معرفی دو ضمیمه روزنامه جام‌جم در روز پنج شنبه

پایان هفته‌ای پربار با طعم تاریخ و سلامت

قدیمی های جام جم، دیگر از حفظ شده اند که پنج شنبه اول هر ماه با ضمیمه خواندنی "ایام" ، ایامی خوش و البته آموزنده را تجربه کنند.علاوه بر "ایام" که به نقد و تحلیل وقایع مهم تاریخ معاصر ایران می پردازد، ضمیمه دیگری نیز در روز پنج شنبه مهمان خانه های وفاداران جام جم خواهد بود.ضمیمه "سیب" با رویکرد به مسائل دانش و پزشکی، به تازه های سلامت در هر هفته توجه می کند و در این هفته نیز از خواص میوه ها تا پیش بینی زلزله در این مجموعه گران سنگ به چشم می خورد.
کد خبر: ۴۴۶۸۳۱

کندوکاو در تاریخ پیشینیان، تجربه ای بکر میان لحظات اکنون است و به قول مورخان "تاریخ را باید خواند، زیرا همواره حوادث آن تکرار می شود."

در مباحث واکاوی شده در ضمیمه "ایام" بحث فرقه گرایی و قوم گرایی به چالش کشیده شده و در اولین مطلب این مجموعه، نویسنده با نگاه به تاریخ ملی گرایی در شوروی سابق و تاثیرات حزب توده از اندیشه های مارکسیستی، عنوان می کند: فرقه گرایی، همواره دامی گسترده برای ایران بوده است.

"بنیادگرایی قومی در هر کشوری که ظهور کند، معمولا یکی از موانع عمده برای توسعه محسوب خواهد شد. ایران نیز استثنایی از این شمول عام نیست. همانطور که اوایل انقلاب، ظهور گروه های مسلح تروریست غرب کشور، این ناحیه را برای مدت های مدیدی نا امن کرده و سطح توسعه آن را پایین آوردند."

در صفحه بعدی این ضمیمه تاریخی، به ماجرای جنگ کردهای آناتولی علیه نظامیان ترک اشاره شده و  همانطور که می دانیم، در واقعه آرارات که در پاییز سال 1307 خورشیدی به وقوع پیوست، در واقع شاهد نبرد میان کردهای ایرانی با بیگانگان عثمانی بودیم.

به همین دلیل است که نویسنده این مطلب با زکاوتی شیرین، تیتر "رجعت به هویت در واقعه آرارات" را برای این مطلب برگزیده است.

در ادامه هم به سرنوشت قاضی محمد، یکی از رهبران کرد که در زمان رضا شاه به فکر جدایی از ایران و اتحاد با شوروی برخاست، اشاره شده است.

تحولات خارجی و مسائل قومی ایران و سیاست اختلاف اندازی میان اقوام ایرانی نیز در دو صفحه تاریخی مجزا تشریح شده است.

در یکی از زیباترین صفحات این ضمیمه، به بیوگرافی کامل "مصطفی بارزانی" از رهبران مشهور کرد پرداخته شده و در وصف تاریخ خانواده بارزانی آمده است: کردها مردمی آزادیخواه هستند و هیچ گاه زیر بار حکومت فئودالی نمی روند. خانواده بارزانی از اعتماد مردم سوء استفاده کرده اند و با به انحصار درآوردن قدرت، به شکلی روز افزون به یک الیگارشی تبدیل شده اند."

علاوه بر کردها، مساله جدایی آذربایجان از ایران و تاریخچه قیام های جدایی طلبانه ای که با حمایت فرقه دموکرات و همراهی مستقیم ارتش سرخ به وقوع پیوست نیز مورد کنکاش قرار گرفته است.

دولت مستعجل تیمورتاش،‌ وزیر دربار رضاخان نیز یکی دیگر از بخش های "ایام" است که این سیاستمدار پرنفوذ، برغم تاکید بر تعلق بحرین و جزایر سه گانه به ایران، در نهایت به سرنوشت سیاهی دچار شد.

مروری بر عملکرد حکومت عربستان سعودی در حجاز و بررسی تاثیرات حضور نظامی شوروی در افغانستان، از دیگر صفحات وزین این ضمیمه است که خواندنش خالی از لطف نیست.

در صفحه 14 این ضمیمه، به تاریخ آموزش همگانی در مدارس ایران در دهه 20 اشاره شده است. آیت الله بروجردی به صراحت اعلام کرده بودکه "در جریان قانون تعلیمات اجباری، تعلیمات دینی نیز باید در تعلیمات ابتدایی بگنجانید."

مروری بر عملکرد لویی هندرسون، سفیر آمریکا در ایران نیز از دیگر موارد نقد شده در این سلسله نوشتار است که این سیاستمدار خارجی در جریان جنگ سرد آمریکا و شوروی موظف بود که از توسعه کمونیسم به طرف خلیج فارس جلوگیری کند!

روزشمار اتفاقات تاریخی مهم در دی ماه و نگاهی به قتل عام چینی های ساکن شهر نانجینگ در 74 سال قبل نیز، وزن این ضمیمه را برای داشتن یک آخر هفته پربار سنگین تر می کند.

علاوه بر " ایام" ، ضمیمه دیگری نیز در روز پنج شنبه مهمان خانه های وفاداران جام جم خواهد بود.

ضمیمه سیب

ضمیمه "سیب" با رویکرد به مسائل دانش و پزشکی  و تازه های سلامت در هر هفته ، این هفته هم از خواص میوه ها تا پیش بینی زلزله در این مجموعه گران سنگ به چشم  می خورد.

در مرزهای پزشکی این هفته از حرکات کششی مناسب برای گردن و "ظرف سخنگو " سخن به میان آمده و در صفحه سلامت هم از دلایل پایین بودن فشار خون و راهکارهای مقابله با آن بحث شده است.

یکی از نکات جالب این ضمیمه، مطرح کردن موضوع میوه های خشک و اثرات مثبت و منفی آن بر سلامت بدن است.

"خشک کردن سنتی مواد غذایی بر ارزش غذایی آنها تاثیر منفی دارد. اغلب میوه ها در اثر خشک کردن با روش های معمول و متداول، دچار تغییرات نامطلوب در بافت، رنگ عطر، طعم و محتوای برخی ویتامین ها می شوند."

در  صفحه دانش این هفته از بحث محیر العقول "پیش بینی زلزله" سخن به میان آمده و به مناسبت پنجم دی ماه، روز ملی کاهش بلایای طبیعی به این بحث جالب پرداخته شده است.

در گفت‌وگوی اختصاصی "سیب" با معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی  زلزله شناسی و مهندسی زلزله آمده است " امکان پیش بینی زلزله در کشور وجود دارد." بی گمان این خبر برای بسیاری از  مشتاقان زمین شناسی و حتی شهروندان معمولی نیز حائز اهمیت است که باید برای خواندن مشروح کامل این مصاحبه، یک روز صبر کنند.

 فواید گیاه خواری و تاثیر مثبت لوبیا قرمز در عدم جذب کلسترول نیز از دیگر عناوینی است که در راستای آگاهی از سلامت سفره ها ما نگاشته شده است.

دو موضوع روانشناسی هم به "سیب" این هفته رنگ و بویی دیگر داده است که در آن به تشریح بیماری دلهره و فرق آن با ترس و همچنین توصیف مکانیزم هوش کودکان در 6 ماه اول زندگی اشاره شده است.

"مرزهای دانش" این هفته به سراغ خواب زمستانی لاک پشت ها و  چالش های فریزر کردن غذاها رفته است.

به فصل سرما که نزدیک می شویم، همه ما در گوشه و کنار شهر از نجواهایی مبنی بر مرگ شهروندان به دست "قاتل خاموش" می شنویم.

ضمیمه سیب در این هفته به سراغ دکتر عدیمی، فوق تخصص بیماری های ریوی رفته است و  در باره مرگ سلول ها بر اثر تنفس مونو اکسید کربن بحث کرده است.

این دو مجموعه وزین در کنار روزنامه مخاطب محور جام جم، پنج شنبه همین هفته، تمام تمهیدات لازم برای داشتن یک پایان هفته خاطره انگیز و پر رونق را اندیشیده است .

«جام جم آنلاین» قلم  تهیه کنندگان خستگی ناپذیر این مجموعه ها را تحسین می کند.


امین جلالوند – خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها