حسینی: همیشه در مواقع نگرانی بر مشکلات فائق آمده‌ایم، این بار هم می‌توانیم

وزیر اقتصاد: عرضه ارز به بازار افزایش می‌یابد

در حالی که برخی نمایندگان مجلس علت تلاطم‌های ارزی هفته گذشته را توقف عرضه ارز از سوی بانک مرکزی عنوان می‌کنند، مسئولان دولتی اعلام کردند در کنار برنامه‌های جدید دولت برای ساماندهی بازار ارز، عرضه آن به بازار نیز افزایش خواهد یافت. به گزارش جام‌جم، بازار ارز تهران هفته گذشته یکی از نوسانی‌ترین ایام خود را طی سال‌های اخیر پشت سر گذاشت و ریال ایران در مدت سه روز حدود 20‌درصد ارزش خود را در مقابل ارزهای مهم بین‌المللی از دست داد و همین مساله موجب شد قیمت دلار در بازار غیررسمی تهران تا 2640 تومان نیز افزایش پیدا کند، اما از عصر روز سه‌شنبه و همزمان با افزایش انتقادها نسبت به سیاست‌های بانک مرکزی، رشد قیمت ارز متوقف و روند نزولی قیمت‌ها آغاز شد.
کد خبر: ۵۰۲۱۹۴

منتقدان سیاست‌های بانک مرکزی مهم‌ترین علت رشد قیمت ارز در هفته‌های اخیر را توقف ارائه ارز به بازار از سوی بانک مرکزی عنوان می‌کنند.برخی فعالان بخش خصوصی نیز اعلام کردند با وجود گشایش اعتبار برای واردات کالا،‌ بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای گشایش اعتبار شده را تخصیص نمی‌دهد.احمد توکلی و غلامرضا مصباحی‌مقدم، دو نماینده سرشناس مجلس بودند که عرضه نکردن ارز از سوی بانک مرکزی را علت وقوع رخدادهای اخیر اعلام کردند؛ موضوعی که وزیر اقتصاد نیز تلویحا آن را تائید کرده است.

سیدشمس‌الدین حسینی در این باره گفت: در روزهای گذشته قدری عرضه بانک مرکزی و به دنبال نوسانات ارزی، بخش خصوصی به بازار ارز کاهش پیدا کرده است، در عین حال برداشت ما این است که نه در حد کلان، احیانا در مورد ارزهای خرد که دست عده‌ای بوده، قیمت‌های کاذبی برای آن مطرح ‌شده است.

وی با اشاره به این‌که محدودیت‌هایی داشتیم که تقریبا میزانی از آن برطرف شده است، گفت: ذخایر بانک مرکزی در حد بسیار خوبی است و هیچ موقع در تاریخ کشور ذخایر بانک مرکزی در این میزان نبوده است، اما تاکید می‌کنم سیاستمان این نیست که ذخایر ارزی کشور را که حاصل انباشت سال‌ها ارز در کشور است، صرف نیازهای جاری کنیم.وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این‌که این ذخایر ارزی پشتوانه کشور است، اعلام کرد: می‌توانیم از این ذخایر برداشت کنیم، اما به‌دنبال آن نیستیم که نیاز وارداتی جاری را از این طریق تامین کنیم.حسینی تصریح کرد: با درنظر گرفتن این ملاحظه در ماه‌ شهریور، چشم‌انداز ما برای درآمدهای ارزی بهتر شده است و حجم ارزی را که می‌توانیم تخصیص دهیم، فراتر از کالاهای اساسی خواهد بود.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: با افزایش عرضه و اقبالی که بخش خصوصی برای عرضه ارز در شبکه تجاری نشان داده، قطعا حجم عرضه افزایش می‌یابد و علی‌القاعده این امر، تعدیل نرخ ارز را به‌دنبال خواهد داشت.

حسینی ادامه داد: در شرایطی که تمام واردات کالاهای اساسی با ارز مرجع انجام شده و قابل رسیدگی است، این‌که مطرح شود به کالاهای اساسی ارز داده نمی‌شود، همان عملیات روانی و سفته‌بازی است که هرموقع به نقطه‌ای رسیده که نگران‌کننده باشد، مدیریت کشور در مجموع توانسته بر آن فائق بیاید و این ‌بار هم همان خواهد شد.

تصمیم ویژه برای نرخ ارز

رئیس کل بانک مرکزی هم در این باره گفت: دولت و بانک مرکزی به‌دنبال ساماندهی سریع بازار ارز هستند. بهمنی در گفت‌وگو با مهر با اعلام این‌که دولت، بانک مرکزی و ارگان‌های مختلف به دنبال حل مشکل افزایش یکباره نرخ ارز هستند، بیان کرد: دنبال این موضوع هستیم که بتوانیم در اولین فرصت روند افزایش نرخ دلار را متوقف کنیم و نتیجه مناسبی بگیریم.

وی همچنین با انتقاد از ثبت‌سفارش‌هایی که برای واردات برخی کالاها به کشور در چند ماه اخیر صورت گرفته است، گفت: این روند متوقف خواهد شد و دیگر ارز مرجع به کالاهایی که بخواهد با قیمت 1226 تومان وارد و به نرخ آزاد محاسبه و به مردم فروخته شود، تعلق نخواهد گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی بارها از کسانی که به گفته وی کالاهای خود را با نرخ مرجع وارد و با نرخ آزاد به فروش می‌رسانند، انتقاد کرده، اما تاکنون مصداقی برای این افراد یا کالاهای وارد شده از سوی بهمنی اعلام نشده است.

توافق جدید برای عرضه ارز

غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از توافقی میان دولت و مجلس برای ساماندهی بازار ارز خبر داد که جزئیات آن را قرار است دولتی‌ها اعلام کنند.رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با فارس در مورد این‌که چرا دولت عرضه ارز را در سه هفته متوقف کرده بود، گفت: دلیلی ارائه نشد، اما به هر حال قرار بر این شد برای جلوگیری از التهاب بازار تصمیمی‌ گرفته شود و هرچه زودتر اقدامی شود و حتی جلسه‌ای بین مجلس و دولت در روز چهارشنبه از باب مشورت برگزار شد و راهکارهایی برای عرضه ارز در نظر گرفته شد که قبل از اعلام دولت نمی‌خواهم آن تصمیمات را اعلام کنم.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد ذخایر ارزی کشور گفت: البته اطلاعات لازم در مورد ذخایر ارزی و طلای کشور توسط مدیران دولتی اعلام شد و اجمالا این اطمینان را می‌دهم که این ذخایر در طول تاریخ ایران بی‌سابقه است.

وی گفت: ‌بیش از یکصد میلیون دلار از ذخایر ارزی ایران بنابر گفته CIA انباشته شده که بنابه گفته یک کارشناس آمریکایی این مقدار ذخایر به قدر کافی وجود دارد که ایران از آن استفاده کرده و تحریم‌ها را پشت سر بگذارد.

مصباحی‌مقدم افزود: کشور با مشکل جدی در تامین ارز مواجه نیست، فقط ممکن است در دسترسی به ارز برای ما مشکل ایجاد کرده باشد که دولت از راه‌های دور زدن تحریم استفاده می‌کند و از ابتدای سال مرتب ال‌سی‌ها یا خطوط اعتبار اسنادی گشایش یافته و ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه و واسطه تولید و کالاهای اساسی تامین شده است.

ضرب‌الاجل 15 روزه به صرافی‌های غیرمجاز

بانک مرکزی با تعیین ضرب‌الاجلی 15 روزه برای صرافی‌های غیرمجاز جهت مراجعه و درج اطلاعات در سایت بانک مرکزی اعلام کرد: در صورت رعایت نکردن با این صرافی‌ها از طریق مراجع ذی‌صلاح برخورد خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در جهت ساماندهی صرافی‌های غیرمجاز سراسر کشور، تمامی اشخاص حقیقی دارای پروانه کسب از اتحادیه طلا و جواهر که به انجام فعالیت صرافی مبادرت می‌ورزند، از تاریخ نشر این اطلاعیه به مدت 15 روز فرصت خواهند داشت به آدرس http://nbfi.cbi.ir قسمت صرافی‌ها مراجعه و نسبت به درج اطلاعات اقدام کرده و ضمن اخذ کد رهگیری نسبت به ارسال کپی برابر اصل پروانه کسب به اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی اقدام کنند.

متعاقبا اطلاعات، اسناد و مدارک افرادی که اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت داشتن شرایط و صلاحیت‌های لازم اقدام به صدور مجوز خواهد شد.شایان ذکر است درج اطلاعات و اخذ کد رهگیری به‌منزله صدور مجوز نیست و هیچ‌گونه تعهدی را برای بانک مرکزی ایجاد نمی‌کند.

بدیهی است مسئولیت عواقب مراجعه نکردن به سامانه یا ثبت اطلاعات نادرست به‌عهده شخص دارنده پروانه کسب بوده و در صورت نبود صحت اطلاعات، فرآیند رسیدگی به صدور مجوز متوقف و از طریق مراجع ذی‌صلاح نسبت به جلوگیری از فعالیت آنها اقدام خواهد شد.

برنامه‌های جدید؛ مُسکن موقت یا علاج مشکل

برخی کارشناسان برنامه‌های جدید دولت و بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز را مُسکنی موقت می‌دانند که با گذشت زمان بی‌اثر خواهد شد، بویژه آن‌که هنوز اطلاعات دقیقی از جزئیات این برنامه اعلام نشده و مقام‌های مسئول صرفا به بیان کلیات بسنده کرده‌اند، اما مقامات دولتی امیدوارند بتوانند با برنامه‌های در دست اقدام از جمله راه‌اندازی بورس ارز، نبض بازار را به‌طور کامل در اختیار گرفته و از وقوع بحران‌های مقطعی مانند آنچه در هفته گذشته اتفاق افتاد، جلوگیری کنند. گذشت زمان مشخص خواهد کرد که تصمیمات جدید تا چه میزان می‌تواند اثربخش باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها