عاملان قاچاق سازمان‌‌یافته ‌«مفسد فی‌الارض» شناخته می‌شوند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند، ‌مرتکب قاچاق سازمان یافته کالا و ارز برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران «مفسد فی‌الارض» شناخته می‌شود.
کد خبر: ۴۵۱۷۹۹

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز، در ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، چند ماده دیگر آن را بررسی کرده و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، در صورتی که ارتکاب قاچاق سازمان یافته کالا و ارز، به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران یا با علم به موثر بودن آن صورت گیرد و به اخلال گسترده در نظام تولید داخلی، ارزی، بازرگانی و تجارت قانونی منجر شود، مرتکب مفسد فی‌الارض شناخته می‌شود و علاوه بر مصادره اموال به مجازات آن مطابق قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

بهارستان‌نشینان در مصوبه دیگری نیز مقرر کردند در صورتی که احراز شود مرتکب جرایم قاچاق کالا و ارز با علم و عمد، عواید و سود حاصل از این جرایم را به نحو مستقیم یا غیرمستقیم برای تامین مالی تروریسم و اقدام علیه امنیت ملی و تقویت گروه‌های معاند با نظام اختصاص داده یا هزینه کرده است، علاوه بر مجازات‌های مقرر در این قانون، حسب مورد به مجازات محارب یا مفسد فی‌الارض محکوم می‌شود.

نمایندگان مجلس در نشست روز سه‌شنبه نیز مشروبات الکلی، اموال تاریخی و فرهنگی، تجهیزات دریافت از ماهواره به طور غیرمجاز و وسایل قمار را از مصادیق بارز کالای ممنوع تعیین کردند.

براساس ماده 29 لایحه مبارزه با قاچاق کالا، هرکس مرتکب قاچاق کالای ممنوع شود یا آن را نگهداری یا حمل کند یا بفروشد، علاوه بر ضبط کالا به 2 تا 6 سال حبس، جزای نقدی معادل 10 برابر ارزش کالا و تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود و در صورتی که ارزش کالای قاچاق بیش از یکصد میلیون ریال بوده و در وسیله نقلیه کشف شود، آن وسیله نیز ضبط خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها