رئیس سازمان زیباسازی خواستار برطرف شدن ابهامات در منع تبلیغات محیطی کالاهای خارجی شد

30 درصد؛ سهم کالاهای فرهنگی از تبلیغات محیطی

رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان این که سهم تبلیغات فرهنگی پایتخت 30 درصد است، از مسئولان وزارت صنایع یا بازرگانی خواست فهرستی مشخص بدهند که چه شرکت‌های خارجی حق تبلیغ ندارند.
کد خبر: ۴۸۶۶۹۰

به گزارش خبرنگار ما، چندی پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی تبلیغ کالا و خدمات خارجی را که مشابه داخلی دارد، ممنوع کرد و تبلیغات کالا و خدمات داخلی که نام خارجی دارد نیز ممنوع شد.

چگونگی اجرای این قانون، موضوعی بود که روز گذشته بیشتر پرسش‌های خبرنگاران را در نشست خبری سیدمحمدجواد شوشتری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران به خود اختصاص داد.

شوشتری در این نشست از کاهش 5000 متری تبلیغات محیطی خبر داد و افزود: حجم تبلیغات فرهنگی به 30 درصد کل تبلیغات محیطی رسیده است. وی از کم شدن بیلبوردهای تبلیغاتی در بزرگراه‌های مدرس و صدر خبر داد و گفت: بنا داریم تبلیغات محیطی به سمت تبلیغات پیاده برود.

وی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران درباره منع تبلیغ کالاهای خارجی در تبلیغات محیطی گفت: مساله نامگذاری سال 91 به سال تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی از سوی مقام معظم رهبری، برای همه ما الزام‌آور است و همه باید به آن توجه کنند. ولی باید حواسمان باشد و به بهانه عمل به آن و این شعار ارزشمند دچار امور سطحی نشویم.

رئیس سازمان زیباسازی ادامه داد: تولید ملی و کالای ایرانی یک مجموعه است که تبلیغات محیطی بخشی از آن است. ولی من از همه شما خبرنگاران می‌پرسم آیا این حجم توجهی که به بحث تبلیغات محیطی شده، آیا به دیگر بخش‌ها هم برای حمایت از تولید ملی شده است؟

شوشتری گفت: مساله دیگر مشخص کردن کالاهای داخلی است. به باور من برندی مثل «دوو» ایرانی است چون در کرمان فعالیت می‌کند. یا سامسونگ 4500 کارگر ایرانی دارد و در راستای تولید ملی فعالیت می‌کند. ال‌جی نیز تحت‌عنوان گلدیران در سیرجان فعالیت می‌کند. از طرفی بحث دیگر نام شرکت‌هاست. مثلا همه می‌دانیم کاچیران همان شرکت ژانومه است. ما در زیباسازی با این ابهامات مواجه‌ایم و مسئولان مربوط در وزارت صنایع یا بازرگانی اگر خیلی تاکید دارند یک جدول مشخص به ما بدهند و مشخص کنند چه کالاهایی نباید تبلیغ شود.

وی اضافه کرد: باید پرسید چند سال است به تولیدکنندگان موفق داخلی جایزه صادرات نداده‌اند؟ این مساله مهم‌تر است یا بحث تبلیغات محیطی؟ با این حال ما در سازمان زیباسازی به وظایف خود عمل می‌کنیم و برای حمایت از کالاهای داخلی طرحی به کمیسیون فرهنگی شورای شهر پیشنهاد داده‌ایم تا کالاهای داخلی از 30 درصد تخفیف روی بیلبوردها و 50 درصد تخفیف روی عرشه پل‌ها بهره‌مند شوند.

مصوبه شورای فرهنگ عمومی

پیشتر منصور واعظی، دبیر شورای فرهنگ عمومی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مجری مصوبه منع تبلیغ کالاهای خارجی دانست و افزود: دو سال قبل شورای فرهنگ عمومی اصلاح ساز و کارهای مناسب تبلیغی و فرهنگی را در دستور کار قرار داد و بر همین اساس متنی را تهیه کرد و در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار داد. آنچه مصوب شده تحت‌عنوان سیاست‌ها و تبلیغات عمومی است که مسئول اجرای آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

واعظی گفته بود: تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی ندارد با رعایت استفاده از حداکثر 20 درصد ظرفیت تبلیغات محیطی و صرفا با خط فارسی مجاز است و تبلیغات کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی دارد در بزرگراه‌ها، تابلوهای بزرگ شهری و بین‌شهری، پل‌های عابر پیاده، تابلوهای الکترونیکی و... ممنوع است.

در زمان اعلام این خبر از سوی دبیر شورای فرهنگ عمومی، سیدرمضان شجاعی‌کیاسری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن دفاع از این تصمیم گفته بود: سال گذشته ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی که نمونه مشابه داخلی دارد، در راستای حمایت از تولیدات ملی در کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی شد.

نمادهای هنری در ورودی تهران

شوشتری در نشست روز گذشته خود همچنین در پاسخ به خبرنگار جام‌جم درباره طراحی نمادهای تجسمی و هنری در ورودی‌های شهر تهران گفت: جلساتی با استادان مربوط داشتیم و آنها معتقدند نماد ورودی‌های تهران لزوما نباید به شکل دروازه باشد. استفاده از فضای سبز، نورپردازی و المان‌های شهری می‌تواند کمک کند وقتی کسی از جاده وارد پایتخت می‌شود، احساس کند وارد تهران شده است.

وی افزود: شش ورودی تهران در مناطق 15، 19، 4، 20، 21 و 22 شناسایی شده‌اند و امیدواریم این نمادهای تجسمی در اتوبان قم و خاوران در سال‌جاری اجرا شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها