آملی لاریجانی:

قوه قضاییه خط قرمز نمی‌شناسد

روسای قوای سه‌گانه کشور روز گذشته در همایش سراسری قوه قضاییه گردهم آمدند تا ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و شهدای این نهاد، نکاتی را بیان کنند. از جمله این‌که آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه با تاکید بر این‌که کتاب خدا و سنت رسول (ص) برای کسی خط قرمز قرار نداده است با انتقاد شدید از آنچه که آن را تعیین خط قرمز از سوی برخی خواند، گفت: قوه قضاییه مکان تعیین خط قرمز‌ها نیست و من به عنوان رئیس قوه قضاییه،‌ دوست، آشنا، قوی، ضعیف، برادر، فرزند و فامیل نمی‌شناسم.
کد خبر: ۴۸۳۹۱۴

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور نیز تاکید کرد رضایت مردم معادل مشروعیت نظام اسلامی است. رئیس قوه مقننه یعنی علی لاریجانی هم طی سخنانی با تاکید بر این‌که «همه باید در برابر قانون برابر باشند»‌، گفت: با فساد مالی باید به صورت سازمانی مبارزه شود.

این سخنان در مشهد مقدس بیان شد که میزبان برگزاری همایش سراسری قوه قضاییه بود و در جریان آن، آیت‌الله لاریجانی از یکصد قاضی و کارمند برتر قوه قضاییه تقدیر به عمل آورد. رئیس دستگاه قضا، طی سخنانی در این همایش گفت: اگر به توصیه‌های امام (ره) و مقام معظم رهبری در آن فرامین هشت ماده‌ای عمل می‌کردیم الان وضع ما این‌طور نبود و کسی جرات نمی‌کرد بیش از 3 هزار میلیارد تومان از اموال عمومی را ولو به عنوان وام و ال‌‌سی‌های اعتباری در اختیار خود بگیرد و آن را در مجرای قانونی‌اش مصرف نکند.

به گزارش ایسنا، وی افزود:‌ آیا واقعا برای همه مردم این امکان وجود دارد که نه از این میزان بلکه صد‌ها برابر کمتر از این میزان استفاده کنند و آیا صحیح است که این میزان از اموال عمومی در اختیار فرد یا افرادی قرار گیرد که پشت پرده در حال انجام دادن کارهایی هستند و بعد هم پولی را که باید در مجرای تولید به کار رود، در مجاری دیگری به کار می‌گیرند و بعد از آن می‌خواهند کیف‌های پر از پول رشوه را به عنوان کار فرهنگی جا بزنند.

لاریجانی تصریح کرد: این واقعا خجالت‌آور است و ما باید در مقابل این فساد‌ها بایستیم و عدم ایستادگی ناشی از ضعف اراده است.

آملی لاریجانی اظهار کرد:‌ البته ما می‌دانستیم که وقتی برخورد با دانه‌درشت‌ها شروع شود صداها از همه جا بلند می‌شود. ولی بارها عرض کرده‌ایم که ما در قوه قضاییه خط قرمز نداریم. قانون برای کسی خط قرمز قرار نداده است. کتاب و سنت رسول‌الله (ص) برای کسی خط قرمز قرار نداده است. کجای قرآن کریم و سیره پیامبر و اهل بیت (ع) خط قرمز توهمی برای کسی قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: ‌این‌هایی که گفته می‌شود توهم است و ما نمی‌توانیم تابع توهمات و خیالات برخی در باب خطوط قرمز باشیم. از روزی که من در این مسند حضور پیدا کردم گفتم اینجا مکان خط قرمز‌ها نیست. دوست و آشنا، قوی و ضعیف، برادر و فرزند و افراد فامیل را در قوه قضاییه نمی‌شناسم. البته این مسائل به لحاظ عاطفی در بیرون قوه قضاییه درست است، اما در قوه قضاییه کما این‌که همه مدیران انشاءالله همینطورند و باید این طور باشند از دوست و آشنا و برادر و فامیل خبری نیست.

وی گفت: ما هر وقت توانستیم در مقام برخورد این عواطف را ملاحظه نکنیم آن وقت قوه قضاییه، قوه قضاییه است.

رضایت مردم، معادل مشروعیت نظام اسلامی

از سوی دیگر، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور نیز گفت: اصل برقراری حکومت اسلامی برای بر پایی عدالت و احقاق حقوق و آزادی مردم و صیانت از کرامت و ترویج پاکی است و بی‌تردید رضایت مردم معادل مشروعیت نظام است.

وی در اجلاس سراسری قوه قضاییه با بیان این‌که اوایل انقلاب افرادی را برای پذیرش مسئولیت تحت فشار قرار می‌دادند تا فرد مسئولیتی را بپذیرد، ادامه داد: اوایل انقلاب افرادی فداکارانه کار می‌کردند و حقوق نمی‌خواستند و زمانی بود که پارتی بازی و تبلیغ پر خرج برای مناصب حکومتی ضدارزش بود و زمانی بود که با مشاهده تبعیض، چهره‌ها برافروخته می‌شد، مبادا این حقایق در پیچ و خم توجیه بی‌پایه و با عنوان حفظ نظام در حاشیه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: صیانت از حقوق اساسی و آزادی مشروع مردم و اجرای عدالت بهترین حافظ کشور است و نظام بدون صیانت از حقوق مردم، نظام نیست.

باید نگران تشویش‌های جامعه باشیم

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان سومین سخنران این همایش، با بیان این‌که قوه قضاییه باید در بحث امنیت اجتماعی کاملا طرف مردم را بگیرد، گفت: باید به امر امنیت اجتماعی مردم بهای زیادی داد چرا که مردم سیستم‌های نگهبانی کافی ندارند.

علی لاریجانی با بیان این‌که امنیت روانی در کشور به معنای این است که مردم زندگی قابل پیش‌بینی داشته باشند، اظهار کرد: هیچ چیز جز قانون و قانونگرایی نمی‌تواند امنیت روانی را برای مردم ایجاد کند.

وی با اشاره به مساله فساد مالی گفت: در این امر نیازمند یک سازمان هستیم که بتواند با کمک سازمان‌های دیگر از جمله دیوان محاسبات و کمیسیون اصل 90 کار بازدارندگی را انجام دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در چارچوب مسائل قانونی متعارف به نظر بعید می‌رسد در این امر بتوان به سرانجامی رسید، گفت: یا باید ضوابط در قانون اساسی محکم شود یا چیزی شبیه شورای امنیت ملی به وجود آید که بتواند در این امر پشتیبان قوه قضاییه باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها