مرگ بی صدای کودکان بر اثر اختلالات روانی والدین

کودک آزاری و مرگ بی صدای آنها معضلی است که هرازچندگاه در صفحه حوادث جراید به آن پرداخته می شود ، اما با وجود خبرهای تکاندهنده ای که در این ارتباط منتشر می شود هنوز هیچ حمایت عملی از حقوق آنان صورت نمی گیرد.
کد خبر: ۵۲۵۶۸

پرده اول
بیمارستان.... ساعت 20:25

زن مضطرب و نگران است. او نگاهی از پشت شیشه به چهره آرام فرزندش که در زیر دستگاه اکسیژن قرار گرفته می اندازد و آن گاه بغضش می ترکد و با گوشه چادر رنگ ورورفته اش ، قطرات اشک را از صورتش می زداید. وقتی پزشکان از او در خصوص فرزندش سوال می کنند، سعی می کند با اظهارات متفاوت ذهن آنها را منحرف کند، گاه می گوید نیلوفر 3 ساله از پله ها سقوط کرده است و لحظه ای بعد مدعی می شود یک موتورسوار در کوچه با او تصادف کرده و متواری شده است ؛ اما وقتی در خصوص آثار شکنجه هایی که در بدن این کودک وجود دارد ، سوال می شود ، او سکوت می کند. مادر نیلوفر وقتی در پی تماس مسوولان بیمارستان با پلیس ، مورد تحقیق قرار می گیرد ، می گوید ، سال گذشته از همسرش طلاق گرفته و با مرد دیگری ازدواج کرده است و شوهر او که از همان ابتدا تمایلی به حضور نیلوفر در خانه اش نداشته ، فرزند او را مرتب مورد ضرب و جرح قرار می داده است . 13 روز پس از این ماجرا، سرانجام نیلوفر به علت ضربه مغزی جان خود را از دست داد و ناپدری او به اتهام قتل دستگیر شد.

پرده دوم
بیمارستان... همدان ساعت 11

مرد هراسان وقتی خبر وضعیت بحرانی دختر 1.5 ساله خود ، فاطمه را می شنود ، بسرعت عازم بیمارستان می شود. زن با مشاهده شوهرش می گوید: وقتی فاطمه را به حمام بردم ، او شیطنت کرد و سرش به دیوار حمام خورد و او را به بیمارستان آوردم. زن هنوز در حال توضیح در خصوص علت حادثه است که پزشک معالج وی اعلام می کند ، دختر 1.5 ساله جان خود را از دست داد. مرد نسبت به رفتارهای همسرش مظنون است و زمانی که دختر دیگر خانواده موضوع ضرب و جرح خواهرش را از سوی نامادری بازگو می کند ، دستبند پلیس بر دستان نامادری قفل می شود.

اعتراف به جنایت

این زن به نام اعظم به بازپرس دادسرای همدان گفت : یک سال پیش وقتی شوهرم از همسر خود جدا شد ، از من خواستگاری کرد و من پذیرفتم که با او و 2 دختر خردسالش زندگی کنم. وی افزود: روز حادثه وقتی متوجه شدم فاطمه جای خود را خیس کرده است او را برای شستشو به حمام خانه بردم. او شروع به فریاد کرد و گریه هایش تاب وتوان مرا گرفت و سرش را به دیوار کوبیدم و زمانی که بیهوش شد ، او را به بیمارستان آوردم. در پی این اعترافات ، بازپرس پرونده با صدور قرار بازداشت موقت نامادری را روانه زندان کرد.

حقوق کودکان

سال گذشته و پس از فاش شدن مرگ دختر بچه 9 ساله ای به نام الهه که پس از ربوده شدن از مقابل مدرسه از سوی نامادری خود زنده به گور شد ، این موضوع باعث شد تا روان شناسان و حقوقدانان بحث حمایت از حقوق کودکان را به صورت جدی دنبال کنند ، اما این موضوع با همان تب تندی که داشت به فراموشی سپرده شد و اکنون شاهد هستیم که پس از ماجرای مرگ دلخراش الهه 9 ساله هرازچندگاه اخباری درخصوص کودک آزاری از سوی والدین مطرح می شود. موضوعی که اگر به آن بی توجهی شود ، در بلندمدت به یک معضل تبدیل خواهد شد.

قانون ، ضعف دارد

دکتر شیوا دولت آبادی ، روان شناس و عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان در ارتباط با کودک آزاری گفت : باید در این خصوص راهکارهای حقوقی لازم از سوی حقوقدانان ارائه شود زیرا در بررسی محققانه معلوم شده است کودک آزاری ریشه در مشکلات روانی والدین دارد که به سمت کودکان جهتگیری می شود. بالا رفتن خشونت در متن روابط میان انسان ها در سالهای اخیر موجب آسیب پذیری کودکان شده است و آنها در معرض انواع خشونت ها قرار دارند ، ضمن آن که علاوه بر کودکان ، شاهد خشونت علیه سایر اعضای خانواده از جمله زنان هستیم. وی در ادامه افزود: یکی از بزرگ ترین مشکلات قانونی و حقوقی ، عدم برخورد بازدارنده علیه عاملان خشونت است به طوری که برخی از والدین ، کودک را جزیی از مایملک خود می دانند و به خود این حق را می دهند به هر نحوی که می خواهند با آنها برخورد کنند. وی تصریح کرد: ما نیاز به حقوق قانونی داریم و مطرح شدن آن از سوی مسوولان قضایی امیدبخش است . وی افزود: وقتی در جامعه یک مورد خاص اتفاق می افتد ، برخی از مسوولان موضعگیری می کنند، کما این که در مجلس ششم یک قانون ناقص به تصویب رسید که براساس آن کسانی که از کودک آزاری اطلاع دارند موظف به اطلاع رسانی هستند؛ اما همین قانون ناقص هم متولی ندارد و به عبارتی ضمانت اجرایی برای آن تعریف نشده است. دکتر دولت آبادی خاطرنشان کرد: در انجمن حمایت از حقوق کودکان ، آمارهای گسترده ای وجود دارد و یک تلفن به این موضوع اختصاص داده شده و برخی از موارد به اطلاع مسوولان قضایی رسیده است تا در این ارتباط تصمیم گیری شود.

کودکان آسیب پذیر

دادیار خاکی ، نماینده دادستان در دادگاه کیفری استان تهران درخصوص کودک آزاری و راهکارهای قانونی می گوید: در ارتباط با حقوق اطفال ، قانونی در سال 81 تحت عنوان حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در 9 ماده به تصویب مجلس رسید تا کودکانی که از سوی والدین خود تحت آزار و اذیت قرار دارند ، حمایت شوند. این قانون با توجه به حکمیت و ابهامات خاصی که به دنبال دارد ، نمی تواند پاسخگوی جرایمی باشد که در ارتباط با کودکان اتفاق می افتد. قانون باید حکم بازدارنده در تشدید و تکرار جرم را داشته باشد در حالی که هنوز قانون مدونی که بتوان براساس آن حکم قضایی صادر کرد ، وجود ندارد. وی افزود: قانون سال 81 باید وارد جزییات شود و علاوه بر والدین که مسوولیت تعریف شده را در مقابل کودکان دارند باید دیگر نهادهای اجتماعی را نیز به عنوان یک مسوول در دفاع از حقوق کودکان معرفی کند تا قربانی جرم ، تحت حمایت قانونی قرار گیرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها