کارشناسان می‌گویند به جای شعارزدگی باید در رفع موانع تولید ملی، اقدام عملی و مشخص انجام داد

ثبات سیاست‌‌ها، لازمه حمایت از تولید ملی

حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی از زوایای متعدد قابل بررسی است. بسیاری از کارشناسان شعار امسال را نسخه شفابخش اقتصاد ایران می‌دانند چراکه خو گرفتن مصرف‌کننده ایرانی به کالاهای خارجی و مشکلاتی که در مرحله نخست هدفمندسازی یارانه‌ها برای بخش تولید به وجود آمد در کنار تحریم‌های ناجوانمردانه کشورهای غربی راه دیگری جز یک عزم بزرگ برای حمایت از تولید ملی باقی نمی‌گذارد.
کد خبر: ۴۶۷۸۴۶

همه کارشناسان بر این نکته متفق‌القول هستند که حمایت از تولید ملی مستلزم فراهم آوردن زمینه‌ها و تامین مولفه‌هایی است که بدون آنها این کار بزرگ در حد شعار باقی می‌ماند. این زمینه طیف متنوعی از اقدامات و سیاستگذاری‌ها ازجمله بهبود فضای کسب و کار، سیاست‌های صحیح و اصولی در تجارت خارجی، اجرای سیاست‌های کلی اصل 44، فرهنگ‌سازی برای خرید کالاهای ایرانی، تدوین یا اصلاح قوانین و مقررات مربوط به بخش تولید و... را در بر می‌گیرد.

حسین امیری خامکانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس و نماینده زرند در گفت‌وگو با خبرنگار «جام‌جم» درباره مولفه‌های حمایت از تولید ملی می‌گوید: هدف‌گذاری امسال با شعار تقویت تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی امر مهمی است که باید برای تحقق آن از چارچوب سخنرانی و همایش بیرون آمد و براساس واقعیت‌های موجود، موانع تولید داخلی و مصرف داخلی را شناخت و آن را برطرف کرد. وی تاکید دارد: ما ملت بی‌تجربه‌ای در تولید و اقتصاد نیستیم. پس از انقلاب اسلامی در بسیاری از بخش‌های تولیدی توان ورود پیدا کرده‌ایم و با پشت‌سر گذاشتن دشواری‌ها، موفقیت‌هایی را به دست آورده‌ایم و بر این اساس تولید علم و فناوری، تدوین برنامه‌های توسعه و چشم‌انداز درازمدت تدوین شده و آمادگی برای جهش در راستای تقویت تولید ملی وجود دارد، اما باید این جهش همراه با ثبات سیاست‌های مالی و پولی باشد تا تولیدکننده تکلیف خود را بداند که با کدام سیاست اقتصادی فعالیت کند و اگر امروز براساس یک سیاست مجوز فعالیت دریافت و یک واحد تولید راه‌اندازی می‌کند تا کی آن سیاست کاربرد خواهد داشت.

امیری همچنین با تاکید بر این که روش‌های سعی و خطا و وجود دستگاه‌های موازی تصمیم‌گیر، آفت سرمایه‌گذاری و تولید داخلی است، می‌گوید: ثبات در سیاستگذاری‌ها مهم‌ترین اصل توسعه اقتصادی است که به تولیدکننده اجازه تولید و سرمایه‌گذاری ایمن را عطا می‌کند.

عضو کمیسیون انرژی راهکار دیگر حمایت از تولید ملی را کاهش قیمت تمام شده می‌داند و می‌گوید: جبران افزایش قیمت تولید که بر اثر سیاست‌های موضعی ایجاد می‌شود می‌تواند یکی از راه‌های جبران صدمات وارده بر واحدهای تولیدی باشد.

وی با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تصریح می‌کند: برخی تصمیمات کلان مانند قانون هدفمندی نیز ممکن است باعث افزایش هزینه‌های تولید شود و دولت در این زمینه باید مانند ضربه‌گیر عمل کند و جلوی ضربه‌های ناشی از این سیاست‌ها را به تولیدکننده بگیرد.

وی اضافه می‌کند: ما در قانون هدفمندی برای کاهش همین ضربه‌ها، جبران هزینه‌های ناشی از افزایش در واحدهای تولیدی را مدنظر قرار دادیم، ولی دولت نه‌تنها سیاست‌های جبرانی بیشتری تدوین نکرد بلکه همین قانون را اجرا نکرد و طبیعی است که واحدهای تولیدی دچار مشکل شود.

امیری راه‌حل دیگر حمایت از تولید ملی را روان‌سازی فضای کسب و کار عنوان می‌کند و تاکید دارد: در شاخص‌های مختلف از ثبت شرکت‌ها، اخذ مجوز و تخصیص تسهیلات روان نبوده و از ثبات لازم برخوردار نیست در حالی که یکی از راهکارهای اصلی برای حمایت از تولید، تثبیت فضای کسب و کار است و این فضا باید دارای شفافیت باشد. یعنی عملکرد مدیران در تمام نقاط کشور براساس واقعیت‌های جاری و ساری در دستگاه‌ها و نهادها برای عرصه تولیدات و خدمات و سرمایه‌های مادی و معنوی کشور باشد و این اصل باید با آنچه در اتاق‌های در بسته و چاردیواری پاستور گفته می‌شود همخوانی داشته باشد.

عضو کمیسیون انرژی همچنین مدیریت واردات را مرحله بعدی حمایت از تولید ملی می‌داند و می‌گوید: اگر واردات بی‌رویه مدیریت نشود به تولید ملی ضربه مهلک می‌زند. سوددهی واردات در مقابل تولید داخی باید کنترل شود و اگر با یک اراده مجوز صادر شده که با ترخیص آن، سود میلیاردی برای واردکننده در پی داشته باشد کمتر آدمی را می‌توان پیدا کرد که مسیر پر دردسر و پر ریسک تولید را طی کند.

حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده

جعفر قادری نماینده شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ مجلس نیز در این باره تاکید دارد که حمایت از تولید باید همه‌جانبه باشد و نباید فقط یک بخش از یک جنبه حمایت صورت پذیرد. به گفته وی سیاست‌های پولی، مالی نظام ارزی، صادرات و واردات و برخورد با قاچاق باید در محورهای مختلف صورت گیرد.

نکته: بهبود فضای کسب و کار و اجرای قانون رفع موانع تولید، مهم‌ترین اصل برای اجرای تولید ملی است و در نهایت اگر اصل 44 دقیق اجرا شود، می‌توان بسیاری از موانع را در این زمینه برداشت

قادری معتقد است، حمایت‌ها از تولید و سرمایه داخلی باید مستمر و مداوم باشد و نمی‌توان با حرف و شعار از تولید حمایت کرد بلکه باید در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اهدافی را تدوین کرد که براساس آن به‌راحتی بتوان تولید و سرمایه داخلی را مورد حمایت قرار داد و این مساله محدود به مجلس و دولت نیست. همه بخش‌ها باید خود را مسوول بدانند. دولت، مجلس و قوه قضاییه اگر می‌خواهند از تولید داخلی حمایت کنند باید تمام توان خود را در بخش تولیدی به کار بگیرند و مردم را نیز به سمت مصرف داخلی سوق بدهند.

قادری تاکید دارد همانقدر که از تولیدکننده حمایت می‌شود باید به همان اندازه مصرف‌کننده نیز ذائقه‌اش با مصرف کالاهای ایرانی تغییر کند و البته به گونه‌ای نباید عمل کرد که برای حمایت از مصرف‌کننده حمایت از تولید را نادیده بگیریم.

تسهیل فضای کسب و کار

حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون اصل 44 و نماینده اصفهان در مجلس نیز در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» در زمینه مولفه‌های حمایت از تولید ملی می‌گوید: همه صاحبنظران اقتصادی معتقدند که برای مقابله با تورم باید جذب سرمایه‌ها به سمت تولید پرداخت و تولید مولد را رونق داد و برای مقابله با تحریم و فشارهای خارجی نیز که در حال حاضر کشور با آن روبه‌رو است حمایت از تولید داخلی باید مدنظر قرار گیرد. وی تاکید دارد: به دلیل نیاز به اصلاح ساختار اقتصادی و اهمیت مسائل اقتصادی است که رهبر معظم انقلاب طی چند سال اخیر الویت کشور را به مسائل اقتصادی داده‌اند و نقش اول را برای آن ترسیم کرده‌اند.

فولادگر با اشاره به این‌که در بسیاری از زمینه‌ها ازجمله تولید علم و فناوری با دستاوردهای بزرگی مواجه بوده‌ایم که گاهی جلوتر از برنامه‌ها و اهداف چشم‌انداز بوده، می‌گوید اما در مسائل اقتصادی نیاز به حرکت بیشتر وجود دارد و در همین حال که با محدودیت‌ها و تحریم‌ها مواجه بوده‌ایم فعالیت کرده‌ایم، ولی رقبایی هم در کنار خود داریم که فعالانه کار می‌کنند.

رئیس کمیسیون اصل 44 می‌گوید: بهبود فضای کسب و کار و اجرای قانون رفع موانع تولید، مهم‌ترین اصل برای اجرای تولید ملی است و در نهایت اگر اصل 44 دقیق اجرا شود، می‌توان بسیاری از موانع را در این زمینه برداشت. جذب حداکثر سرمایه برای حمایت از توان و تولید داخلی از راه‌حل‌های دیگری است که فولادگر بر آن تاکید دارد و می‌گوید: در راستای بهبود وضعیت تولید و جذب سرمایه باید تسهیلات مالی، راحت‌تر اعطا و مقررات دست و پاگیر حذف شود. فولادگر اضافه می‌کند: در اصل 44 ما دولت را مکلف کرده‌ایم که نسبت به مقررات‌زدایی برای اجرای این اصل اقدام کند و در ماده 76 برنامه پنجم توسعه نیز این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است.

نماینده اصفهان جلوگیری از واردات بی‌رویه را یکی از اصول مهم حمایت از تولید ملی می‌داند و می‌گوید: واردات باید به مواد اولیه و ماشین‌آلات ضروری اختصاص یابد و کیفیت و مرغوبیت کالاهای تولیدی نیز دائم باید مورد نظارت و رصد واقع شود.

فراتر از حرف و شعار و همایش عمل شود

سیدعماد حسینی نماینده قروه و عضو کمیسیون انرژی معتقد است برای حمایت از تولید و سرمایه داخلی بسیاری از امور مغفول مانده و کشور نیازمند توجه به آنهاست.

وی می‌گوید: مولفه‌های تاثیرگذار بر تولید ملی زیاد است و هر کارخانه و کارگاه باید به عنوان یک ابزار ملی تلقی شود و از درون آن سودی بیرون آید که با استفاده از سرمایه ایرانی، ابزارها را به کار گرفت و اهداف را تعالی بخشید. وی اضافه می‌کند: داخل کشور در حوزه انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی اگر بتوان سرمایه نیروی کار در این راه را به کار بست تولید ملی رقم می‌خورد و ما آن وقت می‌توانیم در منطقه و حتی جهان از نظر نفت و گاز حرف اول را بزنیم، اما بدون به کار بستن این ابزارها نمی‌توان به آن دست یافت.

حسینی همچنین با اشاره به تحریم‌های غرب می‌گوید: به دلیل فشار قدرت‌ها، بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گاز ما حاضر نمی‌شوند و تحریم این شرایط را به وجود آورده و این بهترین فرصت برای ماست تا از توان و سرمایه داخلی و مردم کمک بگیریم و طرح‌های نفت و گاز را توسعه دهیم. وی تاکید دارد: سرمایه ایرانی می‌تواند جهش خوبی را برای پیشرفت کشور به حرکت درآورد به شرط آن که حمایت از توان و سرمایه داخلی از حد شعار و حرف بالاتر برود.

حسینی اضافه می‌کند: در سال‌های گذشته نیز تدابیری اندیشیده شد و بر توسعه مسائل اقتصادی و جهاد اقتصادی تاکیداتی صورت گرفت، اما خروجی لازم را نداشت. ما معتقدیم برای حمایت از تولید ملی و رسیدن به قله‌های برتر اقتصادی به راهکارهای لازم باید به طور جدی اندیشیده شود و با برگزاری‌همایش‌ها و سخنرانی نمی‌توان به نتیجه مطلوب دست یافت. با این حال، مساله مورد نظر صاحب‌نظران در زمینه حمایت از تولید ملی، موضوعی است که باید اقتصاددانان و برنامه‌ریزان و قانونگذاران نسبت به آن با جدیت برخورد کنند، زیرا به جز مسائل اقتصادی و راهکارهای اقتصادی، نیاز به راهکارهای اجتماعی و فرهنگی نیز در این عرصه وجود دارد که امنیت سرمایه، آرامش سرمایه‌گذاری، باورمندی توان داخلی و فرهنگ‌پذیری استفاده از تولیدات و منابع داخلی باید تقویت شود که هریک از دستگاه‌ها ازجمله رسانه‌ها در این حوزه می‌توانند کمک‌کننده باشند.

زیبا اسماعیلی / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها