وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح:

سردار نیلفروشان پاداش عمری مجاهدت خود را گرفت

در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

شهید نیلفروشان یک فرمانده نظریه پرداز بود

از شهید نیلفروشان باید به عنوان یک نظریه پرداز در حوزه دفاعی نام برد. در واقع ایشان از معدود فرماندهانی بودند که در بخش‌های طرح ریزی و برنامه‌ریزی و در اجرا و عملیات سرآمد و پرآوازه بودند.
از شهید نیلفروشان باید به عنوان یک نظریه پرداز در حوزه دفاعی نام برد. در واقع ایشان از معدود فرماندهانی بودند که در بخش‌های طرح ریزی و برنامه‌ریزی و در اجرا و عملیات سرآمد و پرآوازه بودند.
کد خبر: ۱۴۷۴۸۲۵
نویسنده محمد صالح جوکار - رییس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس

شهید عباس نیلفروشان را باید شهیدی دانست که بسیاری از محضر ایشان درس‌های بزرگی گرفتند. در این بین شاید برخی شهید عزیز عباس نیلفروشان را به عنوان مسئول عملیات سپاه پاسداران می‌شناسند. اما سابقه فعالیت ایشان به دوران دفاع مقدس بر می‌گردد. این شهید بزرگوار دارای تفکر راهبردی بود و با نگاه برنامه ریزی دقیق نسبت به طرح ریزی و همچنین پیگیری برای اجرای عملیات‌ها به طور کامل اقدام می‌کرد.

به این ترتیب از ایشان باید به عنوان یک نظریه پرداز در حوزه دفاعی نام برد. این شهید بزرگوار جایگاه بسیار خوبی در سپاه داشتند و به قول معروف نقطه نظرات ایشان مورد توجه فرماندهان قرار می‌گرفت. به عبارت دیگر می‌توان گفت که شهید عباس نیلفروشان از معدود فرماندهانی بودند که در بخش‌های طرح ریزی و برنامه ریزی و در اجرا و عملیات سرآمد و پرآوازه بودند.

با توجه به اینکه از این شهید بزرگوار از نزدیک شناخت دارم، باید یادآور شوم که ایشان تحلیل نبرد‌ها و تحلیل عملیات‌های دقیق، درست و روشنی ارائه می‌کردند. در واقع آنچه از ایشان شاهد بودیم، چیزی بجز اندیشه راهبردی نبود.

لازم به یادآوری است که ما در بخش سپاه در جنگ آبدیده شده‌ایم و فرماندهان امروز ما همگی از تنور جنگ باتجربه شده‌اند. در واقع شهید عباس نیلفروشان تجربه حضور در عملیات‌های مختلف را داشتند و در رده‌های مختلف فرماندهی از پایین گرفته تا بالا فعالیت داشتند. شهید نیلفروشان از کردستان شروع کرد. اما فعالیت ایشان در جبهه‌های دیگر نیز ادامه داشت و این شهید بزرگوار سابقه فعالیت در جبهه‌های جنوب، جنوب غرب و شمال غرب کشور را نیز داشته است. در واقع ایشان در تمام جبهه‌های داخلی حضور داشتند. افزون بر این نباید فراموش کرد که شهید عباس نیلفروشان در بخش‌های مختلف امنیتی شرق کشور نیز نقش مهمی داشتند.

به این ترتیب می‌توان گفت آنچه سبب موفقیت این شهید بزرگوار شد، فقط به آموخته‌های ایشان محدود نمی‌شود، زیرا شهید نیلفروشان تجربیات بسیار گرانقدری نیز داشتند که تماما برگرفته از دوران دفاع مقدس بود. باید یادآور شد که این گنجینه دفاع مقدس امروز در عرصه لبنان و فلسطین نیز خود را نشان داده است. انتقال این تجربیات و فرماندهی کردن به صورت بسیجی نیز از دیگر ویژگی‌های این شهید بزرگوار بود. به عبارت دیگر ایشان خودش میداندار بود و در راس هرم نبرد فعالیت می‌کرد. در این خصوص باید گفت که شهید حاج قاسم سلیمانی در بخش فرماندهی نکته‌ای را مطرح کردند با این مضمون که فرماندهی ما دستوری نبود و فرماندهی ما امامتی بود. یعنی فرمانده جلو حرکت می‌کرد و سایر افراد پشت سرشان حرکت می‌کردند.

به این ترتیب باید کرد که این مسائل از جمله درس‌های حائز اهمیتی است که ما از محضر فرماندهان شهید از جمله شهید نیلفروشان دیده‌ایم و به یاد داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها