گزارشی از رزمایش ولایت 91

حراست از مرزها، از دریا تا آسمان

رزمایش تخصصی دریایی ولایت 91 در منطقه شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند، تا مدار 18 درجه شمالی و در محدوده‌ای به وسعت یک میلیون کیلومتر مربع و به مدت 6 روز در قالب دو نیروی دشمن (کشور نارنجی) و نیروی مدافع (کشور مدافع) برگزار شد.از نکات قابل توجه در زمان برگزاری این رزمایش، خبر شکار دو پهپاد از خانواده RQ توسط پدافند زمین به هوای ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که توسط معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش اعلام شد.
کد خبر: ۵۲۷۴۸۷

رزمایش بزرگ دریایی ولایت 91 در حالی عصر چهارشنبه به کار خود پایان داد که به گفته امیر دریادار رستگاری - سخنگوی رزمایش - مراحل مختلف آن را موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد.

 این رزمایش از روز جمعه 8 دی‌ماه با اعلام رمز «یا حسین(ع)» توسط امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش از عرشه زیر دریایی طارق آغاز شده بود.

بکارگیری تاکتیک‌های نو، منحصربه‌فرد و بومی در سطح و زیرسطح، انجام تمرینات مختلف رزم سطحی و زیرسطحی، رزم هوایی، شلیک انواع موشک‌ها و اژدرها و استفاده از انواع پهپادهای بومی و بالگردها و انجام عملیات در حوزه جنگال (جنگ الکترونیک) از برنامه‌های مختلف نیروی دریایی ارتش در این رزمایش بود.

در رزمایش نیروی دریایی ارتش، زیردریایی فوق سنگین بهینه‌سازی شده «طارق» با اجرای عملیات در آبهای آزاد و فرامنطقه‌ای برای اولین‌بار تست عملیاتی شد و انواع زیردریایی‌های سبک و سنگین، ناوها، هواناوها و ناوچه‌های لجستیک و موشک‌انداز مورد استفاده قرار گرفت.

اجرای عملیات مین‌گذاری توسط بالگردها و شناورهای تندرو در مسیر یگان‌های مهاجم به منظور انهدام شناورهای سطحی و زیرسطحی نیروی مهاجم، اجرای عملیات پرش چترباز و هلی‌برن ساحلی تفنگداران و استقرار ادوات نظامی و تجهیزات، با تاکتیک‌هایی که فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، آن‌ها را کاملا جدید و بومی عنوان کرده بود، از اقدامات دیگر در رزمایش دریایی ولایت 91 بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین محافظت کامل از خطوط مواصلاتی و عبور کشتی‌های تجاری از بخش‌هایی از منطقه در کنار انجام رزمایش را از نکات قابل توجه در این رزمایش عنوان کرد.

وی در نشست خبری با رسانه‌ها پیش از آغاز رزمایش دریایی ولایت 91 نیز بر رعایت کامل قوانین بین‌المللی در آبهای آزاد و حفظ امنیت کامل خطوط مواصلاتی تاکید کرده بود.

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین با برد بلندتر و مداوت پروازی بیشتر به منظور شناسایی، جمع‌آوری اطلاعات و انجام عملیات، اجرای حملات سنگین موشکی و پرتاب‌های موفقیت‌آمیز آنها از روی شناورها شامل موشک‌ سطح به هوای برد متوسط «رعد»، موشک سطح به سطح کوتاه‌برد کروز «نصر» و موشک‌های برد بلند «نور» و «قادر» با ویژگی خاص نقطه‌زنی بخشی از رزمایش دریایی ولایت 91 به خود اختصاص دادند.

در آخرین روز از این رزمایش نیز تمرین‌های تبادل در دریا به صورت ناو با ناو، ناو با بالگرد و ناو با دو ناو دیگر و بالگرد به طور همزمان به منظور تخلیه سوخت و آذوقه، پیدا کردن نفر یا محموله توسط بالگرد به عنوان تمرینات تبادلی پیچیده و عملیات ضداستقرار و بازگشت ناوگروه‌ها به مناطق عملیاتی مربوط به خود، انجام شد.

از نکات قابل توجه در زمان برگزاری این رزمایش، خبر شکار دو پهپاد از خانواده RQ توسط پدافند زمین به هوای ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که توسط معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش اعلام شد.

امیر دریادار رستگاری در این‌باره گفت: این دو پهپاد از منطقه شرق کشور یکی در شهریور سال گذشته (1390) و دیگری در آبان‌ماه امسال، وارد حریم هوایی ایران شده بودند. این پهپادها تفاوت‌هایی با پهپاد RQ170 دارند و هم‌اکنون به منظور بررسی پارامترهای مختلف شامل حسگرهای به کار رفته و تخلیه اطلاعاتی آنها در اختیار سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی ارتش هستند.

همچنین به گفته دریادار رستگاری، همزمان با برگزاری رزمایش ولایت 91، در دو روز از فاز عملیاتی رزمایش بیش از 30 بار به پرنده‌های کشورهای فرامنطقه‌ای اخطار داده شد که منطقه رزمایش را بویژه در زمان پرتاب موشک‌ها ترک کنند.

وی درباره حضور ناوهای برخی کشورهای خارجی که در آبهای جنوب حضور دارند نیز گفت: ناوهای فرامنطقه‌ای نیز در منطقه حضور داشتند که وارد محدوده رزمایشی ما نشدند ولی مشخص بود که از طریق سامانه‌های جنگال به دنبال جمع‌آوری اطلاعات هستند.

امیر دریادار رستگاری سخنگوی رزمایش دریایی ولایت 91، در پایان رزمایش با بیان اینکه "تمامی اهداف نیروی دریایی ارتش در این رزمایش تحقق یافت"، اعلام کرد: پیام اصلی رزمایش نیروی دریایی ارتش ایران ایجاد امنیت پایدار در منطقه خلیج فارس و عمق بخشی به امنیت در خطوط مواصلاتی دریانوردی بویژه تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند برای کشتی‌های تجاری بود.

جمهوری اسلامی ایران همواره بر ضرورت تامین امنیت منطقه با همکاری نیروهای منطقه‌ای و کشورهای حوزه خلیج فارس تاکید کرده و در همین راستا، دریادار سیاری نیز با اعلام پیام صلح و دوستی به عنوان پیام رزمایش نیروی دریایی ارتش گفته است: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که بویژه با همکاری و هماهنگی کشورهای منطقه، قادر است امنیت در این منطقه حیاتی و استراتژیک را برقرار کند. برای تامین امنیت منطقه نیازی به حضور نیروهای فرامنطقه‌ای نیست. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها