اسرائیل با حمایت از به آتش کشیدن مساجد درصدد نابودی مقدسات اسلامی است

جنگ صهیونیست‌ها علیه مساجد فلسطین

عملیات آتش‌زدن مسجد «النور» در روستای «برقه» واقع در رام‌الله فلسطین از سوی گروه تروریستی شهرک‌نشینان تندروی یهودی، در روز پنجشنبه 15 دسامبر سال جاری، اقدامی برنامه‌ریزی شده در تعدی به مساجد فلسطین با هدف یهودی‌سازی آن به شمار می‌رود. رژیم اسرائیل در راستای فریبکاری و یهودی‌سازی تمامی نشانه‌‌ها و آثار عربی و اسلامی و بویژه مساجد فلسطین تلاش می‌کند و سیاست صهیونیست‌ها در قبال مساجد با این بهانه که بسیاری از ساختمان این مساجد قدیمی است، در حال اجرا شدن است.
کد خبر: ۴۵۰۷۳۴

دراولین کنفرانس صهیونیستی که در شهر بال سوئیس درماه آگوست سال 1897 برگزار شد هدف صهیونیست‌ها، یهودی‌سازی مساجد فلسطین عنوان گردید. موسسات صهیونیستی ابتدا برای تصاحب بر زمین‌های وقف شده اسلامی تلاش کردند. در سال 1948 مساحت زمین‌های وقف شده برای امور خیریه در فلسطین به بیش از 178هزار کیلومتر مربع می‌رسید. دستگاه‌های صهیونیستی از این تاریخ تاکنون به دنبال مصادره و یهودی‌سازی این زمین‌ها برآمده و رژیم اسرائیل، شورای عالی اسلامی و کمیته اوقاف اسلامی فلسطین را منحل اعلام کرد. آنها قوانینی صادر کردند که به موجب آن اراضی فلسطینیان مصادره می‌شد.

از جمله این قوانین، قانون املاک غائبین است که اسرائیل از طریق این قانون، بر زمین‌ها و مستغلات وقف شده اشراف پیدا می‌کند. علاوه بر این، رژیم صهیونیستی اقدام به تاسیس مرکز توسعه اسرائیلی نمود که هدفش تصاحب زمین‌های وقف شده اسلامی و خرید آن زمین‌ها به بهانه املاک غائبین بود به این ترتیب بخش قابل توجهی از زمین‌های وقف شده تصاحب شد.

اسرائیل همچنین در ماجرای به آتش کشیدن مساجد در مرز فلسطین اشغالی و همچنین در کرانه باختری، از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند و این مساله، گویای اصرار دستگاه‌های صهیونیستی برتقویت فکر یهودی‌سازی فلسطین از طریق یهودی‌سازی مساجد و مقدسات اسلامی است.

تاریخ غصب

سیاست‌های سابق اسرائیل همین امر را تایید می‌کند. صهیونیست‌ها قانونی را در سال 1953 تصویب کردند که به موجب آن فروش زمین‌های وقف شده به مرکز توسعه اسرائیل تایید می‌شد و مصادره املاک و اوقاف اسلامی را قانونی جلوه می‌داد.

طی سال‌های 1948 تا 1967، بیش از 130 مسجد در مناطق تحت سلطه اسرائیل ویران شد که این مساجد، حدود 5/41 درصد مساجد خط مرزی فلسطین را تشکیل می‌دادند. علاوه بر این حدود 8400 اثر از آثار و بناهای عربی ـ اسلامی در معرض سیاست نیرنگ و نابودسازی اسرائیل قرار گرفت.

از دیگر اقدامات رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی مقدسات اسلامی و در راس آن مساجد فلسطین، حمله گسترده به تعداد زیادی از مساجد و مقبره‌های اسلامی در داخل مرزهای فلسطین و همچنین تبدیل مسجد «بئر السبع» به موزه را می‌توان نام برد.

در یک نمونه دیگر، صهیونیست‌ها مسجد روستای «قیساریه» در حیفا را به مرکز فروش مشروبات الکلی تبدیل کردند و مسجد «ظاهر العمر» در شهر طبریا در الجلیل به رستوران و مسجد «عین حوض» به تفریحگاه تبدیل شد.

در شهر حیفا، ارتش اسرائیل قبرستان «الاستعلال» را به محله مسکونی یهودیان مهاجر تبدیل کرد و دستگاه‌های مرتبط اسرائیلی از دهه 70 قرن گذشته، برای نابودی قبرستان روستای «بلدالشیخ» در جنوب شرقی حیفا که مقبره شهید مجاهد عزالدین قسام در آن قرار دارد، تلاش‌های گسترده‌ای انجام داده‌اند.

شهید عزالدین قسام انقلاب بزرگ فلسطین را در سال 1936 تاسیس کرد. تلاش صهیونیست‌ها به این مقدار ختم نمی‌شود، بلکه در راستای عملیات یهودی‌سازی منطقه، تعداد بسیاری از مقبره‌های اسلامی در عکا، یافا و الاقضیه را نابود کرده‌اند و ارتش اسرائیل به بهانه امنیتی مسجد «المقامه» را که امکان نابودی آن وجود نداشت، به عبادتگاه یهودیان تبدیل کردند.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد ارتش رژیم صهیونیستی تاکنون 14 مسجد را به کنیسه‌های یهودی تبدیل کرده و مانع اقامه نماز از سوی مسلمانان در 19 مسجد فلسطین شده است تا این مساجد را به مراکز قمار، رستوران، محل نگهداری حیوانات و... تبدیل کند؛ مانند مسجد «البصه» و مسجد «عین الزیتون». البته 50 مسجد دیگر وجود دارد که یا بسته شده یا رها شده یا تهدید به ویرانی شده است. با این حال، مساجد نام برده تنها 10 درصد از مسجدهایی است که از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی در سال 1948 تاکنون تخریب و ویران شده است.

یهودی‌سازی مساجد کرانه باختری

تلاش برای تخریب مساجد و تعدی به آن در کرانه باختری رود اردن از ابتدای سال 2010 شکل تازه‌ای به خود گرفت و در سال 2011 شدت یافت؛ به طوری که تلاش برای ویران کردن و آتش زدن ده‌ها مسجد در شهرها و روستاهای کرانه باختری تشدید شده است. آخرین آن، به آتش کشیدن «الطابق» و «مسجد النور» در روستای برقه، صبح روز پنجشنبه 15 دسامبر سال 2011 و یک روز قبل از آن، به آتش کشیدن مسجد «عکاشه» در شهر قدس است. روند یهودی سازی مساجد تنها در خط مرزی کرانه باختری و فلسطین اشغالی در حال اجرا نیست، بلکه به خود کرانه باختری نیز کشیده شده است و اسرائیل هرگز از سیاست‌های خود مبنی بر ویران‌سازی و یهودی‌سازی اماکن مقدس مسلمانان و اعراب دست نمی‌کشد.

بیش از 4 دهه است که به مسجد الاقصی و حرم ابراهیمی در شهر الخلیل به طور گسترده و مداوم تعدی می‌شود و از بدترین اشکال آن، به آتش کشیدن مسجد الاقصی در سال 1969 و کشتار در حرم ابراهیمی در سال 1993 میلادی است.

پس از تبیین سیاست‌های رژیم صهیونیستی در قبال مقدسات اسلامی در فلسطین، که به ویران نمودن ده‌ها مسجد در آن انجامیده، باید گفت علاوه بر این، تعداد بسیاری از نام‌های اماکن مقدس تغییر یافته و به نام‌های عبری برگردانده شده است.

از این‌رو توجه ویژه و حمایت از مقدسات اسلامی در فلسطین و در راس آن مساجد، چه در خط مرزی و چه در کرانه باختری و ازجمله شهر قدس و آثار و بناهای تاریخی و مقدس آن لازم و ضروری است.

ابتدا باید کشورهای عربی و اسلامی در رویارویی با سیاست‌های خطرناک رژیم صهیونیستی که مساجد در فلسطین را تهدید می‌کند، به طور یکپارچه عمل کنند و از سازمان‌های بین‌المللی مرتبط بخواهند برای حفظ نقش اماکن مذهبی و عبادتگاه‌ها، بر اسرائیل فشار آورده و این رژیم را وادار به پذیرش و عمل به قوانین بین‌المللی درخصوص نگهداری و احترام به مقدسات و اماکن تاریخی نمایند.

در این راستا، لازم به اشاره است که مقدسات اسلامی و مسیحی در فلسطین که به آن آثار و اماکن عبادی گفته می‌شود، مورد توجه و حمایت قانونی گسترده‌ای قرار دارد که از جمله آنها توافق‌نامه چهارم ژنو در سال 1949 و توافق‌نامه لاهه به سال 1906 است.

فرآیند به آتش کشیدن مساجد و ویران کردن آنها در فلسطین از سوی شهرک‌نشینان یهودی و با حمایت مستقیم سازمان‌های صهیونیستی ، توهین به تمام مسلمانان جهان است. علاوه بر این، اقدامات صهیونیست‌ها در مساجد فلسطین، مخالف با تمامی کنوانسیون‌ها و قوانین بین‌المللی درخصوص حمایت از آثار دینی و مذهبی در مناطق تحت اشغال به شمار می‌رود.

الجزیره / مترجم: محمدجواد گودینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها