بیش از 6 ماه از کشت پنبه در علی‌آباد کتول می‌گذرد، ولی هنوز محصول برخی مزارع شهرستان به غوزه تبدیل نشده و به عبارت دیگر به بار ننشسته است.
کد خبر: ۴۴۶۰۲۸

به گزارش مهر، این وضعیت درحالی است که با بذرهای توزیع شده جدید مقرر بود که پنبه‌های کشت شده 3 ماهه تبدیل به غوزه شود و الیاف دهد در حالی که با گذشت 6 ماه هنوز خبری از باز شدن پنبه‌ها نیست.

به بار ننشستن پنبه در برخی مزارع کشاورزی علی‌آبادکتول موجب نارضایتی و افزایش مشکلات پنبه‌کاران این منطقه شده است.

یکی از کشاورزان علی‌آبادی در این باره گفت: قرار بود این نوع پنبه که به ما داده‌اند، در 96 روز جمع‌آوری شود، ولی با گذشت بیش از 180 روز هنوز خبری از الیاف پنبه در غوزه‌ها نیست. این در حالی است که مزرعه من تحت‌نظر کارشناسان کشاورزی است ولی متاسفانه با مشکل مواجه شده‌ام.

شعبان حسینی دیگر پنبه کار علی‌آباد کتول اصهار کرد: تازه اوضاع پنبه بهتر شده بود که به دلیل نامعلوم و عدم غوزه دهی وضع بحرانی شده است.

وی افزود: اکنون کشاورزان نمی‌دانند با هزینه‌هایی که صرف کرده‌اند، چه کنند و اگر خسارت پرداخت نشود، کشاورزان دیگر از کشت این محصول استقبال نخواهند کرد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی علی آبادکتول در این خصوص تصری کرد: بیش از 150 هکتار از اراضی شهرستان در سال جاری زیر کشت پنبه رفته است.

ابراهیم کریمی علت باز نشدن و نبود پفیدی پنبه را سرمای زودرس هوا در پاییز اعلام کرد.

وی افزود: پنبه‌کاران از 31 تیر امسال اقدام به کشت پنبه کرده‌اند. با پایین آمدن عملکرد پنبه در سالجاری بدون شک سال آینده استقبال از کشت نیز کاهش خواهد یافت.

وضعیت نابسامان پنبه در سال‌های اخیر در حالی است که زمانی گلستان به سرزمین طلای سفید معروف بوده است.

نارضایتی پنبه‌کاران جنگل

جمعی از کشاورزان پنبه‌کار بخش جنگل از توابع شهرستان رشتخوار نیز در اعتراض به کاهش قیمت پنبه و واردات این محصول در آستانه برداشت در دفتر شورای شهر جنگل گرد هم آمدند و از اعضای شورای شهر و مسوولان رشتخوار خواستار پیگیری این موضوع شدند.

غلامرضا چرقند، عضو شورای شهر جنگل در جمع پنبه‌کاران این شهر، اظهار کرد: در حال حاضر نساجی‌های داخل کشور به علت واردات پنبه خارجی پر از این محصول است و دیگر نساجی‌ها تمایلی به خرید این محصول از کشاورزان پنبه‌کار در این شهرستان و شهرهای تولید کننده پنبه در کشور ندارند.

وی افزود: چند روزی است کارخانه‌های پنبه گناباد که کشاورزان جنگل مقداری از محصولات خود را تحویل این کارخانجات می‌دادند، به علت عدم توان مالی و نخریدن این محصول توسط نساجی‌های کشور تعطیل شده و محصولات کشاورزان روی دست آنان مانده است. کارخانجات، پنبه را از کشاورزان با قیمت 1500 تومان بالاتر خریداری می‌کردند که اکنون این مبلغ به 900 تومان کاهش یافته است.

چرقند مدعی شد: در حال حاضر به دلیل عدم حمایت دولت از پنبه‌‎کاران رشتخواری تعدادی از کشاورزان از برداشت محصول خود در این شهرستان دست برداشته‌اند و علت آن را هم اقتصادی نبودن این محصول اعلام کرده‌اند.

عضو شورای شهر جنگل با اشاره به این‌که کشاورزان پنبه‌کار شهرستان سالانه بیش از 20 هزار تن محصول پنبه تولید می‌کنند و به کارخانجات پنبه تحویل می‌دهند، افزود: هم‌اکنون 2 کارخانه پنبه فعال در این بخش وجود دارد که محصولات مازاد پنبه کشاورزان این بخش را خریداری می‌کنند و این کارخانه‌ها هم به علت عدم توان مالی در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها