علی کریمی برای کسب توپ طلا فقط 8 رأی کم آورد و دوم شد

انتخاب‌های غیرمنتظره کنفدراسیون فوتبال آسیا

شاید خیلی‌ها از دیدن نام علی کریمی در میان سه نامزد نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای معرفی مرد سال 2012 فوتبال تعجب کرده باشند، اما انتخاب تعجب برانگیزتر، معرفی فدراسیون فوتبال ایران به عنوان فدراسیون برتر آسیا در سال جاری میلادی بود.
کد خبر: ۵۱۹۸۵۲

در حالی که میلیون‌ها فوتبالدوست ایرانی منتظر شنیدن خبر انتخاب علی کریمی به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا بودند، تنها جایزه‌ای که نصیب فوتبال ما شد همانی بود که یک درصد هم رویش حساب باز نکرده بودیم. انتخاب فدراسیون فوتبال ایران به عنوان بهترین فدراسیون سال آسیا، آنقدر غیرمنتظره بود که خود کفاشیان هم مجبور شد در لابه‌لای صحبت‌هایش روی این جمله که« با لابی کردن بهترین فدراسیون سال نشدیم» تاکید کند.

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان پس از گرفتن این جایزه در جمع خبرنگارانی که قریب به اتفاق، چهره‌ای متعجب به خود گرفته بودند، در خصوص دلایل انتخاب شدن فدراسیون فوتبال ایران به عنوان فدراسیون برتر سال 2012 آسیا اینچنین توضیح داد: در چند سال گذشته هم فدراسیون ایران کاندیدا بود، اما در نهایت AFC تصمیم گرفت به خاطر پیشرفت‌های فوتبال ایران در سال جاری، امسال این جایزه را به ما اهدا کند.

وی که می‌دانست این دلیل کسی را قانع نمی‌کند، افزود: کنفدراسیون فوتبال آسیا بر اساس مبناهای خاصی که دارد و پیشرفت یک کشور در همه زمینه‌ها در یک سال میلادی را شامل می‌شود، این جایزه را اهدا می‌کند. ما هم سال جاری براساس برنامه‌های AFC کارهایمان را پیش بردیم، اقدامات کمیته‌هایمان طبق استاندارد موجود پیش رفت و امکاناتمان را تا حد امکان افزایش دادیم و انتظار داشتیم که به چنین عنوانی دست یابیم.

کفاشیان قبل از آن‌که با پرسشی درباره ناکامی‌ها و نتایج ضعیف فوتبال ایران در رده‌های مختلف ملی و باشگاهی مواجه شود، ادامه داد: به هر صورت در نتایج فوتبال برد و باخت وجود دارد که همه در پیروزی‌ها خوشحال و در شکست‌ها ناراحت می‌شوند. واقعیت این است که اگر می‌خواهیم نتایج تیم‌های ملی و باشگاهی‌مان دائمی و ادامه‌دار باشد باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم و سرمایه‌گذاری خوبی انجام دهیم تا در آینده بتوانیم انتظارات هواداران فوتبال را برآورده کنیم.

وی با تاکید بر این‌که نباید به خاطر نتایج ناامید شده و برنامه‌ریزی‌ها را زیر سوال ببریم، ادامه داد: شما به فوتبال ژاپن نگاه کنید متوجه می‌شوید که سالی 150 تا 200 میلیون دلار برای فوتبال هزینه می‌کند و شکست‌ها تاثیری در برنامه‌های آنها ندارد. این‌گونه است که آنها پیشرفت کرده و کم‌کم خود را از فوتبال آسیا جدا می‌کنند.

تنها جایزه کفاشیان

ژاپنی‌ها با همین پیشرفت توانستند اکثر جوایز مراسم پنجشنبه را درو کنند تا این ابهام در ذهن خیلی‌ها ایجاد شود که چرا آنها نباید بهترین فدراسیون سال آسیا باشند. البته قبل از این‌که چشم بادامی‌های ژاپنی، یکی یکی برای بردن جوایز بخش‌های مختلف روی سکو بروند، این علی کفاشیان بود که در نخستین بخش و در رقابت با فدراسیون‌های، ژاپن، کره جنوبی و قطر، اولین جایزه را از آن فوتبال ایران کند؛ اولین و البته آخرین جایزه‌ای که در مراسم بهترین‌های سال 2012 آسیا فوتبال کشورمان شد.

قبل از آن‌که نوبت به مهم‌ترین بخش مراسم، یعنی معرفی بهترین بازیکن فوتبال آسیا شود، فوتبال ایران در چهار بخش بازی جوانمردانه، بهترین داور سال و بهترین تیم ملی فوتسال و بهترین بازیکن فوتسال آسیا از دستیابی به جایزه اول محروم شد.در بخش بازی جوانمردانه با وجود نامزدی، ایران دستش از رسیدن به این عنوان کوتاه ماند و این عنوان به فدراسیون فوتبال ازبکستان رسید. در قسمت داوران هم با وجود این‌که قرار گرفتن علیرضا فغانی در میان سه نامزد دریافت عنوان داور سال آسیا اتفاق بزرگی برای جامعه داوری ایران بود، این شگفتی با انتخاب یوئیشی نیشیمورای ژاپنی به عنوان بهترین داور سال 2012 ناتمام باقی ماند.

در بخش بهترین بازیکن فوتسال، محمد کشاورز که سال گذشته به عنوان بهترین بازیکن آسیا انتخاب شده بود، در رقابت با هنمی از ژاپن نتوانست عنوان بهترین بازیکن فوتسال سال آسیا را تکرار کند. همچنین تیم ملی فوتسال ایران که طی یک سال گذشته عملکرد انتقادآمیزی داشت، نتوانست عنوان همیشگی خود را به دست بیاورد تا این عنوان هم به تیم ملی ژاپن، قهرمان سال 2012 جام ملت‌های آسیا برسد.

ژاپنی‌ها در بخش‌های داور زن سال آسیا، تیم فوتبال زنان سال آسیا، مربی بانوی سال آسیا، بازیکن دختر جوان سال آسیا، بازیکن لژیونر سال فوتبال آسیا و بازیکن سال زن فوتبال آسیا هم جوایز اول را از آن خود کردند تا با 9 عنوان برتر در صدر کشورهای آسیایی قرار بگیرند.

بعد از ژاپن، کره جنوبی بود که پنج عنوان برتر مراسم پنجشنبه را از آن خود کرد؛ پنج جایزه از جمله مهم‌ترین آنها که همه ساله به بهترین بازیکن سال آسیا اهدا می‌شود.

علی کریمی 8 رای کم آورد

در آخرین بخش مراسم بهترین‌های آسیا خیلی‌ها منتظر بودند تاعلی کریمی با بردن جایزه‌ای که هشت سال پیش هم آن را به دست آورده بود، همه را غافلگیر کند، اما در نهایت این بازیکن تیم ملی فوتبال کره‌جنوبی بود که بالاتر از کریمی و ژنگ ژی ایستاد و به عنوان بهترین بازیکن سال 2012 قاره آسیا انتخاب شد.لی کئون هو در حالی با ارزش ترین جایزه فوتبال آسیا را از آن خود کرد که با جدی‌ترین تعقیب‌کننده خود، علی کریمی تنها هشت رای فاصله داشت. این کره‌ای که همراه با اولسان هیوندای قهرمان فصل 2012 لیگ قهرمانان آسیا شده است، با 102 رای، فوتبال کره جنوبی را پس از 21 سال برنده جایزه مرد سال آسیا کرد.

حال آن که علی کریمی با 94 رای، دومین بازیکن برتر آسیا شد و ژنگ ژی از چین با 86 رای عنوان سوم بهترین بازیکنان سال آسیا را از آن خود کرد.

لی کئون هو که علاوه بر قهرمانی با اولسان در آسیا، در ترکیب تیم ملی کره‌جنوبی هم بازی‌‎های بسیار خوبی انجام ‏داده است، بعد از بردن جایزه توپ طلای آسیا گفت: کسب این عنوان خصوصا با حضور رقبای بزرگی از جمله علی کریمی برای ‏من افتخار بزرگی است. به نظرم هر سه نامزد نهایی، برنده هستند زیرا حضور در این مراسم خود یک ‏افتخار است. در حال حاضر از خوشحالی احساس می‌کنم، در آسمان‌ها هستم و واقعا از کسب این عنوان خوشحال ‏هستم.

بهترین‌های سال 2012 فوتبال آسیا

جایزه رویایی AFC : تان سری حمزه ابوسماح رئیس فقید AFC از مالزی/بهترین فدراسیون فوتبال: فدراسیون فوتبال ایران/برنده بازی جوانمردانه: فدراسیون فوتبال ازبکستان/بهترین تیم باشگاهی فوتبال: اولسان هیوندای کره‌جنوبی/بهترین تیم ملی فوتسال: تیم فوتسال ژاپن/بهترین بازیکن فوتسال مرد آسیا: رافائل هنمی از ژاپن/بهترین داور مرد سال آسیا: یوئیچی نیشی مورا از ژاپن/بهترین داور زن سال آسیا: یاماگیشی ساچیکو از ژاپن/بهترین کمک داور مرد سال آسیا: عبدوا خمیدولو رسول‌اف از ازبکستان/بهترین کمک داور زن سال آسیا: کیم کیونگ مین از کره‌جنوبی/بهترین تیم فوتبال مردان سال آسیا: تیم فوتبال امید کره‌جنوبی/ بهترین تیم فوتبال زنان سال آسیا: تیم فوتبال امید ژاپن /بهترین مربی مرد سال آسیا: کیم هو کن از کره‌جنوبی/بهترین مربی زن سال آسیا: تاکیموتو اوساکو از ژاپن/بهترین بازیکن پسر جوان سال آسیا: محمد عبدالرحیم کرار از تیم جوانان عراق/بهترین بازیکن دختر جوان سال آسیا: شیباتا هانی از تیم جوانان ژاپن/بهترین بازیکن لژیونر سال فوتبال آسیا: شینجی کاگاوا بازیکن ژاپنی تیم منچستریونایتد/بهترین بازیکن خارجی سال فوتبال آسیا: رودریگو دآسیس سیلوا بازیکن برزیلی تیم الکویت کویت/بهترین بازیکن سال زن فوتبال آسیا: آیا میاما از ژاپن/بهترین بازیکن سال مرد فوتبال آسیا: لی کئون هو از کره‌جنوبی

رضا پورعالی/ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها