مهم‌ترین برنامه گروه خانواده شبکه یک سیما «سیمای خانواده» است که به صورت زنده اجرا می‌شود.
کد خبر: ۴۷۳۱۷۲

این برنامه از بخش‌های مختلف و متنوعی تشکیل شده و هدفش ارائه اطلاعاتی است که موجب بهبود شیوه زندگی و تحکیم نهاد خانواده می‌شود.

این برنامه هر روز غیر تعطیلات از ساعت 10:30 روی آنتن می‌رود و با بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و هنری سعی می‌کند همراه و همدل، کنار خانواده‌های ایرانی باشد.

در استودیوی سیمای خانواده شور و حال خاصی را می‌توان حس کرد و شاید این به دلیل علاقه و انگیزه برنامه‌سازان آن است که خود را برای تهیه و تولید برنامه‌ای موثر آماده می‌کنند. همه آماده‌اند تا برنامه روی آنتن برود.

علی‌اکبر کریمی، تهیه‌کننده برنامه همه بخش‌ها را در چند برگ همراه خود دارد و این برگه‌ها که کنداکتور یا همان جدول پخش نامیده می‌شود، در اختیار کارگردان، منشی و مجری برنامه هم است تا مشکلی هنگام معرفی و پخش به وجود نیاید.

محمد سلیمی، مبینا نصیری، هرمز شجاعی‌مهر و شعله قهرمانی از جمله مجریان اصلی برنامه سیمای خانواده هستند که در طول هفته وظیفه اجرای برنامه را به عهده دارند.

امروز محمد سلیمی، مجری جوان و پرانرژی پشت دوربین برنامه سیمای خانواده قرار گرفته و لبخند به لب با هموطنان صحبت می‌کند. ابتدای برنامه، بخش‌های مختلف را معرفی می‌کند و از بینندگان می‌خواهد تا پایان، سیمای خانواده را همراهی کنند.

برنامه‌سازی براساس ذائقه مخاطب

فرصتی به دست می‌آید تا سراغ علی‌اکبر کریمی، تهیه‌کننده برنامه بروم. وی برنامه‌ تب را تهیه کرده که توانسته مخاطبان خوبی نیز به دست آورد.

تهیه‌کننده برنامه سیمای خانواده می‌گوید: مسلما وقتی مخاطب برایمان اهمیت داشته باشد، به سلیقه او احترام می‌گذاریم و با توجه به ذائقه‌اش برنامه‌سازی می‌کنیم.

برنامه سیمای خانواده، 25 سال است روی آنتن شبکه یک قرار دارد بنابراین باید تلاش کنیم پس از گذشت این همه سال برنامه با طراوات باشد. مسلما اگر بخواهیم از قالب 25 سال گذشته استفاده کنیم، نمی‌توانیم بینندگان را جذب کنیم. برنامه‌های ترکیبی به تغییر نیاز دارند و ثابت شده اگر برنامه‌ به تکرار بیفتد، مخاطب دیگر برای دیدن، آن برنامه را انتخاب نخواهد کرد.

تهیه‌کننده برنامه سیمای خانواده با بیان این‌که باید به سلیقه مردم احترام گذاشت و تغییرات مختلفی را در برنامه به وجود آورد، می‌گوید: تاکنون در دکور و محتوای برنامه تغییراتی ایجاد شده که باعث خواهد شد کامل‌تر شود.

این تهیه‌کننده با اشاره به تعدد شبکه‌های تلویزیونی و رقابت میان آنها درخصوص تولید برنامه‌های خانوادگی می‌افزاید: با توجه به این‌که شبکه‌ها رقابت می‌کنند، باید سعی کنیم تنوع را در کار افزایش دهیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازها، دغدغه‌ها و خواسته‌های مخاطبان باشیم. با توجه به این‌که شبکه یک، قدیمی‌ترین شبکه است و از گذشته مخاطبان خودش را دارد، باید از طرح‌های نو بهره ببریم تا بینندگان را با برنامه همراه کنیم.

کریمی یادآور می‌شود: این مساله عجیب و غریب نیست و کافی است به زندگی نگاهی داشته باشیم تا موضوع‌هایی را استخراج کنیم که مردم با آن همذات‌پنداری می‌کند و برایشان قابل لمس است.

وی ادامه می‌دهد: گرچه بتازگی تهیه‌کنندگی برنامه سیمای خانواده را پذیرفته‌ام، اما تلاش می‌کنم ابتدا تغییرات اندک باشد تا بعد با برنامه‌ریزی، تغییر اساسی داشته باشیم.

وی تصریح می‌کند: ما در برنامه سعی می‌کنیم موضوع‌های روز را آسیب‌شناسی کنیم، به همین دلیل برای پرداخت به سوژه‌ها اتاق فکر داریم. باید تاکید کنم برای هر موضوعی اتاق فکر مستقل است و در این اتاق موضوع را از شروع بررسی می‌کنیم تا بدانیم به کجا می‌خواهیم برسیم و پس از پخش آن، مخاطب چه اطلاعاتی از برنامه به دست آورده است.

این تهیه‌کننده عنوان می‌کند: سعی می‌کنیم در تغییرات جدید از کارشناسانی استفاده کنیم که هم اطلاعات‌شان به روز باشد، حرف‌های نویی برای مخاطبان داشته و هم چهره‌ تازه باشند. سعی می‌کنیم از ایده‌های نو در برنامه بهره ببریم و به مباحث آموزشی نگاه مدرن داشته باشیم.

مجری باید مسلط و خلاق باشد

به نظر می‌رسد در این برنامه با توجه به حساسیت‌های موجود، همه سعی می‌کنند وظایفشان را به نحو احسن انجام دهند تا نشاط برنامه حفظ شود.

محمد سلیمی در طول برنامه‌های متعددی که در شبکه‌های مختلف داشته است توانسته توانایی‌های خودش را به اثبات برساند و سال‌هاست با شبکه یک سیما همکاری دارد.

او بخش دیگری از اجرای برنامه را به همکارش سپرده و به سمت دیگری از استودیو آمده تا بتوانیم با او صحبت کنیم.

وی می‌گوید: من از این‌که همکاران بسیار خوبی دارم خوشحالم و هیچ وقت از کار کردن برای مردم خسته نمی‌شوم. سیمای خانواده مانند خانواده خودمان گرم و صمیمی است و روحیه همکاری و تعامل میان همه همکاران وجود دارد تا برنامه‌ای باب پسند مخاطبان و بدون عیب و نقص روی آنتن برود.

وی درخصوص نوع اجراهای خود در برنامه‌های مختلف می‌گوید: اجرای من در برنامه‌ها براساس ویژگی و ساختار آن برنامه است و با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارد. کسانی که مخاطب همیشگی برنامه بوده و برنامه‌های قبلی مرا دیده باشند این تفاوت‌ها را می‌فهمند. لحن، نحوه بیان و... متفاوت است.

سلیمی ادامه می‌دهد: برنامه‌های خانواده به مجریانی نیاز دارند که اطلاعات بسیار خوبی داشته باشند و بتوانند براحتی با مخاطب ارتباط برقرار کنند. تسلط کامل و استفاده از تکنیک‌های اجرا از دیگر ویژگی‌های مجری برنامه‌های خانواده است. به نظرم وقتی مجری این ویژگی‌ها را داشته باشد می‌تواند با خلاقیت به جذب مخاطب در برنامه کمک کند.

وی ادامه می‌دهد: مردم دوست دارند حرفشان زده شود. اگر این حرف‌ها از برنامه سیمای خانواده پخش شود قطعا به سراغش می‌آیند و با آن همراه می‌شوند. به نظرم این برنامه با توجه به جایگاهی که میان مخاطبان دارد می‌تواند در جامعه جریان‌ساز و تاثیرگذار باشد و به موضوعاتی بپردازد که نیاز خانواده‌های ایرانی است.

نمی‌خواهیم برای مخاطب تکراری و قابل پیش‌بینی باشیم

یکی از ویژگی‌های برنامه‌های صبحگاهی که هم میزان خطر‌پذیری و هم جذابیت آن را افزایش می‌دهد، پخش زنده آن است.

چون پخش زنده می‌تواند ارتباط بیشتر و بهتری با مخاطب برقرار کند. در ضمن بخش‌های تولیدی کوتاه، ریتم برنامه را تند می‌کند تا مخاطب خسته نشود.

برخی از قسمت‌های برنامه سیمای خانواده را بخش‌های تولیدی تشکیل می‌دهد که احمد درویش علی‌پور آنها را تهیه می‌کند.

به گفته وی در حال حاضر ساختار و میزان تولید برنامه‌های خانواده ایجاب می‌کند سازندگانش خیلی خطر نکنند و سراغ روش‌های پیچیده نروند. تولید بخش‌های ثابت و قسمت‌هایی مثل گفت‌وگو با کارشناس که به مقدمات خیلی پیچیده‌ای نیاز ندارد، محتوای این‌گونه برنامه‌ها را شکل می‌دهد.

ویژگی روتین بودن و کاهش خلاقیت در گروه تولید سبب‌شده گاهی محتوا و شکل برنامه‌های خانواده در شبکه‌های مختلف یکسان باشد، در نتیجه مخاطب عمدتا میل و شوق زیادی برای تماشا نداشته باشد؛ در حالی که ما از وقتی تولید و پخش برنامه را به عهده گرفتیم بخش‌های مختلف شامل ‌پلی‌بک‌ها، گزارش‌ها، مستندها و... را ضبط کردیم تا تکراری و قابل پیش‌بینی نباشیم.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر برنامه‌های خانوادگی به روزمرگی افتاده‌اند.

در حالی که می‌توان دکورهای مختلف و جذابی تهیه کرد و با ایجاد این تفاوت دست‌کم جذابیت بصری برنامه را ارتقا داد.

تولید براساس نیاز و خواسته مخاطب

معصومه رامهرمزی، طراحی بخش‌های برنامه و سرپرستی نویسندگان را به عهده دارد.

وی بیان می‌کند: یکی از مزیت‌های ساخت برنامه‌هایی که تولید و پخش همزمان دارد این است که می‌توان در جریان نظرها و پیشنهادهای آنها قرار گرفت. از سوی دیگر، پیامک‌ها فرصت خوبی است که از نظر مردم مطلع شویم. به خاطر تغییر جنس برنامه، روزانه پیامک‌های زیادی به دستمان می‌رسد که همه اینها باعث می‌شود سلیقه مخاطب را علاوه بر تحقیقات و پژوهش‌ها به دست بیاوریم و براساس آن برای تولید برنامه‌ریزی کنیم.

وی درباره بخش‌های متفاوت برنامه می‌گوید: علاقه‌مند بودیم درباره موضوع‌های متفاوت تحقیق کنیم تا مخاطبان جدید برنامه از آنها لذت ببرند. برنامه، گروه تحقیق و نویسندگی دارد و هدفمان این است که با تهیه و تولید بخش‌های مختلف همه بخش‌های تولید، جذابیت لازم را داشته باشند.

شاید سالیان متمادی است که شبکه‌های مختلف سیما به تولید و ساخت برنامه‌هایی با رویکردهای خانوادگی و اجتماعی یا بخش‌های مختلف اعم از گفت‌وگوهای فرهنگی و پزشکی، آموزش هنرهای دستی، خبری کوتاه و بخش‌هایی که با توجه به وضعیت فصل و ماه هر از گاهی رنگ تغییراتی به خودش می‌گیرد، اقدام می‌کند، اما باید دید تا چه اندازه این تغییرات موفق بوده است. بخش‌های متنوع نشان‌دهنده تلاش گروهی است که براساس نیاز مخاطب برنامه‌سازی می‌کند.

فرشید شکیبا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها