تهران امسال بیشترین آمار ازدواج را نسبت به دیگر شهرهای کشور و استان‌های سمنان و ایلام کمترین آمار ازدواج را داشته‌اند

ارائه بسته پیشنهادی «9گانه ازدواج» به هیات دولت

معاون فرهنگی و امور تربیتی وزارت ورزش و جوانان از ارائه بسته پیشنهادی 9گانه ازدواج در هفته ازدواج به هیات دولت خبر داد. به گزارش ایسنا، سیدباقر پیشنمازی در نمایشگاه و جشنواره ملی «پیوند آسمانی» به محتویات این بسته پیشنهادی اشاره کرد و گفت: افزایش هدیه ازدواج دستگاه‌های دولتی، حمایت از ازدواج کارکنان دستگاه‌های دولتی، پیش‌بینی ظرفیت‌های مشاوره‌ای و قانونمند کردن آنها برای ترغیب جوانان به امر مشاوره و ارائه بسته‌های مشاوره‌ای، پیش‌بینی مسکن ارزان قیمت براساس ماده 3 قانون تسهیل ازدواج جوانان، راه‌اندازی سامانه ملی جوانان و تدارک بانک اطلاعات ازدواج جوانان در این سامانه از محتویات این بسته پیشنهادی است.
کد خبر: ۵۱۰۴۴۸

وی در ادامه به یکی از اقدامات اساسی وزارت ورزش و جوانان که برای اولین بار در کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته، اشاره و اظهار کرد: رویکرد بومی اسلامی در بازنگری شیوه‌ها و روش‌های مشاوره‌ای و تحول مشاوره براساس فضای بومی کشور یکی از اقدامات اساسی وزارتخانه در امر مشاوره ازدواج برای جوانان است.

پیشنمازی ادامه داد: در تفاهم‌نامه‌ای که با مراکز علمی کشور مبادله شده، تربیت مشاورانی براساس انسان‌شناسی اسلامی و قرآنی در دستور کار قرار گرفت.

معاون فرهنگی و امور تربیتی وزارت ورزش و جوانان همچنین از تصویب آیین‌نامه صدور پروانه برای مراکز مشاوره ازدواج در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: آیین‌نامه ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه در جهت اعتباربخشی و ساماندهی مراکز مشاوره متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی با تاکید بر مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده است که در دستور کار قرار گرفته و در ماه‌های آینده تصویب و ابلاغ می‌شود.

تهران، رکورددار آمار ازدواج

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان نیز گفت: براساس آمار اعلام شده سازمان ثبت‌احوال، تهران امسال بیشترین آمار ازدواج را نسبت به دیگر شهرهای کشور داشته است.

به گزارش ایسنا، محمدتقی حسن‌زاده افزود: در سه ماهه نخست امسال، بالاترین درصد ازدواج در کل کشور به ترتیب در استان‌های تهران با 46/10 درصد، خراسان رضوی با 92/8 درصد و خوزستان با 43/7 درصد بوده و کمترین آمار ازدواج مربوط به استان‌های سمنان با 65/0 درصد و ایلام با 83/0 درصد است.

رئیس کمیته علمی و پژوهشی ستاد هفته ازدواج اضافه کرد: جوانان ما در حال حاضر در بهترین شرایط سنی ازدواج‌اند، اما با این وجود، وضع ازدواج نگران‌کننده است و حل این بحران، عزم جدی همه دستگاه‌های مرتبط با حوزه جوان را می‌طلبد.

وی با بیان این که خانواده‌ها مهم‌ترین عامل موثر بر همسرگزینی فرزندان هستند، تصریح کرد: مهم‌ترین مساله در حوزه ازدواج، نبود آگاهی و شناخت برای انتخاب همسر مناسب است. خانواده‌ها باید در این زمینه نقش فعال داشته باشند، چون طبق آمار، جوان‌ها بیشتر از مراکز مشاوره، به نظر خانواده‌شان اهمیت می‌دهند. پدر و مادرها سعی دارند نقش اول را در ازدواج فرزندانشان ایفا کنند، ولی باید جوانان را نیز درک کنند.

حسن‌زاده تصریح کرد: براساس مطالعات انجام شده، جوانان ما در مورد ملاک‌های همسرگزینی با فرهنگ اسلامی و ایرانی هماهنگ هستند؛ اما چون شرایط جامعه برای ازدواج بهنگام خیلی مساعد نیست، مشکلاتی نظیر کاهش آمار ازدواج پیش آمده است. بیشترین مشکل جوانان در ازدواج، انتخاب همسر است و در این زمینه نیازمند شناخت و آموزش هستند.

تحکیم خانواده با آموزش 150 هزار نفر

همچنین معاون امور خانواده مرکز زنان ریاست‌جمهوری گفت: بیش از ۱۵۰ هزار نفر از زنان خانه‌دار، دانشجویان متاهل، دانش‌آموزان و کارگران به منظور تسهیل در تشکیل خانواده و تحکیم و تقویت نهاد خانواده آموزش دیده‌اند.

زهرا سجادی در گفت‌وگو با فارس، افزود: با هدف آموزش خانواده‌ها براساس الگوهای رفتاری اهل‌بیت(ع)، کاربردی‌کردن الگوهای ارزشی ـ دینی در میان اعضای خانواده و تقویت و تعالی فرهنگ و تعمیق باورهای دینی خانواده‌ها در بین اقشار مختلف طرح رحمت را اجرایی کردیم.

وی اظهار کرد: این طرح درصدد است با نگاهی جامع به حوزه زنان و خانواده به رصد و پایش مسائل این حوزه پرداخته و چهار وجه اساسی یا سیاست راهبردی را در برنامه‌ریزی‌های کلان مدنظر قرار دهد.

معاون امور خانواده مرکز زنان ریاست‌جمهوری درباره این سیاست‌های راهبردی گفت: تسهیل در تشکیل خانواده، تحکیم و تقویت نهاد خانواده، ایمن‌سازی و مصونیت خانواده و ترمیم خانواده آسیب‌دیده، سیاست‌های مدنظر این مرکز است.

سجادی با بیان این که تاکنون در چهار گروه مخاطبان آموزش دیده‌اند، تصریح کرد: حدود 2000 زن خانه‌دار با سرفصل‌های آموزشی تربیت فرزند، اصول همسرداری، حجاب و عفاف، آسیب‌شناسی خانواده در فضای مجازی، اصلاح الگوی مصرف و خانواده موفق تحت‌آموزش قرار گرفتند.

وی افزود: به 80 هزار نفر از دانشجویان متاهل هم آموزش‌هایی در زمینه مهارت‌های بعد از ازدواج، مهارت برقراری ارتباط موثر، مهارت تربیت فرزند و فرزندآوری، مهارت مدیریت زن، زیبایی و سلامت (عفاف و حجاب)، مهارت برنامه‌ریزی اقتصاد و خانواده، مهارت خودشناسی و روابط سالم و سازنده همسران ارائه شد.

معاون امور خانواده مرکز زنان ریاست‌جمهوری در زمینه آموزش دانش‌آموزان گفت: بیش از ده هزار نفر تحت آموزش مباحث اعتقادی، مباحث اخلاقی، بررسی آسیب‌های فضای مجازی بر خانواده و مهارت‌های زندگی در چهار منطقه شهر تهران قرار گرفتند.

وی در مورد آخرین گروهی که در طرح «رحمت» شرکت داشتند، عنوان کرد: حدود 32 هزار کارگر هم با سرفصل‌های تربیت فرزند، اصول همسرداری، حجاب و عفاف، بررسی آسیب‌شناسی خانواده در فضای مجازی، اصلاح الگوی مصرف و همچنین خانواده موفق آموزش دیده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها