سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
چرخش افقی و عمودی
چرخش افقی سر دوربین را در اصطلاح، پن و چرخش عمودی آن را تیلت میگویند که در این موارد میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.
1ـ پوشاندن فضایی بزرگتر از آن مقدار که در قابی ثابت دیده میشود
2ـ تعقیب سوژه هنگام حرکت آن
3ـ پیوند دادن دو یا چند نقطه توجه به شکلی گرافیکی
4ـ پیوند دادن یا دلالت ضمنی بر پیوند منطقی بین دو یا چند موضوع
نمای پانورامیک
حرکت آرام سر دوربین روی چشماندازی وسیع را که در حکم نمای معرف است و اغلب در قابهای اکستریم لانگشات (خیلی دور) مورد استفاده قرار میگیرد، نمای پانورامیک مینامند. مثل چرخش عمودی دوربین به سمت پایین یا بالا روی آسمانخراش به منظور نمایش ارتفاع آن و چرخش افقی برای انتقال عظمت محلی نظیر صحرا یا اقیانوس که گستردگیاش به مراتب بیشتر از محدوده یک قاب ثابت است.
قاببندی مجدد
قاببندی مجدد (Reframing) به منظور تعقیب کنشی که در فضایی محدود صورت گرفته انجام میشود که نمونه آن در قاب نگهداشتن سوژهای است که به اقتضای نیاز صحنه در حال حرکت به پیشزمینه و پسزمینه است و کارگردان قصد دارد همواره او را در مرکز دید و کانون توجه تصویر قرار دهد و در نتیجه فیلمبردار، لحظه به لحظه با قاببندی مجدد، حرکت او را دنبال میکند و از این طریق پیوسته او را در همان ترکیببندی نخست مورد نظر کارگردان نگه میدارد.
پوشاندن کنش
مورد استفاده این چرخش، زمانی است که میدان دید وسیع بوده و دوربین برای تعقیب کنش به حرکت زیادی نیاز دارد. اینجاست که چرخش دوربین، سریعتر از هر نوع حرکت دیگر قادر است فضاهای وسیع را تحت پوشش قرار دهد و نگذارد سوژه با هر میزان سرعت حرکتی که دارد از کادر خارج شود.
تاکید بر عمق
از چرخش دوربین که اغلب برای انتقال توجه مخاطب در جهتهای افقی و عمودی استفاده میشود میتوان برای هدایت توجه بیننده به عناصر نزدیک یا دوری که در عمق قاب چیده شدهاند نیز بهره برد. به عنوان نمونه، وقتی در حال نشان دادن حرکت سوژهای در پسزمینه هستیم و چرخش دوربین حرکت او را تا جایی دنبال میکند که یک سوژه دیگر در پیشزمینه وارد کادر میشود؛ سوژهای که خود در حال نگاهکردن به حرکت سوژه اول در پسزمینه است. در این وضعیت، ما در عین حال، هم سوژه اصلی را تعقیب کردهایم، هم با قاب گرفتن سوژهای دیگر در پسزمینه به پیشبرد روند دراماتیک داستان کمک شده بدون هیچگونه برش، فیدو دیزالو که اگرچه هر کدام در جای خود اهمیت و ارزش فراوان دارند، اما نمیتوانند جایگزین حرکت دوربین مناسب و هوشمندانهای نظیر آنچه در مثال مورد اشاره عنوان شد، باشند.
آزاد جعفری
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
علی اصغر هادیزاده، رئیس انجمن دوومیدانی فدراسیون جانبازان و توانیابان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد