پرسپولیس هم افزون بر تغییرات عمده در کادر فنی خود با جذب 2 هافبک تدافعی، میانه میدان خود را مستحکم کرد

استقلال؛ پر رفت و آمدترین تیم زمستانی

فصل نقل و انتقالات زمستانی فوتبال ایران ساعت 24 دیشب به پایان رسید تا تیم‌ها با چهره‌های جدیدشان از همین سه‌شنبه رقابتی تازه را برای قهرمانی در لیگ برتر، کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا، ماندن در نیمه بالایی جدول و البته فرار از خطر سقوط آزاد کنند.
کد خبر: ۵۲۵۳۳۲

هرچند این گزارش بعدازظهر دیروز بسته شده و خیلی از تیم‌ها برای امضای قرارداد خریدهای جدید خود تا نیمه‌شب در هیات‌های استانی در رفت آمد بودند، اما بدون شک ثبت قرارداد فـرهاد مجیدی با استقلال، فسخ قرارداد احسان حاج صفی با تراکتورسازی و امضای قرارداد او و شهاب گردان با سپاهان را باید از جمله اتفاق‌های مهم روز پایــانی فصل نقل و انتقالات زمستانی قلمداد کرد.

آنچه درزیر می‌آید مروری است بر عملکرد تیـم‌های لیگ برتری در تعطیلات 20 روزه لیگ برتر.

استقلال پرهیاهوتراز بقیه

استقلال را باید پرهیاهوترین تیم نقل و انتقالات زمستانی نامید. آبی‌ها که قهرمانی در نیم فصل اول را فقط به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به طلایی‌پوشان اصفهانی واگذار کردند، بیشتر از سایر تیم‌های مدعی، جابه‌جایی داشتند تا هم برای قهرمانی در لیگ آماده شوند و هم برای حضوری پرقدرت در لیگ قهرمانان آسیا.

امیر قلعه‌نویی در این دو هفته روی نام محمد انصاری، میلاد میداوودی، میثم حسینی و امین منوچهری خط قرمز کشید تا مشکلی برای جذب بازیکنانی چون حسن اشجاری، فرزاد حاتمی، ویسنته آرزه، ایمان موسوی و فرهاد مجیدی نداشته باشد. عباس محمدرضایی هم اولین خرید آبی‌ها بود تا این تیم سقف خود را با امضای هفت قرارداد جدید پر کرده باشد.

نکته جالب در این میان اثرگذاری سریع برخی از خریدهای جدید قلعه نویی بود، به طوری که آرزه و حاتمی در بازی با سایپا و موسوی در بازی دیروز با گهر برای آبی‌ها گلزنی کردند و نقش بسزایی در صعود این تیم به مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی داشتند. به نظر می‌رسد با این تغییرات و البته این هماهنگی سریع تیم قلعه‌نویی یک گام از دیگر مدعیان لیگ برتری جلو باشد.

خانه‌تکانی پرسپولیس روی نیمکت

برخلاف رفت و آمدهای زیادی که در ترکیب استقلال شاهد بودیم در اردوی قرمزها بیشتر تغییرات روی نیمکت این تیم بود. مانوئل ژوزه و دستیارانش با نارضایتی از تیم کنار رفتند و جای آنها را یک کادر فنی جوان به سرمربیگری یحیی گل‌محمدی گرفت. کریم باقری، ادموند بزیک، فرهاد چیذری، مجتبی حسینی و حسین عبدی دیگر نفراتی بودند که برای حضور روی نیمکت اعلام آمادگی کردند. در کنار این تغییرات هفت بازیکن هم از پرسپولیس کنار گذاشته شدند که چهره‌های شاخصی چون جواد کاظمیان، ایمون زاید، شهاب گردان و مهرزاد معدنچی از جمله آنـــها بود. در ازای این هفت اخراجی، پرسپولیس تا بعدازظهر دیروز فقط دو قرارداد جدید را ثبت کرده بود؛ یکی رضا حقیقی و دیگری عادل کلاه‌کج.

حقیقی و کلاه‌کج هر دو در آغاز لیگ دوازدهم حضوری پررنگ در ترکیب تیم‌های فجرسپاسی و سپاهان داشتند اما در هفت هفته پایانی نیم فصل اول حتی یک دقیقه هم برای تیم‌هایشان بازی نکرده‌اند تا سر از پرسپولیس دربیاورند.

خریدهای موثر سپاهان

دیگر تیمی که نقل و انتقالاتش مورد توجه قرار دارد، سپاهان است. قهرمان سه دوره اخیر لیگ برتر و صدرنشین کنونی جدول هرچند نفراتی چون عادل کلاه‌کج، حسن اشجاری، میلاد زنیدپور و هادی تامینی را در فهرست مازاد خود قرار داد، اما برای برطرف کردن نقطه ضعفش بیشتر به خط دروازه و دفاع توجه کرد و ضمن جذب شهاب گردان از پرسپولیس، با یک دفاع استرالیایی و احسان حاج‌صفی هم قرارداد امضا کرد. دفاع طلایی‌پوشان با این سه خرید قطعا مستحکم‌تر از نیم‌فصل اول خواهد شد و این به کرانچار در رسیدن به اهدافش که قهرمانی در لیگ ایران و آسیاست می‌تواند کمک کند.

برخلاف استقلال و سپاهان، تراکتورسازی عملکرد چندان درخشانی در فصل نقل و انتقالات نداشت و در قبال از دست دادن بازیکنانی چون حاج‌صفی و حاتمی، کاظمیان و یک مهاجم برزیلی را به خدمت گرفت. دیگر خرید آنها بازیکن تیم شهرداری تبریز است، ضمن این‌که دو بازیکن پرتغالی تراکتورسازان هم با این تیم فسخ قرارداد کردند. دیگر تیم‌های بالای جدول نیم‌فصل ملوان و فولاد هستند که اولی فقط هادی تامیـــــنی را جذب کرد و دومی هم تنــــها تیمی بود که بدون حتی یک تغـــــییر از کنار فصل نقل و انتقالات گذشت.

در این میان راه‌آهن که با علی دایی در قواره یک تیم مدعی ظاهر شده است حسین کعبی را در فهرست مازاد خود قرار داد و در مقابل دو بازیکن مازاد پرسپولیس یعنی سامان آقازمانی و حمیدرضا علی عسگری را به خدمت گرفت. دیگر خرید تیم دایی، ایگور کاسترو، مهاجم برزیلی و سابق ذوب‌آهن است. باید دید با این تغییرات آیا راه‌آهن در نیم فصل دوم هم می‌تواند حریفان را غافلگیر کند یا خیر؟

تکاپوی ته جدولی‌ها

سوای استقلال که برای قهرمانی خودش را تجهیز کرده است، دیگر تیم‌های پر رفت و آمد نیم فصل زمستانی لیگ دوازدهم تیم‌های قعرجدولی هستند. چهار تیم گهر، ذوب‌آهن، صنعت نفت و آلومینیوم هرمزگان جمعا 21 بازیکن جدید به خدمت گرفتند تا شاید با این تغییرات از کابوس سقوط به دسته پایین‌تر رهایی یابند.

حضور میلاد میداوودی در هرمزگان، بکوفوفانا و محسن بیاتی نیا در اصفهان و حسین کعبی در آبادان نشان می‌دهد این سه تیم برای کسب امتیازات بیشتر برنامه ریزی کرده‌اند. در این میان گهر هم با توجه به بضاعت کمترش نسبت به سایر تیم‌ها چند بازیکن جدید را به خدمت گرفته که البته هیچ کدام چهره‌های نام آشنایی نیستند.

جابجایی‌ها و اتفاقات مهم فصل نقل و انتقالات

بازگشت فرهاد مجیدی به استقلال

انتقال رضا حقیقی از فجرسپاسی به پرسپولیس

معاوضه ایمان موسوی از نفت با دو بازیکن استقلال، امین منوچهری و میثم حسینی

انتقال شهاب گردان (پرسپولیس) و احسان حاج صفی (تراکتورسازی) به سپاهان

انتقال میلاد میداوودی از استقلال به آلومینیوم هرمزگان

بازگشت عادل کلاه‌کج به پرسپولیس

انتقال میلاد زنیدپور از سپاهان به پیکان

انتقال حسین کعبی از راه‌آهن به صنعت نفت

بازگشت سهراب بختیاری‌زاده به صبا

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها