10 ایستگاه راه‌آهن ویژه و زیبای ‌جهان را ببینید

ایستادن به تماشای ایستگاه‌ها

گردشگری و سفر، ارتباطی ناگسستنی با صنعت حمل و نقل داشته و در این میان شاید نقش راه‌آهن و ایستگاه‌های قطار، بسیار بااهمیت باشد. نما و چهره ایستگاه قطار به همراه امکانات و تسهیلات رفاهی برای گردشگران و مسافران اهمیتی ویژه دارد.
کد خبر: ۵۲۲۴۸۱

‌این ایستگاه‌ها می‌توانند با وجود داشتن زیبایی‌ها و امکانات ویژه و طرح‌های خاص معماری، خود به مکانی دیدنی و قابل توجه تبدیل شوند. در گوشه و کنار این دنیا برخی از ایستگاه‌های قطار وجود دارد که به زیبایی محیط داخلی و بیرون ایستگاه بسیار توجه شده است و برای ساخت برخی از آنها از نقشه‌های پیچیده و شگفت‌انگیزی استفاده کرده‌اند که در کنار زیبایی از شکل و چهره ویژه نیز برخوردار هستند. در اینجا به 10 ایستگاه زیبا و خاص دنیا به انتخاب سایت toptens پرداخته‌ایم.

ایستگاه‌مرکزی‌قطار‌برلین

ایستگاه مرکزی قطار برلین یا برلین هوپ بانهوف (ایستگاه هوپ برلین) که بزرگ‌ترین ایستگاه قطار در اروپا به حساب می‌آید، در کشور آلمان قرار گرفته است. بنای این ایستگاه از فلز و قاب‌های شیشه‌ای ساخته شده و همین باعث شده که نور خورشید به شکل چشم‌نوازی فضای داخل را نورافشانی کند و زیبایی داخل را دوچندان سازد. این ایستگاه سال 2006 و در جایگاه تاریخی ایستگاه لرتر گشایش یافت. ایستگاه لرتر پایانه قطار در شهر کوچک لرتر بوده که سال 1871 میلادی آغاز به کار کرد و تا این اواخر یکی از مهم‌ترین خطوط ارتباطی شرق و غرب آلمان به شمار می‌رفته است. ساخت ساختمان جدید ایستگاه سال 1995 میلادی با ساخت تونل ایستگاه آغاز شد و پایان سال 2005 تکمیل شد. قابل توجه است که این ایستگاه 54 پله برقی و 34 آسانسور بزرگ دارد که روزانه به رفت و آمد مسافران کمک می‌کند. زیبایی بنای ایستگاه به همراه تعداد زیادی فروشگاه بزرگ در نزدیکی آن، منطقه را به مکانی پرجاذبه نیز تبدیل کرده است.

ایستگاه ‌کوالالامپور

ایستگاه قطار کوالالامپور در مالزی، در بین ده ایستگاه قطار زیبای دنیا رده نهم را به خود اختصاص داده است. بنای اصلی این ایستگاه قدیمی است و در سال‌1910 میلادی مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود، اما به دلیل این که در طول این مدت به این ایستگاه رسیدگی و تمام موارد پیشرفت در آن اجرا شده، موجب شده تا زیبایی و طراحی قدیمی بنا به همراه وجود امکانات لازم، آن را در فهرست ایستگاه‌های زیبا و خاص جهان ببینیم. نمای ایستگاه قطار کوالالامپور همانند کاخی زیبا هر مسافر و بیننده‌ای را برای تماشا به سوی خود می‌کشد. این بنا تلفیقی از هنر معماری قدیمی شرقی به همراه سبک معماری غربی است که در نوع خود بی‌نظیر است. سال 1986 میلادی بخش جدیدی به این ایستگاه افزوده شد و بخش‌های قدیمی آن نیز مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت. سال 2006 نیز روی ستون‌های نمای بیرونی ایستگاه پوشش و سقفی جدید ساخته شد.

ایستگاه مسیر کابل شمالی پارک

این ایستگاه قطار در کشور اتریش قرار گرفته که نام آن برگرفته از یکی از بزرگ‌ترین ایستگاه‌های کابل در اتریش است که در شهرستان اینسبروک این کشور قرار دارد. طراحی و اجرای بنای این ایستگاه را معمار برجسته‌ای به نام زاها حدید بر عهده داشته است. یکی از زیباترین بخش‌های این ایستگاه، سقف ساختمان آن است که همانند شکل موج انتزاعی ساخته شده و نگاه کردن آن نوعی سرگیجه لذتبخش به همراه حس تحسین در آدمی به وجود می‌آورد. فضای مدرن و پیشرفته داخل به همراه این سقف مواج عجیب و غریب انسان را به دنیا و فضایی در آینده می‌برد و حس شگفتی را در مسافر بر می‌انگیزد. این ایستگاه توانسته رتبه هشتم را کسب کند.

ایستگاه لا‌گیر‌دی‌ استراسبورگ

این ایستگاه قطار در شهر استراسبورگ در ایالت آلزاس کشور فرانسه است. ایستگاه قطار لا گیر دی، سال
1846‌میلادی گشایش یافت و سال 1883 میلادی پس از بازسازی و ایجاد تغییراتی در آن دوباره باز شد. طراحی بنا و تغییرات انجام شده بر ساختمان ایستگاه را سال 1883 میلادی، معماری مشهور اهل برلین به نام یوهان ژوکوبستال انجام داده است. سال 2007 بار دیگر ساختمان ایستگاه مورد بازسازی قرار گرفت و در این زمان تلاش شد تا همه امکانات مورد نیاز در آسایش، آسانی انتقال مسافران و رفت و آمد آنها در نظر گرفته شود. بخش‌هایی به بنای ایستگاه افزوده شد که عبارت است از : نمای پیله‌ای شکل زیبا و بنایی شیشه‌ای که بلندای آن 120 متر است و باعث شده ‌نمای بنا را چهره‌ای دیگر ببخشد. با تغییرات ساختمان، این ایستگاه نمایانگر معماری نو و سنتی در کنار هم است و حس جدیدی را در بیننده ایجاد می‌کند. امروزه این ایستگاه قطار به عنوان باشکوه‌ترین ایستگاه قطار کشور فرانسه شناخته می‌شود. ایستگاه قطار لا گیر دی ایستگاه اصلی شهر استراسبورگ و همچنین شرق فرانسه بوده و به‌عنوان دروازه استراسبورگ مشهور شده است.

ایستگاه کانازاوا

ایستگاه قطار کانازاوا در کشور ژاپن جای دارد. نخستین بخش معماری این ایستگاه که در نخستین لحظه ورود بازدیدکننده به چشم می‌خورد، دروازه‌ای بزرگ و بلند است که به سبک سنتی ژاپنی ساخته شده است. بلندای این دروازه 14 متر است. چیزی که به چشم می‌خورد گنبدی است بسیار زیبا که از 3000 قالب شیشه‌ای ساخته شده که نقش اتصال‌دهنده ضلع شرقی و غربی ایستگاه را بر عهده گرفته است. این ایستگاه یکی از بزرگ‌ترین ایستگاه‌های بزرگ ژاپن محسوب می‌شود.

در 1990 میلادی، تغییراتی اساسی در ایستگاه به وجود آمد به طوری که ترن‌ها و خطوط آنها در سطح بالایی باقی ماندند و دیگر امکانات و تسهیلات ایستگاه به زیر زمین منتقل شدند. یک سال پس از آن یک فروشگاه بسیار بزرگ در آن ساخته شد که به رونق آن افزوده شد. ساخت دروازه مشهور این ایستگاه سال 2005 به پایان رسید. در 2008 میلادی جشن یکصد و دهمین روز یادبود سلطنتی در این مکان برگزار شد که در نوع خود از شکوه و زیبایی ویژه‌ای برخوردار بود.

ایستگاه‌‌تقاطع‌جنوبی

ایستگاه قطار تقاطع جنوبی ازجمله ایستگاه‌های قطار ویژه با معماری خاص است و در رده پنجم این فهرست جای گرفته است. این ایستگاه در شهر ملبورن استرالیا قرار دارد. مهم‌ترین و برجسته‌ترین نمایی که در این ایستگاه دیده می‌شود و چشم هر بیننده را خیره می‌کند، سقف موجدار، پیچیده و چین و واچین ساختمان این ایستگاه است. این ایستگاه قطار نیز از قدمت خوبی برخوردار است چراکه گشایش آن به سال 1859 میلادی باز می‌گردد. سال 1915 طرح افزودن تعدادی خط جدید آغاز شد که در بین سال‌های 1918 تا 1924 گشایش یافتند. سال 2002، با تلاش مقامات شهر ملبورن، این ایستگاه قدیمی به طور اساسی بازسازی و چهره‌ای نو به خود گرفت و به یک ایستگاه قطار مدرن و پیشرفته تبدیل شد. پروژه بازسازی این ایستگاه چهار سال به طول انجامید که در پی آن توانستند‌ جایزه موسسه سلطنتی معماری بریتانیا که یکی از معتبرترین جوایز در سطح بریتانیاست را از آن خود کنند. از این ساختمان به عنوان جذاب‌ترین ساختمان نوساز خارج از اتحادیه اروپا یاد می‌کنند.

ایستگاه‌قطار استاسیون‌دو‌آتوشا

ایستگاه قطار استاسیون دو آتوشا که به ایستگاه مادرید آتوشا نیز مشهور است، در کشور اسپانیا قرار گرفته است. شاخصه مشهور و دیدنی این ایستگاه جنگلی است که درون این ایستگاه وجود دارد و همین باعث شده رتبه چهارم فهرست برترین ایستگاه‌های قطار در سطح جهانی به آن داده شود. در حقیقت در این ایستگاه باغی وجود دارد که از نظر شکل و تنوع همچون جنگلی کوچک است یا به لحاظ کوچکی‌اش جنگلی مینیاتوری را به یاد انسان می‌اندازد. ساختمان ایستگاه استاسیون دو آتوشای مادرید سال 1851 میلادی بنا نهاده شد و سال 1992 میلادی باغی زیبا و باشکوه به آن افزوده شد. فضای این جنگل مینیاتوری نزدیک به 4000 مترمربع است که 500 گونه گیاهی و جانوری را در خود جای داده است. در صورتی که به تماشای این جنگل بپردازید، فضای طبیعی آن و وجود گیاهان گرمسیری و جست و خیز جانوران در گوشه و کنار ایستگاه حسی از یک جنگل واقعی را در شما ایجاد می‌کند.

ایستگاه چاتراپاتی

ایستگاه قطار چاتراپاتی که به پایانه ویکتوریا نیز مشهور است، در کشور هندوستان قرار دارد و توانسته رتبه سوم را به خود اختصاص دهد. این ایستگاه در شهر بمبئی قرار گرفته و یکی از شلوغ‌ترین ایستگاه‌های قطار هند و جهان به حساب می‌آید. طراحی و ساخت این ایستگاه را فردریک ویلیام استیونز، معمار انگلیسی بر عهده گرفته بود که سال 1888 میلادی آن را به پایان رساند. این ایستگاه در جشن سالروز تاجگذاری ملکه ویکتوریا گشایش یافت که به افتخار ملکله ایستگاه را پایانه ویکتوریا نام نهادند. پس از استقلال هند، در سال 1996، به افتخار بنیانگذار امپراتوری مراتا در غرب هند در سده هفدهم، نام آن به پایانه چاتراپاتی شیواجی تغییر داده شد. بنای این ایستگاه آمیخته از دو فرهنگ معماری متفاوت، یکی سبک ویکتوریایی انگلستان و دیگری هنر سنتی معماری هند است. تلفیق هنر غربی و شرقی در کنار هم نمونه‌ای بسیار زیبا و بی‌نظیر به وجود آورده که سال 2004 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

ایستگاه مرکزی آنت‌ورپ

ایستگاه قطار مرکزی آنت ورپ که در کشور بلژیک ساخته شده، خود را در رده دوم فهرست ما جای داده است. این ایستگاه مابین سال‌های 1895 تا 1905 میلادی بنا شده است که در ماه هشتم سال 1905 گشایش یافت. معمار این بنا لوئیس دلاسنسریه بوده و ساختمان این ایستگاه از گنبدی بزرگ و زیبا برخوردار است که درست بالای سالن انتظار قرار دارد و نیز گنبدهای کوچکی در دو گوشه بالای ساختمان دیده می‌شود که زیبایی بنا را افزایش داده است. قابل توجه این که بازدیدکنندگان و مسافران این ایستگاه بر این باور هستند که بنای این ایستگاه بیشتر به یک کلیسا و یا نیایشگاه شبیه است تا یک ایستگاه قطار. به همین جهت برخی از آنها این ایستگاه را کلیسای راه‌آهن نیز می‌نامند.

ایستگاه خیابان پانکراس

ایستگاه قطار خیابان پانکراس در شهر لندن کشور انگلستان رتبه نخست را از آن خود کرده است. این ایستگاه بین سال‌های 1864 تا 1868 میلادی ساخته شده و زیباترین نمای ساختمان ایستگاه قطار را داراست. در این ایستگاه تندیسی برنزی به بلندای 9 متر وجود دارد که در سالن رفت و آمد عمومی مردم قرار داده شده است. ساختمان این ایستگاه معماری ویکتوریایی را به نمایش می‌گذارد که امروزه طرح قدیمی آن انسان را به فضای گذشته و تاریخی می‌کشاند. وجود مجسمه برنزی که زوجی در آغوش یکدیگر را نمایش می‌دهد، جذابیت داخل ایستگاه را دوچندان کرده و آرامشی خاص به آن بخشیده است. قابل توجه است که در دهه‌1960‌میلادی مقامات و بزرگان شهر لندن خواستار از بین بردن این بنا بودند، اما خوشبختانه ساختمان ایستگاه قطار خیابان پانکراس از خطر تخریب رهایی یافت و مورد بازسازی قرار گرفت و به کمبودهایش رسیدگی شد.

فاطمه کردی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها