محافظت از پیری مغز با تکیه بر رژیم غذایی

این روزها تب رژیم‌های غذایی مختلف بسیار داغ شده است؛ رژیم‌هایی با هدف کاهش وزن، افزایش وزن، کنترل بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا صرفا بهبود سبک زندگی و افزایش سلامتی.
کد خبر: ۱۴۷۴۷۹۷
نویسنده منبع: IFL science
 
در این میان یکی از نام‌هایی که به گوش بیشتر ما خورده است رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که با افزایش تأکید بر مصرف غذاهای دریایی و سبزیجات گفته می‌شود که می‌تواند بر بهبود کیفیت سلامت فرد اثرگذار باشد. اما حالا سروکله رژیم غذایی جدیدی به میدان باز شده است که می‌گویند می‌تواند به طور بالقوه خطر ابتلا به مشکلات شناختی را کاهش دهد یا به تاخیر بیندازد و در روزگاری که بیماری‌های شناختی به‌ویژه زوال‌عقل به‌شدت شایع شده و از نگرانی‌های مهم نظام سلامت جوامع به‌شمار می‌رود چه چیزی بهتر از آن که با رعایت برخی نکات تغذیه‌ای بتوان تا حد زیادی با چنین ناخوشی‌هایی مقابله کرد. نتایج مطالعه جدیدی نشان می‌دهد افرادی که از رژیم‌ غذایی مایند (MIND) استفاده می‌کنند، ممکن است با احتمال کمتری برای اختلال شناختی در طول پیری مواجه شوند.رژیم غذایی مایند (MIND) که سرواژه رژیم مدیترانه‌ای-دَش مداخله‌گر برای تأخیر در زوال عصبی و از سوی دیگر متبادر‌کننده واژه انگلیسی mind به معنای ذهن است، ترکیبی از دو رژیم غذایی شناخته‌شده مدیترانه‌ای و دش (DASH) است که به تأخیر‌انداختن پیری مغز را هدف قرار داده است. این رژیم مملو از غذاهای غنی از ویتامین‌ها، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است که تصور می‌شود با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب از مغز محافظت می‌کنند. سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم‌پیچ و سایر انواع کلم و همچنین غلات کامل، روغن زیتون، مرغ، ماهی، لوبیا و آجیل همگی در مرکز رژیم غذایی مایند قرار دارند. از میان میوه‌ها توت‌ها از ارجحیت بالاتری در این رژیم برخوردارند و همچنین مصرف یک یا چند وعده ماهی و دو یا چند وعده مرغ در هفته هم توصیه می‌شود.  در این رژیم غذایی مصرف گوشت قرمز و خوراکی‌های شیرین باید به ترتیب به چهار و پنج ‌بار در هفته محدود شود و مصرف پنیر، سرخ‌کردنی‌ها و کره نیز باید به حداقل برسد.
دکتر راسل پی ساویر، پژوهشگر این مطالعه از دانشگاه سینسیناتی در اوهایو عضو آکادمی نورولوژی آمریکا، می‌گوید: «با افزایش تعداد افراد مبتلا به زوال عقل با پدیده پیری جمعیت، یافتن راهکارهایی که بتواند در به تأخیرانداختن یا کُندکردن پیشروی مشکلات شناختی اثرگذار باشد، بسیار مهم است. ما به‌ویژه علاقه‌مند بودیم ببینیم که آیا رژیم غذایی بر خطر اختلال شناختی در شرکت‌کنندگان سیاه و سفید‌پوست تأثیر می‌گذارد یا خیر؟!
   
مایند بر مغز زنان موثرتر است
ساویر و همکارانش ۱۴۱۴۵ نفر را با میانگین سنی ۶۴ سال مورد بررسی قرار دادند که ۷۰درصد آنها سفیدپوست و ۳۰درصد سیاهپوست بودند و به‌طور متوسط ​​به‌مدت ۱۰ سال آنها را دنبال کردند. شرکت‌کنندگان باید پرسشنامه بسامد غذا را در مطالعه دلایل تفاوت‌های جغرافیایی و نژادی در سکته مغزی (REGARDS) تکمیل می‌کردند. محققان از آن برای ارزیابی میزان تطابق رژیم غذایی آنها با رژیم غذایی مایند استفاده کردند.آنها همچنین مهارت‌های تفکر و حافظه را در ابتدا و انتهای مطالعه اندازه‌گیری کردند و پیروی از رژیم غذایی مایند را با اختلالات شناختی اتفاقی و مسیر شناختی مقایسه کردند و براساس عوامل مختلفی مانند سن، جنس، نژاد، شرایط سلامت زمینه‌ای و عوامل سبک زندگی موردبررسی قراردادند.این تیم دریافتند که پیروی از رژیم غذایی مایند، باکاهش خطراختلال شناختی برای شرکت‌کنندگان زن همراه بود،امادرشرکت‌کنندگان مردتأثیری نداشت.همچنین تفاوتی در اثرگذاری آن روی شرکت‌کنندگان سیاهپوست وسفید‌پوست مشاهده نشد.محققان با معطوف‌کردن توجه خود به زوال‌عقلی، دریافتند در افرادی که ازرژیم غذایی مایند بادقت بیشتری پیروی می‌کردند،زوال عقلی کندتر ازافرادی رخ می‌دادکه این رژیم غذایی را رعایت نمی‌کردند.البته نتایج این تحقیقات فقط شواهدی از وجود یک ارتباط است وهنوز برای اثبات این موضوع که پیروی از یک رژیم غذایی به‌خصوص می‌تواند مغز رادربرابر اختلالات و زوال شناختی محافظت کند نیاز به تحقیقات وسیع‌تر و بیشتری خواهد داشت. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها