رئیس انجمن تامین کنندگان فرآورده‌های خام دامی:

قیمت گوشت نزولی می‌شود | واردات گوشت از رومانی و استرالیا

در گفت‌وگو با رئیس شورای تامین دام کشور وضعیت بازار واردات گوشت را بررسی‌کردیم

داستان یک بازار قرمز

سالانه حدود ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود و با توجه به میزان تقاضا ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز هم از طریق واردات به بازار عرضه می‌شود.
کد خبر: ۱۴۷۵۶۸۱

داستان یک بازار قرمز

با این حال گاهی شاهد التهاب در بازار هستیم که سبب افزایش قیمت گوشت قرمز می‌شود. این در حالی است که با افزایش واردات نهاده‌های دامی و گوشت قرمز به کشور نباید شاهد افزایش قیمت این کالای اساسی باشیم. برای بررسی بیشتر موضوع خبرنگار روزنامه جام‌جم سراغ منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور رفت تا درباره آخرین وضعیت تولید، واردات و عرضه گوشت قرمز از طرفی و ذخایر دامی کشور بپرسد.

داستان یک بازار قرمز

با توجه به مشاهدات و گزارش‌های میدانی، قیمت گوشت قرمز دوباره افزایشی شده، به نظر شما علت آن چیست؟
این گفته شما را تکذیب می‌کنم، چون در یک هفته اخیر شاهد بودیم قیمت لاشه گوشت گاوی و گوسفندی با کاهش ۵۰ هزار تومانی روبه‌رو بود به طوری که هم اکنون قیمت هر کیلو دام سبک ۲۵۰ هزار تومان و گوساله ۱۷۰ هزار تومان است و سبب شده قیمت هر کیلو لاشه گوسفندی در کشتارگاه‌ها ۵۵۰ هزار تومان باشد. همان‌طور که عرض کردم هیچ التهابی چه در بخش کمی و چه در بخش کیفی در بازار گوشت قرمز وجود ندارد و ثبات بر این بازار حکمفرماست. طبیعتا وقتی گوشت به صورت قطعات مختلف فروخته می‌شود شاهد قیمت متفاوت انواع گوشت هستیم و برخی اوقات در این خصوص گرانفروشی مشاهده شده و صورت می‌گیرد، ولی چون عمده مردم خواهان گوشت قرمز تنظیم بازاری وارداتی هستند قیمت گوشت متعادل است.
 ذخایر گوشت، میزان دام موجود در کشور، میزان دام آماده پروار و میزان واردات گوشت قرمز در چه وضعیتی قرار دارد؟
موجودی گوشت قرمز در کشورمان بسیار مناسب است و هم اکنون ذخایر گوشت قرمز به بالاترین حد خود رسیده است. از طرف دیگر هم اکنون میزان دام موجود در کشور بی‌نظیر است و با توجه به واردات ماه‌های گذشته به راحتی می‌توان نیاز مصرفی یک میلیون تنی گوشت قرمز در کشور را تامین کرد و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. به طوری که می‌توان بخشی از میزان دام موجود در کشور را هم مدیریت شده صادر کرد تا مشوق و محرک تولید دام نزد دامداران تلقی شود. هم اکنون ۱۷ میلیون راس دام مولد در کشور خصوصا در مناطق غربی و جنوبی کشورمان وجود دارد که با توجه به زایش آن‌ها در فصل پاییز به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده شاهد رشد چشمگیر جمعیت دام در کشور باشیم.
از طرف دیگر بد نیست بدانیم ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار راس گوساله پروار آماده کشتار است، همچنین جمعیت دام سبک ۷۰ میلیون راس و جمعیت دام مولد نیز
۴۸ میلیون راس است که ۱۱ تا ۱۲میلیون راس دام سبک آماده کشتار است و از طرفی پیش‌بینی می‌شود با زایش‌های پاییز ۸ میلیون راس دیگر بر جمعیت دام افزوده شود.
روند توزیع گوشت‌های وارداتی به کشور چگونه است؟
روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در بازار توزیع می‌شود که بنابر آمار ماهانه این میزان به ۵۰۰۰  تا ۶۰۰۰ تن گوشت منجمد تنظیم بازار با نرخ کمتر از ۳۰۰ هزارتومان می‌رسد.  واردات گوشت‌های منجمد تنظیم بازاری عمدتا از کشور‌های پاکستان، مغولستان، رومانی و استرالیا صورت می‌گیرد. با این حال واردات باید همچنان ادامه داشته باشد، چون ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود که اگر استخوان آن‌ها را درنظر نگیریم می‌توان گفت کشورمان سالانه ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کند. به همین دلیل پر واضح است که باقی‌مانده نیاز مصرفی کشور باید از طریق واردات تامین شود. به طوری که می‌توان به صراحت گفت بازار گوشت قرمز کشورمان ۳۰ درصد به واردات گوشت قرمز وابسته است.

تولید قراردادی گوشت به کجا رسید؟
یکی از طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی که در سال‌های اخیر در کشورمان به اجرا درآمده؛ تولید قراردادی گوشت قرمز برای خودکفایی در تولید گوشت قرمز است. منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور در این باره می‌گوید: تولید قراردادی گوشت قرمز از ابتدای سال ۱۴۰۲ کلید خورد به طوری که یک سری واحد‌ها چه عشایری، چه روستایی و حتی چه پرواری از وزارت جهاد نهاده مدت‌دار دریافت کرده و به تولید قراردادی گوشت قرمز پرداخته‌اند. به نظر می‌رسد با توجه به استقبال دامداران، وزارت جهاد کشاورزی باید به این کار ادامه و آن را توسعه دهد. خوشبختانه تولید قراردادی گوشت قرمز سبب شده میزان گوشت‌گیری یا گوشت خالص به‌دست آمده از دام‌های کشتاری کشور افزایشی شود، به طوری که این میزان از  ۱۲ کیلوگرم در بره‌های پرواری در سال‌های گذشته هم اکنون به ۲۱ کیلوگرم رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها