شهر فلورانس که به گویش خود ایتالیایی‌ها «فیورنزا» و به گویش لاتین «فلورنتیا» نامیده می‌شود مرکز ایالت توسکانی ایتالیا و پرجمعیت‌ترین شهر این ایالت است.
کد خبر: ۴۷۰۲۸۷

شهر فلورانس در حاشیه رود آرنو قرار دارد و از دیرباز شهری پراهمیت و تاریخی محسوب می‌شده است. دوران قرون وسطی را می‌توان دوره اوج و شکوفایی شهر نامید.

آب و هوای فلورانس متاثر از آب هوای مدیترانه‌ای بوده و در طول سال از دمایی مناسب برخوردار است؛ به‌گونه‌ای که در سردترین زمان سال در زمستان شما هوای صفر درجه و در گرم‌ترین روزهای تابستان دمایی برابر با 32 درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کنید.

شهر فلورانس برای بسیاری از مردم دنیا تداعی‌کننده هنر و معماری است و همواره نام این شهر مترادف با نام دانشمندان و هنرمندانی بزرگ چون میکل‌آنژ، لئوناردو داوینچی، دانته و گالیله بوده است.

فلورانس شهری است که در هر گوشه و کنار آن می‌توانید مجسمه‌ها و تندیس‌های هنری متعددی را مشاهده کنید، از تندیس قدیس و شخصیت‌های مذهبی گرفته تا بزرگان سیاست و هنر و البته افراد مشهور بزرگان امروزی شهر مانند باتیستوتا فوتبالیست نامدار آرژانتینی که سال‌ها در تیم محبوب این شهر یعنی فیورنتینا توپ زد و اسطوره این روزهای مردم این شهر محسوب می‌گردد.

فلورانس را می‌توان محل شکل‌گیری اولین جریان رنسانس در اروپا نامید. این شهر که سال‌های طولانی تحت حکمرانی خاندان مدیچی قرار داشت، به واسطه حمایت و هنر دوستی این سلسله، خاستگاه پرورش سبک‌های هنری گوناگون و همچنین آثار بزرگ هنری گشت.

شاید گردشگران در هیچ شهر دیگری در اروپا نتوانند این همه گالری هنری و موزه‌های گوناگون را در یک شهر و در کنار هم ببینند.

گردشگران در فلورانس تنها بازدید کننده آثار هنری نیستند و گفتنی است که این شهر علاوه بر آثار هنری ذکر شده، بزرگ‌ترین مرکز پوشاک و طراحی لباس و مدهای جدید است و از این رو فلورانس‌ بین فعالان صنعت پوشاک به پایتخت مدل‌های لباس نیز مشهور است.

این شهر بی‌شک برای دوستداران موسیقی نیز وسوسه‌کننده است و بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که فلورانس خاستگاه اپرا و موسیقی اپرایی در جهان محسوب می‌شود.

اگر شما جزو گردشگرانی هستید که به صورت مستقیم وارد فلورانس نمی‌شوید و پس از بازدید از شهرهای دیگر اروپا قصد سفر به فلورانس را دارید احتمالا از طریق قطار یا اتومبیل به شهر می‌رسید.

فلورانس به وسیله بزرگراه‌هایی باکیفیت و استاندارد بالا به شهرهای دیگر اروپا متصل می‌شود و ایستگاه اصلی راه‌آهن این شهر نیز سانتا ماریا نوولا نام دارد.

در این شهر کرایه‌های حمل و نقل شهری نسبتا گران است، اما نگران نباشید زیرا خوشبختانه بیشتر سایت‌های گردشگری این شهر در نزدیک یکدیگر قرار داشته و شما با داشتن یک نقشه شهر و برنامه‌ریزی مناسب می‌توانید پیاده از آنها بازدید کنید.

یعنی شما به سادگی می‌توانید از مرکز فلورانس با پای پیاده و طی نیم ساعت به شمال ـ جنوب ـ شرق و غرب شهر بروید.

پیشنهاد می‌کنیم در هر روز یکی از این بخش‌ها را بازدید کنید و به‌این ترتیب در نهایت طی 4‌روز می‌توانید تمام بخش‌های شهر را ببینید.

مردم فلورانس مردمی شاد و سرزنده هستند و یکی از دیدنی‌های این شهر که همواره باعث جذب گردشگران زیادی بوده، نمایش‌ها و کنسرت‌های خیابانی در غروب‌های این شهر است که بیشتر این نمایش‌ها در خیابان‌های نزدیک و اطراف کاخ واچیو اجرا می‌شود.

موزه دگلی یوفیزی

یکی از مشهورترین موزه هنرهای زیبا در جهان! این بهترین تعریفی است که می‌توان از این موزه ارائه داد. مجموعه‌ای بی‌نظیر از نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و آثار باستانی در این موزه به نمایش گذاشته شده که از معروف‌ترین آنها می‌توان به نقاشی تولد ونوس اثر ساندرو بوتچلی اشاره کرد.

گالری هنری آکادمیا

شما می‌توانید در تمام روزهای هفته به استثنای دوشنبه‌ها از ساعت هشت صبح تا هفت بعدازظهر از این گالری دیدن کنید. مشهورترین آثار موجود در این گالری، مجسمه‌های داوود و تندیس نیمه‌تمام برده ساخته میکل‌آنژ است.

متاسفانه شما در این گالری امکان تصویربرداری ندارید و تنها می‌توانید به خرید کارت پستال‌های تصاویر این گالری بسنده کنید. از دیگر مجموعه‌ها و موزه‌های فلورانس می‌توان به پیتی پالاس، موزه دل اپرا و موزه تاریخ هنر اشاره کرد.

برج گیوتو

یکی از دیدنی‌های شهر فلورانس بازدید و صعود از برج گیوتو است که نزدیکی کلیسای سانتا ماریا قرار دارد. شما می‌توانید با بالارفتن از این برج، منظره‌ای زیبا با نمای 360 درجه از شهر داشته باشید. بعد از ورود به این برج شما باید از 414 پله بالا بروید.

برج پیزا

این برج در شهر پیزا در نزدیکی فلورانس قرار دارد و شما می‌توانید با استفاده از اتوبوس‌ها یا تورهای نصف روزه‌ای که از شهر فلورانس به سمت این شهر حرکت می‌کنند، به دیدن این برج مشهور جهانی بروید.

شما می‌توانید پس از بازدید از برج پیزا از سایر آثار دیدنی شهر نیز دیدن کنید که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از: میدان شواله، کلیسای سن استفانو، کلیسای سن فرانسیس، کلیسای سن نیکولا و قصر مدیچی.

قصر پیتی

این قصر بازمانده از قرون وسطی در کناره جنوبی رود آرنو در شهر فلورانس قرار دارد. هسته اولیه این کاخ مربوط به قرن 15 میلادی است و توسط یکی از تاجران و بانکداران مشهور آن دوره ساخته شده است.

این کاخ بعدها در قرن شانزدهم توسط خانواده مدیچی خریداری شده و به عنوان اقامتگاه این خاندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کاخ که در میان باغ و فضای سبزی بسیار زیبا قرار دارد دارای مجموعه‌ای بسیار زیبا از نقاشی و آثار ارزشمند هنری است که دیدن آن را به همه گردشگران توصیه می‌کنیم.

پس از بازدید از این قصر حتما سری به باغ‌های اطراف قصر که به نام بوبولی گاردن معروف است بزنید. این مجموعه باغ‌های پهناور در کنار قصر پیتی قرار دارد و طبق معمول در این باغ نیز تعداد زیادی مجسمه در آن قرار دارد.

فیورنتینا ، نماینده فوتبال ایتالیایی در فلورانس

اصلی‌ترین باشگاه فوتبال شهر فلورانس، فیورنتیناست. این تیم سال 1926 تاسیس شد و در طول تاریخ حیات خود 2بار فاتح لیگ ایتالیا شد.

استادیوم این تیم آتمیو فرانچی است که در مردم محلی به آن کوموناله نیز می‌گویند. این استادیوم سال 1931 ساخته‌شده و بالغ بر 40 هزار نفر ظرفیت دارد.

اگر شما هم از علاقه‌مندان فوتبال هستید می‌توانید یکی از بازی‌های لیگ ایتالیا را در این استادیوم از نزدیک تماشا کنید.

غذاهای ایتالیایی به سبک توسکانی

اولین نکته‌ای که در مورد رستوران‌های این شهر باید به آن اشاره کنیم، این است که در این رستوران‌ها اگر شما غذا را برای بیرون بگیرید مبلغ پرداختی با زمانی که شما در سالن نشسته و غذا را میل کنید فرق دارد.

پس اولین کاری که در هر رستوران انجام می‌دهید، پرسیدن مبلغ و بهای هر غذا برای داخل و خارج از رستوران است.

در این شهر همه گونه رستوران متناسب با هر بودجه‌ای وجود دارد و شما می‌توانید اطمینان داشته باشید متناسب با بودجه خود می‌توانید غذایی خوب صرف کنید.

نکته دیگر این است که برای انتخاب رستوران، به خارج از بافت تاریخی ـ توریستی شهر بروید تا برای غذایی مشابه، بهای کمتری بپردازید.

فراموش نکنید که غذاهای ایتالیایی در اسپاگتی و لازانیا و پیتزا خلاصه نمی‌شود و منوی غذایی ایتالیایی بسیار گسترده و متنوع است، اما اگر شما هم از علاقه‌مندان پیتزا هستید (مگر می‌شود به ایتالیا رفت و انواع پیتزا را امتحان نکرد؟) به شما توصیه می‌کنیم پیتزای خود را از مغازه‌های کوچک حوالی دومو تهیه کنید که از نظر کیفیت و قیمت بسیار مناسب هستند. در ضمن بستنی‌های ایتالیایی دارای شهرتی جهانی هستند. از خوردن این نوع بستنی غافل نشوید.

بزرگ‌ترین گنبد جهان

شاید برای ما ایرانی‌ها جالب باشد که بدانیم بزرگ‌ترین گنبد جهان که در فلورانس قرار دارد، تحت تاثیر فرهنگ و معماری ایرانی ساخته شده است.

در حال حاضر بزرگ‌ترین گنبد‌های جهان به ترتیب عبارتند از: گنبد سانتا ماریا، گنبد مسجد ایاصوفیا در ترکیه و گنبد سلطانیه در ایران! جالب است بدانید براساس متون و شواهد تاریخی، در زمان ساخت گنبد کلیسای سانتاماریا در فلورانس، گروهی از معماران و هنرمندان ایتالیایی در قالب یک هیات رسمی به ایران می‌آیند و پس از مشورت با معماران ایرانی و الگوبرداری از گنبد سلطانیه، به فلورانس بازگشته و گنبد این کلیسا را براساس گنبد سلطانیه می‌سازند.

این کلیسا چهارمین کلیسای بزرگ اروپاست که مرتفع‌ترین گنبد جهان به ارتفاع 16 متر روی آن ساخته شده است.

یکی از کارهایی که حتما هنگام بازدید از این بنا باید انجام دهید، رفتن به بالای برج دومو است.

شما از فراز این گنبد می‌توانید تمامی سرزمین توسکانی را ببینید و از دیدن مناظر زیبا و چشم‌اندازهای بی‌نظیر آن بهره‌مند شود. علاوه بر آن ، شما در این مکان امکان بازدید از ناقوس بزرگ این کلیسا را نیز دارید.

احسان محمد حسینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها