یک مجله آمریکایی با اشاره به درخواست آمریکا از ایران برای بازگرداندن پهپاد جاسوسی آمریکا، تأکید کرد که اوباما باید از ایران معذرت بخواهد و دلیل ورود این پهپاد به قلمرو ایران را توضیح دهد.
کد خبر: ۴۴۶۱۳۰

به نوشته مجله آمریکایی "فارین پالسی"، جای تعجب است که "باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا برای بسیاری از اقدامات آمریکا در موارد بسیار زیادی تمایل به عذرخواهی دارد اما حاضر نیست به دلیل نقض مرز بین‌المللی توسط آمریکا که تحت یک عملیات جاسوسی صورت پذیرفته است، از ایران عذرخواهی کند. یک پهپاد آمریکایی در عمق ۲۵۰ کیلومتری قلمرو ایران فرود آمده است و کاخ سفید برای این تهاجم هوایی خود حاضر به عذرخواهی نشد.

این گزارش می‌افزاید، بطور قطع پهپاد "آر کیو ۱۷۰" آمریکا کاری به جز جمع‌آوری اطلاعات نمی‌توانسته انجام دهد. ما دلایل بسیار خوبی برای جمع‌آوری اطلاعات در داخل ایران داریم اما دولت آمریکا یک عمل جاسوسی انجام داده است و به طور مخفیانه وارد یک کشور دیگر شده است که این کار با وجود آنکه در سطح گسترده‌ای انجام می‌شود اما غیرقانونی است.

فارین پالسی سپس به درخواست اوباما از ایران اشاره  کرد و نوشت: با توجه به اینکه حدود چندماه پیش دولت آمریکا نیروهای سپاه قدس را به توطئه برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن متهم کردند، درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا از ایران برای پس دادن پهپاد بدون آنکه توضیحی درباره اقدام آمریکا که منجر شد در حین ارتکاب جرم وقیحانه جاسوسی گرفتار شود، بسیار احمقانه به نظر می‌رسد.
 
این گزارش می‌افزاید که پس از آنکه در سال ۲۰۰۱، چین هواپیمای جاسوسی آمریکا را در نزدیکی جزیره هاینن به دام انداخت، دولت "جرج بوش" از چین عذرخواهی کرد و گفت که به دلیل کشته شدن خلبان نظامی چین که در مسیر هواپیمای ما مانع به وجود آورده و هم به دلیل ورود به جریم هوایی چین عذرمی‌خواهیم. از نظر فنی این کلام وی هم ابراز تأسف بود همین این ادعا را مطرح می کرد که ما کار اشتباهی انجام نداده‌ایم اما هر دلیلی که داشت ما عذرخواهی کردیم.
 
طبق این گزارش، با عدم عذرخواهی آمریکا برای آنچه که نقض روشن قواعد رفتار بین‌المللی است، اوباما تلاش ایران برای جاسوسی در داخل آمریکا را توجیه می‌کند و از ما یک تصویر ابرقدرت وحشی نمودار می‌کند که قوانین را زیر پا می گذارد.

فارین پالسی در خصوص مأموریت احتمالی این پهپاد اینگونه نوشت که شاید قصد ورود به محدوده فضای ایران را نداشت و شاید می خواست برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار دهد و شاید تشعشعات رادیواکتیو را در حمایت از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمع آوری می کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا یا یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا باید در خصوص این پهپاد که وارد حریم هوایی ایران شده بود، هم برای مردم آمریکا و هم برای جهان توضیح می‌داد.

فارین‌پالسی به اوباما توصیه کرد که باید از ایران عذرخواهی کند و باید تمام دلایلی را که آمریکا احساس می کرد باید درون ایران جمع‌اوری اطلاعات کند را توضیح دهد.

این مجله آمریکایی در پایان گزارش خود اینگونه نوشت که مشخص نیست که به چه دلیل اوباما حاضر به عذرخواهی از دولت ایران نیست، شاید نمی‌خواهد به رأی دهندگان امریکایی تعهد خود برای مذاکره به دولت ایران را یادآور شود اما او باید از ایران معذرت بخواهد. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها