آیین سنتی طشت گذاری در مسجد امام زمان (عج) آق قلعه در محله جوادیه برگزار شد.
کد خبر: ۵۱۵۷۱۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 16 ، در این آیین صد ها تن از عاشقان امام حسین (ع) و عزاداران با پوشیدن لباس سیاه و سینه زنی و طی آیینی سنتی، طشت پر از آب را در محل خاص تعیین شده در خیمه گاه قرار داده و به طور رسمی آیین های تعزیه و سوگواری شهادت سومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت را آغاز کردند.

در این آیین که با حضور عزاداران و عاشقان امام حسین(ع)، هیئت های محلی و حسینیه ها و تعدادی از روحانیون و مبلغان دینی و مداحان برگزار شد، مردم حسینی و ولایت مدار منطقه به استقبال ماه قیام و خون رفته و عزاداری سید و سالار شهیدان و 72 تن از یاران باوفایش را آغاز کردند.

در این آیین که شهردار منطقه نیز حضور داشت شهروندان عزادار منطقه در این آیین طبق یک سنت دیرینه که با حضور گسترده عزاداران سیاه پوش همراه بود، با قرار دادن نمادین یک طشت مسی در جایگاه ویژه ای از خیمه گاه حضرت ابوالفضل العباس (ع) به یاد شهدای تشنه لب کربلا اشک ماتم ریخته و به سینه زنی پرداختند.

در این آیین مذهبی و سنتی دسته های سینه زنی و زنجیر زنی مساجد، حسینیه ها و تکایا با یاد تشنه لبان واقعه جانگداز عاشورا طشتی که اغلب بر دوش ریش سفیدان محله حمل می شود، بازنجیر زنی و سینه زنی آیین های ویژه ماه محرم را شروع می کنند.

قربانی کردن گوسفند در جلوی دستجات عزاداری و نذری دادن از اعمال این مراسم معنوی است و طشت های سوگوران و عزاداران حسینی تا پایان عزاداری ها که با شمع های روشن احاطه شده است، قرار می گیرد.

عزاداری ایام سوگواری دهه نخست محرم از چند روز قبل از ماه قیام و خون آغاز شده و در روزهای پایانی دهه اول محرم، به ویژه در روز های تاسوعا و عاشورا به اوج خود خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها