صنعتی‌شدن جوامع بشری و افزایش مشغله‌های روزافزون افراد و رغبت و فرصت کمتر برای انجام تمرینات ورزشی از یک سو و نیز ترویج غذاهای آماده و پرکالری و با قند و چربی بالا از سویی دیگر باعث شده امروزه ما شاهد افزایش روزافزون افراد چاق باشیم.
کد خبر: ۴۴۰۰۲۳

این چاقی با گذشت زمان تبدیل به معضلی بغرنج برای بیمار می‌شود. با افزوده‌شدن پدیده بدی به نام سلولیت به این انباشته‌های چربی زیرپوستی و گیر افتادن این چربی‌ها در تار و پودی محکم، آنها تبدیل به توده‌های مقاوم به رژیم غذایی و ورزش می‌‌شوند. در این مرحله نقش متخصصان امر لاغری و اهمیت دستگاه‌های کاهش سایز موضعی پررنگ می‌شود. به طورکلی دستگاه‌های کاهش سایز بسیار مختلف هستند و با روش‌های متنوعی عمل می‌کنند.

دستگاه LPG :‌ یکی از روش‌‌های متداول در امرکاهش سایز موضعی است که باکمک اعمال مکش بافتی و فشار مکانیکی مشخص و نوسانی به بافت چربی، موجب خردشدن سلول‌های چربی به قطرات کوچک‌تر می‌شود. همچنین تا حدودی این روش می‌تواند بافت سلولیت را که موجب گیرافتادن قطرات چربی می‌شود، کاهش دهد. به طور کلی LPG روش موثری است، ولی به تنهایی دارای قدرت لازم برای رسیدن بیمار به نتیجه دلخواه نیست و به طور معمول در کنار سایر روش‌ها به صورت مجموعه به کار می‌رود.

دستگاه RF Contouring: این دستگاه با ارسال امواج رادیویی با فرکانس و انرژی مشخص به سمت بافت چربی، موجب ایجاد اتفاقاتی مثبت در بافت می‌شود که برخی از آنها شامل افزایش جریان خون بافتی و افزایش فعالیت سلولی منطقه‌ای و به دنبال آن افزایش متابولیسم موضعی بخصوص افزایش چربی‌سوزی بافتی می‌شود. عموما دستگاه‌هایRF دارای 2 شکل خروجی امواج هستند که یکی برای کاهش سایز موضعی و دیگری برای سفت‌ترکردن پوست همان موضع کاربرد دارد که از فرآیند دوم به نام لیفت پوست یاد می‌شود. پدیده لیفت پوست حتی می‌تواند خطوط ترک پوستی ناشی از چاق شدن ناگهانی را نیز بهبود چشمگیری ببخشد.

لیزردیود (Diode)کم‌توان: این تکنولوژی نیزهمانند تکنولوژی RF عمل می‌کند و موجب افزایش فعالیت سلولی و متابولیسم بافتی موضعی در محل ذخیره‌شدن چربی و افزایش جریان خون و افزایش فعالیت سیستم لنفاوی می‌شود که به کمک این سیستم‌ها چربی‌ها به‌طور موضعی بیشتر متابولیزه شده و نیز مقداری به سایرنقاط دوردست حمل شده و توسط دیگرسلول‌های بدن می‌سوزد. این روش نیز معمولا به تنهایی استفاده نمی‌شود.

روش‌های متنوعی برای کاهش وزن وجود دارند که به تنهایی دارای قدرت لازم برای رسیدن بیمار به نتیجه دلخواه نیستند و به‌طور معمول در کنار سایر روش‌ها به صورت مجموعه به کار می‌روند

مزوتراپی(Mesotherapy): یک روش قدیمی با کاربرد و روش استفاده تغییریافته و جدید است که در این روش داروهای خاصی که تقریبا تمامی آنها در علم طب شناخته‌شده و تاییدشده هستند، با دوز کمتر و به مقادیر جزئی طی تزریقات مکرر به صورت مستقیم وارد بافت چربی می‌شوند. به طورکلی می‌توان با این داروها متابولیسم بافتی و سلولی را افزایش داد و نیز باعث خردکردن چربی‌ها و افزایش انتقال آنها به بافت‌های دوردست برای سوزانده‌شدن (متابولیسم) داخل سلول‌ها و همچنین تا حدودی موجب تخریب بافت سلولیت که چربی‌ها را گیر انداخته است، می‌شود. به کمک این روش می‌توان تا حدودی پوست را سفت‌ترکرد و ترک‌های آن را کاهش داد.

امواج صوت (Ultrasound): این روش دارای سابقه قدیمی است و طی چند سال اخیر تغییراتی بنیادی کرده و توانسته است با تکنولوژی کاربردی نوین با نام جدید Cavitation پا به عرصه تکنولوژی‌های لاغری موضعی بگذارد. اشکال قدیمی‌تر امواج صوتی دارای مکانیسم ایجاد لاغری موضعی مشابه تکنولوژی RF بوده‌اند، ولی اشکال جدید آن ـ که Cavitation نامیده می‌شود ـ با اعمال و ارسال امواج پرفشار و کم‌فشار به صورت متناوب به سمت بافت چربی موجب از هم پاشیده‌شدن و تخریب جدار سلول‌های چربی می‌شود و قطرات چربی را به درون بافت آزاد می‌کند. باتوجه به این‌که در افراد بزرگسال به دنبال انهدام سلول چربی، سلول جدید جایگزین آن نمی‌شود، پس می‌توان گفت این روش قدرتمندترین تکنیک لاغری موضعی است.

انتخاب روش‌های بالا با توجه به شرایط بیمار و تجربه و نظر پزشک معالج و سنجیدن مزایا و معایب برای بیمار انجام می‌گیرد. همچنین برخی بیماران به دلایلی منع استفاده از یک تکنولوژی خاص را دارند. به عنوان مثال بیماران دارای ضربان‌ساز مصنوعی قلب (Pace Maker) قادر به استفاده از دستگاه RF نیستند یا بیماران دچار مشکلات کبدی منع انجام Cavitation دارند.

گاهی نیز پزشکان و مراکز زیبایی برای بیماران یک مجموعه (Package) از اقدامات فوق را تجویز می‌کنند که شامل 2 یا چند روش متفاوت در کنار هم یا مجزاست. در برخی مطب‌ها یا مراکز نیز هر کدام از این تکنیک‌ها را به تنهایی می‌توان یافت.

سخن آخر این‌که کمپانی‌های مختلف در نقاط مختلف دنیا اقدام به ترکیب‌کردن 2 یا 3 یا چند روش مختلف لاغری موضعی و خلق دستگاه‌های لاغری ترکیبی کرده‌اند مثلا ترکیب LPG و لیزردیود وRF سفت‌کننده یا ترکیب اولتراسوند و مکش بافتی و RF و امثال آن که هدف نتیجه بهتر و قطعی‌تر و جلب رضایت مراجعه‌کنندگان است.

برخی بیماران نیز گزینه مناسب هیچ‌کدام از این روش‌ها نیستند و از ابتدا با راهنمایی پزشک معالج به پزشک متخصص جراح برای انجام عمل لیپوساکشن، کمترکردن حجم پذیرش معده با جراحی یا بالون یا حلقه و.... یا سایر روش‌های زیبایی و لاغری مبتنی برعمل جراحی معرفی می‌شوند.

دکترعلی حبیبی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها