معاون نخست وزیر سوریه گفت: کناره گیری بشار اسد به عنوان پیش شرط مذاکرات، به معنای شکست آن است. روی میز مذاکره می توان درمورد هر موضوعی سخن گفت، حتی درمورد کناره گیری بشار اسد، اما کناره گیری وی پیش از یافتن ساز و کاری که مردم سوریه بتوانند دیدگاه خود را حتی در این مورد، مطرح کنند، آیا با دموکراسی سازگار است؟
کد خبر: ۴۹۶۶۴۳

به گزارش واحد مرکزی خبر هیئت سوری در دیدار با مقامات روسیه در مسکو افق های حل بحران سوریه و آشتی ملی را بررسی کرد.

قدری جمیل معاون نخست وزیر سوریه در امور اقتصادی که در راس هیئتی برای گفتگو با مسئولان روسیه به مسکو سفر کرده است در پایان گفتگوهای خود و هیئت همراه در مسکو در کنفرانسی خبری نتایج این سفر را تشریح کرد.

وی درمورد قطعنامه های شورای امنیت و ادعاهای غرب درمورد سوریه گفت: نمی توان به این قطعنامه ها و ادعاها اطمینان کرد زیرا غرب با همین ادعا به عراق حمله کرد، با ادعای وجود سلاح کشتار جمعی در عراق، اما پس از حمله به عراق، دروغ آنان مشخص شد، آنان عراق را متر به متر جستجو کردند اما اثری از سلاح کشتار جمعی به دست نیاوردند، غرب در پی بهانه است تا به طور مستقیم در سوریه مداخله نظامی کند، با این حال غرب حقیقت جدید را نمی فهمد، باید بداند که با توجه به وتوی روسیه و چین، دخالت نظامی مستقیم در سوریه غیر ممکن است، هر کس به دخالت نظامی فکر کند باید بداند که جنگ از مرزهای سوریه بسیار گسترده تر خواهد بود.

قدری جمیل با اشاره به تهدیدات جدید باراک اوباما مبنی بر دخالت نظامی در سوریه درصورت استفاده این کشور از سلاح شیمیایی،این تهدیدات را تبلیغاتی و به منظور بالا بردن آرای انتخاباتی ریاست جمهوری خود دانست.

وی کناره گیری بشار اسد را به عنوان یک پیش شرط برای آغاز مذاکرات، به معنای به بن بست کشاندن مذاکرات پیش از آغاز آن دانست و گفت: روی میز مذاکره می توان درمورد هر موضوعی سخن گفت، حتی درمورد کناره گیری بشار اسد، اما کناره گیری وی پیش از یافتن ساز و کاری که مردم سوریه بتوانند دیدگاه خود را حتی در این مورد، مطرح کنند، آیا با دموکراسی سازگار است؟      
 
جمیل با تأکید بر این که ترکیب این هیئت نشان می دهد این سفر سیاسی و اهداف آن سیاسی است افزود: بحران سوریه یک سال و نیم است که ادامه دارد و دولت کنونی این کشور برنامه ای برای خود تدوین کرده است که بر اساس آشتی ملی به عنوان بهترین راه برای برون رفت از بحران کنونی است.

وی با اشاره به دیدار دوستانه و طولانی مدت با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، این دیدار را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: در این دیدار افق های حل بحران سوریه مورد بررسی قرار گرفت، وی در این دیدار دیدگاه‌های خود را درباره حل بحران سوریه و آینده این کشور مطرح کرد.

قدری جمیل در ادامه با اشاره به این که سر میز مذاکره هر چیزی را می توان مطرح کرد گفت: با این حال گفتگو اصولی دارد که از جمله مهمترین آنها مخالفت با دخالت های خارجی و نیز رد انواع خشونت است، سر میز مذاکره نمی توان درباره جایز بودن یا نبودن دخالت خارجی یا جایز بودن یا نبودن توسل به خشونت گفتگو کرد، این دو مسئله شرط نیستند بلکه اصل به شمار می روند، زیرا اگر درباره این دو مسئله توافقی به دست نیاید هرگونه گفتگویی محکوم به شکست است، اگر درباره این دو مسئله به توافق برسیم بقیه مسائل قابل حل خواهد بود، این مسائل به تفصیل با لاوروف بررسی شد.

وی در ادامه با اشاره به سفر هیئت اقتصادی سوریه به مسکو که اخیراً انجام شد و توافق های مختلفی را به دنبال داشت افزود: پیشبرد و اجرای این توافق ها به پیگیری نیاز دارد، دولت سوریه بر اساس اهدافی که برای خود ترسیم کرده است تصمیم گرفته است به سمت کشورهای شرق روی بیاورد و روابط خود را با کشورهایی که قرابت بیشتری با سوریه دارند تقویت کند، روسیه ، چین و هند و همچنین ونزوئلا از نظر ما شرق به شمار می روند که البته در خصوص ونزوئلا منظور از شرق، قرابت سیاسی این کشور با سوریه است نه موقعیت جغرافیایی آن، این یک تغییر استراتژیک و تغییر سیستم است، بر همین اساس باید دیدارها و تماس های خود را با دوستان افزایش دهیم بخصوص اکنون که سوریه با بحران و مجازات ظالمانه اتحادیه اروپا و آمریکا روبروست.

وی در ادامه گفت: علی حیدر وزیر امور آشتی ملی درباره این مسئله با مقامات روسیه گفتگو کرد.

علی حیدر نیز در سخنانی گفت: در دیدار با لاوروف وظایف وزارت آشتی ملی را به تفصیل بررسی کردیم، به خصوص که سانسورهای خبری شدیدی در خارج علیه فعالیت این وزارتخانه در سوریه صورت می گیرد و می کوشند بر فعالیت این وزارتخانه سرپوش بگذارند تا بگویند سوریه اراده ای واقعی برای حل سیاسی مسئله ندارد.

وی بر حل سیاسی بحران سوریه بر اساس گفتگو تاکید کرد و افزود این وزارتخانه با هدف جلوگیری از دخالت های خارجی تاسیس شد تا بحران در چارچوب سوریه حل و فصل شود. وی در ادامه تاکید کرد برای متوقف کردن خشونت باید فضایی به وجود بیاید که کشورهای غربی و عربی از حمایت تسلیحاتی از تروریست ها دست بردارند.

وی تاکید کرد ما با استفاده از همه ابزارها تلاش می کنیم خشونت را متوقف کنیم. حیدر ادامه داد: سر میز مذاکره نباید هیچ پیش شرطی مطرح شود و با این حال از شرکت هیچ کس در گفتگوها جلوگیری نمی شود و درها به روی همه باز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها