مخاطبان رسانه ملی زیر چتر یک باشگاه

«باشگاه مخاطبان» عنوان گروه فرهنگی‌ای است که شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی صداوسیما برای گردهم آوردن مخاطبان فعال شبکه خودشان در نظر گرفته‌اند.
کد خبر: ۵۰۷۲۷۴

اعضای باشگاه مخاطبان می‌توانند از امکانات ویژه‌ای که رسانه ملی برایشان در نظر گرفته استفاده کنند. برگزاری نشست‌های صمیمانه، اهدای محصولات فرهنگی و هنری و شرکت در پشت صحنه فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی از جمله این امکانات است.

به عنوان مثال شبکه تهران هم‌اکنون برای برخی مخاطبانش این امکان را فراهم آورده که از پشت صحنه سریال «تکیه بر باد»‌ بازدید کنند.

شبکه جهانی جام‌جم نیز در باشگاه مخاطبانش اهدافی چون تقویت ارتباط و همکاری ایرانیان مقیم خارج از کشور با شبکه جهانی جام‌جم را دنبال می‌کند.

این شبکه، شناسایی نخبگان ایرانی خارج از کشور را در دستور کار قرار داده و هر سال همایش‌ها و جشنواره‌هایی را در داخل و خارج از کشور برگزار می‌کند.

«باشگاه رادیویی جوان» نیز حوزه فعالیتش را گسترش داده و نیروهای جوان و بااستعداد را به معاونت صدا معرفی می‌کند.

نیروهای مستعد پس از گزینش دقیق و آموزش‌های تخصصی جذب مشاغلی همچون گویندگی، نویسندگی، بازیگری، برنامه‌سازی و... می‌شوند.

باشگاهی که همه شبکه‌ها را پوشش می‌دهد

تقی سهرابی، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما در گفت‌وگو با جام‌جم، از راه‌اندازی باشگاه مخاطبان «رسانه ملی» در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: این باشگاه مجازی است و تمامی مخاطبان فعال رسانه ملی را جذب می‌کند. معیار ما برای فعال بودن مخاطب تعداد تماس‌های تلفنی و پیامک‌های ارسال شده برای روابط عمومی سازمان است.

وی افزود: این مخاطب کسی است که به رسانه ملی علاقه دارد و ما باید به او خدمات بدهیم. خدمات ما شامل ارائه اطلاعات اضافه به مخاطبان و برگزاری نشست‌های سالانه است. مزیت این نشست‌ها این است که افراد با هم آشنا می‌شوند و می‌توانند درباره برنامه‌های تلویزیون با هم اظهارنظر کنند.

همچنین یک مقدار از فیلم‌های آرشیوی مورد درخواست مخاطبان فعال را می‌توانیم به آنها اهداکنیم. این باشگاه قرار است با همکاری معاونت رسانه‌های مجازی سازمان ایجاد شود، ولی هنوز در حد طرح است و اجرایی نشده است.

سهرابی با اشاره به باشگاه‌هایی که هم‌اکنون در شبکه‌های رادیو و تلویزیون فعال است، توضیح داد:‌ هر شبکه‌ای می‌تواند برای خودش باشگاهی مجازی راه‌اندازی کند، اما باشگاهی که در پی ایجادش هستیم، باشگاهی است که همه مخاطبان فعال رادیو و تلویزیون را پوشش می‌دهد.

مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی با بیان این‌که باشگاه مورد نظر حتما سایت اینترنتی خواهد داشت، گفت: در فضای مجازی اینترنت، بعضی‌ها براساس علاقه‌شان سایت‌های اینچنینی راه‌اندازی کرده‌اند. ما می‌خواهیم سایتی راه‌اندازی کنیم که آرشیو کاملی داشته باشد و برای مخاطبان فعال امکان دریافت فایل‌های صوتی و تصویری صداوسیما به وجود بیاید.

سهرابی شناسایی مخاطبان فعال را از جمله اهداف ایجاد باشگاه عنوان کرد و گفت: روابط عمومی‌های سازمان صداوسیما چند وظیفه عمده مثل اطلاع‌رسانی، تبلیغات، ارتباط با مجامع فرهنگی و ارتباط با مخاطبان را دارند. ایجاد باشگاه براساس مهم‌ترین هدف روابط عمومی‌ها یعنی ارتباط با مخاطبان انجام می‌شود. شبکه‌هایی که باشگاه راه‌اندازی کرده‌اند، درواقع دارند سیاست‌های اداره‌کل روابط عمومی صداوسیما را اجرا می‌کنند. امیدوارم هر کدام از شبکه‌ها باشگاه مربوط به خودشان را داشته باشند و باشگاه مخاطبان رسانه ملی هم بزودی راه‌اندازی شود.

ارائه خدمات فرهنگی به مخاطبان فعال

حجت جوادی، مسوول باشگاه مخاطبان شبکه تهران با بیان این‌که در سال‌های دور ارتباط بینندگان با تلویزیون ارتباطی یکسویه بود، گفت: الان باشگاه مخاطبان با هدف ارتباط نزدیک‌تر با مخاطب و بهره‌گیری از فضای نوین وب و جامعه مجازی شکل گرفته است. این باشگاه از فضای اینترنت به عنوان یک رسانه مکمل استفاده می‌کند؛ یعنی هم مخاطب وسیعی را پوشش می‌دهد و هم تعامل بیشتری با مخاطب دارد.

به گفته جوادی، مخاطبان به کمک این باشگاه می‌توانند هم نظرات و هم ایده‌های خود را ارائه دهند و در کنار رسانه قرار بگیرند. ایده‌پردازی، تولید محتوا، نظر دادن راجع به محتوا، شرکت در نظرسنجی، ارسال پیشنهاد و شرکت در پرسش و پاسخ از دیگر کارهایی است که مخاطب می‌تواند انجام دهد.

مسوول باشگاه مخاطبان شبکه تهران با اشاره به نظام امتیازدهی به اعضای باشگاه گفت: اعضای باشگاه به ازای ارتباط و تعاملی که ایجاد کرده‌اند، امتیاز می‌گیرند. باشگاه نیز از این اعضا در برابر امتیازی که دریافت کرده‌اند، قدردانی می‌کند. این پاداش شامل ارائه خدماتی همچون اهدای محصولات تصویری شبکه تهران و بازدید از پشت‌صحنه سریال‌هاست. این کار هم جنبه اطلاع‌رسانی دارد و هم به مخاطبان انگیزه می‌دهد. تا دو هفته دیگر اولین گروه از اعضای باشگاه برای بازدید از پشت صحنه سریال «تکیه بر باد»‌ روانه محل ضبط این سریال می‌شوند.

جوادی افزود:‌ دیگر هدایای ما به اعضای برتر شامل تخفیف در بلیت اماکن فرهنگی و تفریحی مثل استخر و سینماست. با خیلی از نهادها مثل حوزه هنری و شهرداری وارد مذاکره شده‌ایم که این تخفیف‌ها را برای اعضای باشگاه قائل شوند، ضمن این‌که یک‌سری حامیان مالی وارد ماجرا شده‌اند و هدایایی را برای اعضای باشگاه در نظر گرفته‌اند. تخفیف در خرید کتاب نیز از دیگر تسهیلاتی است که اعضا از آن برخوردار می‌شوند.

وی با بیان این‌که در طول یک ماه، 10هزار نفر عضو رسمی سایت باشگاه شده‌اند، تاکید کرد:‌ سریال «تکیه بر باد» باعث شد که تعداد اعضا بالا برود. تبلیغات این سایت بتازگی آغاز شده و ما هنگام پخش این سریال تبلیغات را زیرنویس می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
رأی معنادار لبنانی‌ها

در گفت‌و‌گوی اختصاصی روزنامه «جام‌جم» با دو تن از اعضای بلندپایه جنبش امل و حزب‌الله لبنان بررسی شد

رأی معنادار لبنانی‌ها

در رستوران انتخاب شدم

علی‌امین حسنی، بازیگر نقش بهروز در سریال پایتخت در گفت‌وگو با «جام‌جم» از خاطرات حضورش در این سریال می‌گوید

در رستوران انتخاب شدم

نیازمندی ها