از کوچه مروی تا حرم حضرت معصومه (س)

وقتی از کتابخانه‌های بزرگ که آثار مرتبط با علوم دینی و اسلامی ارائه می‌کنند، صحبت به میان می‌آید بیشتر مردم و اهل قلم به یاد کتابخانه‌هایی مانند حسینیه ارشاد، آستان قدس رضوی، آیت الله مرعشی، موزه ملی ملک‌یا حتی کتابخانه دانشگاه تهران می‌افتند.‌ این کتابخانه‌ها اگرچه هر یک برای خود وزن، جایگاه و اعتبار ویژه‌ای دارند اما شاید دسترسی، عضویت و حضور در آنها برای بسیاری از دانشجویان، طلاب و مردم عادی کمی دشوار باشد.
کد خبر: ۴۸۶۹۵۴

اما در همین گوشه و کنار هستند کتابخانه‌هایی که شاید گسترش و غنای کتابخانه‌هایی را که اشاره شد، نداشته باشند اما تا حد زیادی منابع‌شان می‌تواند پاسخگوی نیاز علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی و بویژه پژوهشگران آثار دینی باشد.

امروز قصد داریم شما را با چند کتابخانه که بیشتر در حوزه آثار علما و اندیشمندان اسلامی فعال هستند، آشنا کنیم.

1ـ کتابخانه تخصصی فقه و اصول که در شهر مقدس قم و خیابان سمیه این شهر قرار دارد کتابخانه‌ای است که در سال 1376 افتتاح شد و در مساحتی حدود 350 مترمربع بیش از 20 هزار جلد کتاب را در اختیار مراجعه کنندگانش قرار می‌دهد.

این کتابخانه همچنین از نظر پایان نامه‌های تخصصی، دارای منابع متعددی است و حدود 500 جلد پایان نامه می‌تواند مورد مطالعه اعضا قرار گیرد.

2ـ در همین شهر قم یک کتابخانه دیگر وجود دارد که با نام بلند آیت‌الله العظمی بروجردی مزین شده است؛ این کتابخانه در ‌ضلع غربی حرم ‌مطهر کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) قرار دارد و زمینه اصلی فعالیتش کتاب‌های حوزوی و آثار علمای برجسته است.

کتابخانه عالم فقید آیت‌الله العظمی بروجردی بیش از 100 هزار جلد کتاب تخصصی دارد و با قدمتی 50 ساله از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های قم محسوب می‌شود.

3ـ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شهر قم هم کتابخانه‌ای در مساحت 850 مترمربع دارد که در چهارراه شهدا، خیابان معلم واقع شده است و کتاب‌هایی در حوزه فلسفه، کلام، علوم قرآنی، فقه، حقوق، علوم سیاسی، علوم تربیتی، تاریخ و... را در اختیار اعضا و مراجعه‌کنندگانش قرار می‌دهد.

این کتابخانه 65 هزار جلد کتاب دارد که از این تعداد 55 هزار جلد کتاب‌های چاپی فارسی و عربی است و 10 هزار جلد هم کتاب‌های لاتین دارد.

4ـ در تهران هم کتابخانه‌هایی وجود دارند که شاید شهرت کتابخانه ملی و حسینیه ارشاد ‌یا دانشگاه تهران را نداشته باشند اما با منابع غنی که دارند تا حدود زیادی می‌توانند پاسخگوی مردم باشند.

کتابخانه تخصصی امام علی(ع) که به همت بنیاد نهج البلاغه اداره می‌شود یکی از همین کتابخانه‌هاست که حدود 40 سال قدمت دارد و تاریخ افتتاح آن به 1353 باز می‌گردد.‌ این کتابخانه 10 هزار جلد کتاب تخصصی درباره نهج‌البلاغه و امام علی(ع) دارد و در خیابان استاد نجات الهی واقع شده است.

5 ـ در دل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور و در یکی از جنوبی‌ترین مناطق تهران و در یک ساختمان بسیار قدیمی و زیبا کتابخانه‌ای وجود دارد که حدود 40 هزار عنوان کتاب را در خود جای داده است.

این کتابخانه در مساحتی بالغ بر 300 مترمربع 34 هزار کتاب فارسی و عربی و 2500 کتاب لاتین را در کنار 193 نسخه خطی در اختیار اعضا و علاقه مندان قرار می‌دهد.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در خیابان ولی‌عصر(عج)، سر پل امیر بهادر، خیابان سرگرد بشیری واقع شده و البته بیشتر کتاب‌هایش با موضوع ایرانشناسی و شرق‌شناسی است.

6 ـ نام استاد مجتبی مینوی برای هر اهل اندیشه و ادبی شناخته شده و قابل احترام است و شاید کمتر کسی اطلاع داشته باشد که در همین تهران کتابخانه‌ای با حدود 30 هزار جلد کتاب به نام مینوی ثبت شده است.

این کتابخانه که زیرمجموعه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است در خیابان دکتر شریعتی، بالاتر از مطهری، کوچه سعدی قرار دارد و از معدود کتابخانه‌هایی است که علاوه بر کتاب‌های چاپی دارای 160 نسخه خطی هم هست.

ایران‌شناسی، اسلام‌شناسی، تاریخ، جغرافیا و ادبیات موضوعات اصلی هستند که در این کتابخانه می‌توانید درباره آن به تحقیق و پژوهش بپردازید.

7ـ اگر می‌خواهید با یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های تهران آشنا شوید، پیشنهاد ما سر زدن به حوزه علمیه مروی و کتابخانه این مرکز است که در سال 1188 کار خود را آغاز کرده است.

این کتابخانه در منطقه ناصرخسرو پایتخت و در کوچه معروف مروی قرار دارد و به‌طور طبیعی زمینه‌های علوم دینی و حوزوی را پوشش می‌دهد.

در کتابخانه حوزه علمیه مروی بیش از 20 هزار جلد کتاب وجود دارد که از این تعداد هزار جلد آن نسخ خطی هستند.

بامداد ‌محمدی ‌/‌ جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها