عجیب اما واقعی!

لاک‌پشت‌ها برای همدردی با یکدیگر خمیازه می‌کشند!

همه ساله پیش از اعلام اسامی برندگان جایزه نوبل، برندگان جایزه ایگ نوبل انتخاب می‌شوند. این جایزه به عجیب‌ترین و غیرمحتمل‌ترین تحقیقات انجام شده در حوزه‌های مختلف اعطا می‌شود و در حقیقت به بهترین شکل دنیا را برای رویداد بزرگ نوبل آماده می‌کند. در حقیقت هدف اصلی از برگزاری مراسم ایگ نوبل این است که از تحقیقات جالبی که ابتدا موجب خنداندن افراد می‌شوند و سپس آنها را به فکر وامی‌دارند تقدیر شود. جایزه ایگ نوبل امسال در حوزه فیزیولوژی به گروهی از محققان انگلیسی و هلندی اعطا شد. آنها دریافتند برخلاف انسان‌ها، سگ‌ها و پستانداران اولیه، خمیازه در میان لاک‌پشت‌ها مسری نیست.
کد خبر: ۴۵۰۶۰۰

براساس بررسی‌های انجام شده خمیازه در میان انسان‌ها و بسیاری از پستانداران که زندگی اجتماعی دارند مسری است. گفته می‌شود که خمیازه در انسان‌ها در انجام تغییرات بسیاری مانند کاهش دمای مغز، ایجاد هیجان در هنگام احساس خواب‌آلودگی و خستگی و همچنین کمک به مشارکت افراد در انجام فعالیت‌های گروهی نقش بسیار مهمی دارد. اما تحقیق جدید بیانگر این است که خمیازه در لاک‌پشت‌ها مسری نیست و این گروه از موجودات برای بیان احساس همدردی ناخودآگاه با دیگر لاک‌پشت‌ها خمیازه می‌کشند. از آنجا که انسان‌ها و بسیاری از دیگر پستانداران معمولا از روش‌های مختلف برای احساس همدردی با همنوعانشان استفاده می‌کنند، نمی‌توان چنین فرضیه‌ای را در آنها مورد بررسی قرار داد.

به نظر می‌رسید برای بررسی این نظریه در میان موجودات زنده‌ای که توانایی لازم برای بیان احساس همدردی با همنوعان خود را ندارند لاک‌پشت‌ها بهترین گزینه هستند. از این رو تعدادی از لاک‌پشت‌های پاقرمز که در کنار هم زندگی می‌کردند برای تحقیق انتخاب شدند و تحت آموزش قرار گرفتند تا با دیدن یک دایره قرمز شروع به خمیازه کشیدن کنند و جالب این که لاک‌پشت‌هایی که می‌توانستند خمیازه کشیدن دیگر لاک‌پشت‌ها را ببینند و در مقابل دایره قرمز رنگ قرار نداشتند، اصلا خمیازه نکشیدند.

بنابراین می‌توان گفت خمیازه در میان لاک‌پشت‌ها مسری نیست. بر این اساس شاید خمیازه در جوامع انسانی یا دیگر پستانداران نیز مسری نباشد و علل مختلفی نظیر تجربه یک حس اجتماعی یا حس همدردی و یا ایجاد یک مجموعه از ارتباطات اجتماعی پیچیده‌تر در این فرآیند تاثیرگذار باشند. به‌رغم این که این تحقیقات در بخش ایگ نوبل جایزه گرفته است اما می‌تواند زمینه‌ساز انجام تحقیقات گسترده‌تری درباره عوامل موثر بر مسری بودن خمیازه در جوامع انسانی باشد و یافته‌های جدیدی را در این زمینه به همراه داشته باشند.

ام‌البنین خانوردی

منبع: Scientific American

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها