.

وی افزود: وقتی قانون اساسی می‌گوید همه ملزم به اجرای قوانین مصوب مجلس هستند، اینجا موضوع هیچ ربطی به سوگند ندارد. در اینجا آقای رئیس جمهور قوانین را ابلاغ کند و اگر مشکلی بود به مجلس و شورای نگهبان مربوط است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها