مشهد، آماده پذیرایی از زائران حسینی

این روزها مشهد، سوگوار و سیاهپوش است و هزاران شیفته اباعبدالله برای عرض تسلیت به ساحت قدسی امام رضا(ع) با پای پیاده روانه پایتخت معنوی ایران شده‌اند.
کد خبر: ۴۵۱۶۰۱

پیش‌بینی می‌شود به مناسبت اربعین حسینی، مشهد طی روزهای آینده میزبان 3 میلیون زائر از اقصی نقاط ایران و استان باشد و با حضور این حجم انبوه از زائران و مسافران قطعا مشکلاتی در این شهر بروز پیدا می‌کند که باعث می‌شود خدمات‌رسانی به مهمانان امام هشتم(ع) آن طور که باید و شاید انجام نشود.

ترافیک سنگین بویژه در محدوه اطراف حرم و در هسته مرکزی شهر و محدودیت اماکن اقامتی، ضعف در آنتن‌دهی تلفن‌های همراه، ایجاد محدودیت‌های ویژه در حرم رضوی و بحث ایاب و ذهاب در سطح شهر و بازگشت مسافران در پایان ماه صفر به مقاصدشان مهم‌ترین مشکلاتی است که هر سال تکرار می‌شود؛ معضلی که باعث شده مسوولان این شهر امسال با برنامه‌ریزی مناسب درصدد رفع آن برآیند.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در گفت‌وگو با مهر دراین‌باره می‌گوید: شستشوی معابر و خیابان‌های منتهی به حرم،‌ نظارت و کنترل ایستگاه‏های صلواتی، ‌افزایش سرویس‌های بهداشتی عمومی در معابر نزدیک به حرم مطهر و همچنین افزایش آبسردکن‏ها از اقداماتی است که در این ایام صورت می‌گیرد.

خلیل‌الله کاظمی می‌افزاید: تعداد ماشین‌آلات خدمات شهری به منظور جمع‌آوری زباله‌ها در این ایام به منظور خدمات‌رسانی به زائران افزایش می‌یابد.

وی با درخواست از ‌شهروندانی که قصد توزیع نذورات دارند، مبنی بر این که پس از اطمینان از سلامت غذاهای نذری،‌ آنها را در بسته‌های بهداشتی بین مردم توزیع کنند، اظهار می‌دارد: با توجه به ذبح دام از سوی هیات‌های عزاداری و برخی شهروندان در دهه آخر صفر از سوی هیات‌های عزاداری، توصیه می‌شود به منظور حفظ بهداشت عمومی از هر گونه کشتار دام در معابر عمومی خودداری شود.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز از آمادگی این مرکز برای خدمت‌رسانی به عزاداران در ایام اربعین خبر می‌دهد و می‌گوید: نیروهای اورژانس 115، در روزهای اربعین حسینی و دهه پایانی ماه صفر آمادگی لازم را برای ارائه خدمات احتمالی به عزاداران و زائران بارگاه منور رضوی دارند.

رضا وفایی‌نژاد می‌افزاید: در این طرح، آمبولانس‌های اورژانس 115 با استقرار در میادین اصلی و مسیرهای هیات‌های مذهبی و کاروان‌های پیاده از ساعت 7 تا 14 و 16 تا 22 به عزاداران، خدمات ارائه می‌دهند.

وی به استقرار 4 دستگاه موتورآمبولانس در 4 طرف حرم مطهر رضوی و 17 دستگاه آمبولانس در مسیرهای منتهی به حرم به منظور ارائه خدمات اشاره می‌کند و می‌گوید: تمامی آمبولانس‌های جاده‌ای نیز در این ایام در حاشیه جاده‌ها با تاکید بر محورهای اصلی منتهی به مشهد مستقر می‌شوند.

جانشین رئیس ‌پلیس راهور خراسان رضوی نیز از آمادگی حمل و نقل درون و برون‌شهری مشهد برای ورود زائران دهه آخر ماه صفر خبر می‌دهد و می‌گوید: حضور هیات‌های عزادار در روزهای آخر ماه صفر، ترافیک را در این شهر دوچندان می‌کند، بخصوص که گاه هیات‌هایی بدون هماهنگی با پلیس راهنمایی و رانندگی ناگهان از خیابان فرعی وارد خیابان اصلی شده و مسیر را مسدود می‌کنند.

سرهنگ فتح‌الله زمانیان با اشاره به آماده‌باش نیروهای راهنمایی و رانندگی در این ایام می‌افزاید: هیات‌ها باید پیش از حرکت در مسیر، هماهنگی‌های لازم را صورت دهند تا از ایجاد گره‌های ترافیکی جلوگیری شود. شهروندان نیز سعی کنند در این ایام از تردد بی‌مورد به هسته مرکزی شهر اجتناب کرده و تا حد امکان از حمل ‌و ‌نقل عمومی استفاده کنند.

معاون حمل‌ و ‌نقل پایانه‌های خراسان رضوی نیز اظهار می‌دارد: در دهه آخر ماه صفر، بویژه 3 روز آخر، مسافران زیادی وارد مشهد می‌شوند و باید برای بازگشت خود تدابیر لازم را بیندیشند.

علی شهامت با اشاره به پیش‌فروش بلیت اتوبوس از تمام نقاط کشور به مشهد می‌افزاید: اگر زائران پیش از حرکت اقدام به خرید اینترنتی بلیت یا به دفاتر فروش بلیت مراجعه کنند، موجب می‌شود با آسودگی و بدون هیچ نگرانی از بابت بازگشت به این سفر عزیمت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها