حسینی می‌گوید همکاری خوبی با صنوف سینمایی دارد

وزیر ارشاد: مشکلات خانه سینما فقط حقوقی نیست

در حالی که چندی است تغییر اساسنامه خانه سینما به عنوان دلیل انحلال آن اعلام می‌شود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلات ارشاد و این واحد صنفی را تنها محدود به موارد حقوقی بداند.
کد خبر: ۴۵۰۷۷۷

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو گفت: در انحلال خانه سینما، بحث ما صرفا حقوقی نیست بلکه اتفاقاتی هم بویژه در 2 جشن اخیر خانه سینما رخ داده که مورد سوال افراد متعهد و متدین جامعه قرار گرفته که این اتفاقات نشان می‌دهد، این جشن‌ها نه فقط یک فعالیت صنفی بلکه سیاسی هستند.

در ادامه، این سوال از سوی مجری برنامه مطرح شد که چگونه پس از چندین بار تغییر اساسنامه با توجه به این‌که در نهایت، این اساسنامه در وزارت ارشاد بازبینی شده است، اگر مشکلی وجود داشته است پس ارشاد چگونه مهر تایید به آن زده است. حسینی در پاسخ با اشاره به این‌که احتمالا در این مورد دقت لازم صورت نگرفته است، گفت: حداقل در دولت نهم به این مساله اعتراض شد؛ به این ترتیب که معاونت سینمایی در تاریخ هشتم تیر ماه 1388 در نامه‌ای به ریاست اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات به چگونگی این تغییرات بدون اطلاع و مجوز معترض شد.

وزیر ارشاد تصریح کرد: ممکن است یک تخلفی سال‌های سال صورت بگیرد، ولی وقتی مشخص شد باید به آن پرداخته شود و نمی‌توانیم بگوییم مرور زمان یک کار غیرقانونی را قانونی می‌کند.

حسینی با تاکید بر این‌که بحث ما درباره خانه سینما صرفا حقوقی نیست، گفت: اتفاقاتی هم در کشور رخ داد که افراد متدین و متعهد جامعه سوال می‌کردند که چرا نسبت به این قضایا واکنش نشان نمی‌دهید؟ برای نمونه در جشن سال گذشته و امسال خانه سینما، افرادی دعوت شدند و بیاناتی مطرح شد، نمادهایی به کار رفته شد و تجلیل‌هایی از کسانی که در خارج از کشور هستند انجام شد که مواضعشان علیه نظام جمهوری اسلامی، کاملا روشن است که اینها جای تردید به وجود آورد.

به گفته او این‌گونه جشن‌ها (خانه سینما) بیانگر این است که این فعالیت‌ها صنفی نیست بلکه یک فعالیت سیاسی است. این که افرادی که از معاندان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند و برایشان کف زده می‌شود، مشخص است که چه جهتگیری‌هایی وجود دارد.

وزیر ارشاد در عین حال گفت: البته من به حوادث سال 1388 و موضعگیری افراد اشاره نمی‌کنم، زیرا به هر حال نظام جمهوری اسلامی آنقدر سعه‌صدر دارد که روی تک تک مسائل نمی‌خواهد دست بگذارد، ولی در چند ماه اخیر وقتی برخی از مستندسازان که با بی‌بی‌سی همکاری می‌کردند، دستگیر شدند؛ اینها سریع اطلاعیه دادند و حمایت کردند ولی بعد وقتی دیدند حرکت ناپسندی انجام شده و هیچ توجیهی ندارند، عدول کردند.

سیدمحمد حسینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این‌که با انحلال خانه سینما تکلیف اصناف سینمایی چه می‌شود؟ اظهار کرد: ما با صنف‌های سینمایی همکاری خوبی داریم و خود را در خدمت آنها می‌دانیم. قصد نداریم که همه چیز را از طریق دولت انجام دهیم و این مساله که تصدیگری را به خودشان واگذار کنیم، یک اصل است. اکنون هم اگر وارد قضیه شدیم به دلیل یک تخلف قانونی است که صورت گرفته است. سیدمحمد حسینی درباره این‌که عده‌ای معتقدند در آستانه سی‌امین جشنواره فیلم فجر، وزارت ارشاد نباید نسبت به انحلال خانه سینما اقدام می‌کرد، گفت: جشنواره فجر را در شرایط مختلف برگزار کردیم و حتی در سال 88 که عده‌ای آن را تحریم کردند و مواضعی نیز داشتند نیز به خوبی برگزار شد.

جشنواره فیلم فجر فراتر از این حرف‌هاست، هر چند ما تاکید داریم همه اهالی سینما حضور فعال داشته باشند و خودشان هم می‌دانند که این بحث فراملی است به همین دلیل تاکید می‌کنم هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها