پایان کنگره حزب حاکم چین با معرفی نسل پنجم رهبری

هجدهمین کنگره حزب حاکم کمونیست چین روز گذشته پس از یک هفته به کار خود پایان داد و رهبران نسل پنجم این کشور برای یک دوره پنج ساله را معرفی کرد.
کد خبر: ۵۱۶۵۲۱

به گزارش ایرنا، بر اساس بیانیه پایانی کنگره حزب حاکم چین، «شی جین پینگ» و «لی که چیانگ»، معاون رئیس‌جمهور و معاون نخست‌وزیر به عنوان اعضای جدید کمیته مرکزی حزب حاکم منصوب شدند. علاوه بر این دونفر، هفت نفر دیگر نیز از اعضای کمیته مرکزی حزب حاکم انتخاب شدند. از سوی دیگر، همین کمیته امروز اعضای جدید دفتر سیاسی کمیته مرکزی را نیز انتخاب می‌کند. اعضای این دفتر، مهم‌ترین کادر رهبری چین محسوب می‌شوند. در این میان، احتمال داده می‌شود شمار اعضای دفتر سیاسی کمیته مرکزی از 9 نفر به هفت نفر کاهش یابد. این کمیته بالاترین ساختار سیاستگذاری در چین به حساب می‌آید.

همچنین شی جین پینگ امروز به طور رسمی به عنوان دبیرکل حزب و بالاترین فرد در سلسله‌مراتب قدرت کشور چین به جامعه کشورش و جهان معرفی می‌شود. وی هفته گذشته به عنوان دبیرکل کنگره هجدهم برای یک دوره پنج ساله معرفی شده بود. از سوی دیگر، ممکن است امروز در مورد واگذاری پست فرماندهی نظامی از هو جین‌تائو، رئیس‌جمهور چین به شی جین پینگ نیز تصمیم‌گیری شود.

احتمال می‌رود در ماه مارس آینده، یعنی زمان برگزاری نشست کنگره ملی خلق چین، شی جین پینگ، دبیرکل حزب و معاون فعلی رئیس‌جمهور به عنوان رئیس‌جمهور و فرمانده نظامی معرفی شود. در آن زمان به احتمال قوی لی که چیانگ نیز به عنوان نخست‌وزیر و جانشین ون جیا بائو معرفی خواهد شد. همچنین روز گذشته اعلام شد در منشور حزب کمونیست چین اصلاحاتی صورت گرفته است. براساس اطلاعات منتشره، تاکید بر توسعه علمی و تمسک به نظام سوسیالیستی با تمرکز بر تئوری‌های چینی، از جمله این اصلاحات محسوب می‌شود.

یکی دیگر از موضوعاتی که مقامات چینی در این کنگره یک هفته‌ای بر آن تاکید داشتند، لزوم مبارزه با فساد و ریشه کن کردن این پدیده بود. بر همین اساس، هو جین تائو اعلام کرد عدم موفقیت در این ماموریت می‌تواند باعث فروپاشی حزب و سقوط دولت شود. رشوه خواری در نقاط مختلف چین، منازعات بر سر املاک و زمین میان روستاییان و مقام‌های مفسد که به این زمین‌ها چشم دوخته‌اند و فساد در بدنه قدرت در چین برای مقام‌های این کشور بزرگ‌ترین دغدغه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها