بهداشت عشایر کوچ‌نشین تامین می‌شود

دسترسی نداشتن عشایر به خانه‌های بهداشت و استفاده از خدمات بهداشتی پزشکی هنگام کوچ، یکی از مشکلات عمده عشایر بوده که قرار است از این پس از طریق خدمات بهورزان آموزش دیده عشایری برطرف شود.
کد خبر: ۴۹۶۳۶۰

محمد شریعتی، رئیس مرکز مدیریت توسعه شبکه بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایرنا در حالی از آغاز اجرای این طرح در برخی از استان‌ها از جمله خوزستان خبر می‌دهد که مسئولان استانی از اجرای آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

عشایر هنگام استقرار در مناطق ییلاق و قشلاق از خدمات خانه بهداشت مستقر در این مناطق بهره‌مند می‌شوند، اما هنگام کوچ، به خانه بهداشت دسترسی ندارند که همین مساله آنها را با مشکلاتی مواجه می‌کند؛ اما با اجرای این طرح می‌توانند از خدمات بهورزان آموزش دیده عشایری، استفاده کنند.

براساس این طرح، افرادی که از بین عشایر کشور انتخاب می‌شوند، آموزش‌های بهداشتی و درمانی را به مدت دو سال در آموزشگاه‌های بهورزی به صورت تئوری و عملی فرا می‌گیرند. این بهورزان همراه عشایر کوچ و به منظور ارتقای سطح بهداشت عشایر فعالیت می‌کنند. به گفته رئیس مرکز مدیریت توسعه شبکه بهداشت وزارت بهداشت، طرح تربیت بهورز در جوامع عشایری با هدف ارتقای سلامت عشایر اجرا می‌شود.

اطلاع نداریم

در همین حال شهرام رفیعی، معاون بهداشت و درمان خوزستان در گفت‌وگو با جام‌جم ؛ ابراز بی‌اطلاعی از اجرای چنین طرحی در استان می‌گوید: مسلما هدف عمده اجرای چنین طرحی دسترسی سریع و آسان عشایر به خدمات بهداشتی درمانی در مناطق صعب‌العبور مسیر کوچ است که اکنون تقریبا غیرممکن است.

وی عمده مشکلات بهداشتی عشایر هنگام کوچ را مشکلاتی مانند مراقبت مادران و مساله واکسیناسیون عنوان می‌کند و می‌افزاید: بهورزان همراه می‌توانند با تشخیص بهنگام خود و در صورت اورژانسی بودن وضع بیمار، آنها را سریعا به نزدیک‌ترین خانه بهداشت منتقل کنند و در صورتی که بیمار توان مقاومت تا رسیدن به اولین خانه بهداشت را داشته باشد، مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی مورد نیاز را به آنها ارائه دهند. در همین حال معاون اداری و مالی جدید اداره کل امور عشایر استان خوزستان نیز با بیان این‌که معمولا هنگام قشلاق حدود 10 درصد عشایر کل کشور یعنی جمعیتی حدود 150 تا 160 هزار نفر وارد استان خوزستان می‌شوند، به جام‌جم می‌گوید: این جمعیت انبوه معمولا به طور پراکنده در نقاط مختلف استان مستقر می‌شوند که همین مساله کار خدمات‌رسانی در زمینه‌های مختلف بویژه بهداشتی‌درمانی به آنها را با مشکل مواجه می‌سازد. بهرام شهنی،‌ می‌افزاید: عشایر استان هنوز در برخی موارد همچون مسائل بهداشتی با مشکلاتی مواجه هستند و برای رسیدن به استانداردهای‌در نظر گرفته شده اعتبارات بیشتری مورد نیاز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها