گوشه به گوشه جنگل دشت برم در استان فارس در حال شخم خوردن است تا اکوسیستم این منطقه روز به روز به نابودی نزدیک تر شود.
کد خبر: ۴۸۶۱۶۶

استان فارس با داشتن بیش از دو میلیون و 250 هکتار جنگل، 17 درصد جنگل‌های کشور را به خود اختصاص داده است. یکی از این عرصه‌های مهم در استان فارس جنگل‌های دشت برم است. جنگل دشت برم در 30 کیلومتری شرق کازرون و در مسیر کازرون به شیراز واقع شده است.

این منطقه جنگلی قسمتی از رشته کوه‌های زاگرس جنوب غربی است که یکی از بخش‌های متراکم جنگل‌های بلوط زاگرس را در خود جای داده است.

این منطقه دارای پوشش گیاهی و جانوری قابل ملاحظه‌ای است و علاوه بر بلوط، از گونه‌های جنگلی دیگری همچون بادام کوهی، کیالک و ارژن برخوردار است و نقش مهمی در تلطیف و اعتدال هوای مناطق جنوبی کشور دارد و به عنوان یک منطقه حفاظت‌شده و منطقه زیست‌کره به شمار می‌رود.

با این همه، این منطقه بکر به خاطر شخم‌زدن بی‌رویه کشاورزی، فعالیت‌های معدنی، صنعتی و... در حال نابودی است.

دبیر موسسه 13 فروردین در این‌باره به مهر گفت: وضعیت اکولوژیکی دشت برم بسیار وخیم است، درختان بشدت ضعیف شده‌اند و نیاز است تا سال‌ها هیچ‌گونه کشتی در این محدوده صورت نگیرد تا شاید اکوسیستم بتدریج بهبود یابد.

علی اکبر کاظمینی افزود: افزایش زمین‌های زیر کشت، تغییر کاربری‌ها و پدیده باغ‌سازی در حال رشد است، در حالی که در نقطه مقابل، بلوط‌ها بشدت از کم آبی رنج می‌برند.

وی با اشاره به این که زمینی در دشت برم باقی نمانده که شخم نخورده باشد، بیان کرد: حتی در بخش‌هایی از دشت برم که زمین سنگلاخ و درختان بشدت انبوه است، زمین شخم خورده است.

دبیر موسسه 13 فروردین عنوان کرد: تصرفات غیرقانونی نیز به بالاترین حد خود در سالیان گذشته رسیده و مجوزهای بهره‌برداری از بستر رودخانه، معادن و احداث کارخانه در جنگل، مردم را به تصرفات غیرقانونی ترغیب کرده است.

وی با بیان این‌که در حال از دست دادن یکی از اولین ذخیره‌‌گاه‌های زیست سپهر ارژن پریشان هستیم، گفت: هر لحظه ممکن است این ذخیره‌گاه از طرف یونسکو در فهرست قرمز قرار گیرد یا از فهرست ذخیره‌گاه‌ها خارج شود.

کاظمینی با اشاره به این که تنها دادستان شهرستان کازرون پیگیر این مسأله است، افزود: در کنفرانس‌ها و پیمان‌های بین‌المللی مانند پیمان کیوتو (کاهش گازهای گلخانه‌ای) قدرت مانور ما نسبت به جنگل‌ها ـ به عنوان عامل کاهش گاز CO2 ـ می‌تواند زیاد باشد، اما با توجه به تخریب گسترده جنگل‌ها، حرفی برای گفتن نداریم.

وی تاکید کرد: فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی باید به صورت جدی پیگیر تحقیق و تفحص در مورد مناطق حفاظت شده، پارک‌ها، جنگل‌ها و مراتع کشور باشد و این بخش مهم و ثروت ملی را از تخریب، واگذاری و تغییر کاربری‌های مخرب نجات دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها