تلاش برای انحراف جنبش"وال استریت"

حمایت بسیاری از متفکران آمریکایی از جنبش "تسخیر وال استریت" نشان می دهد که این حرکت به امری غیرقابل انکار تبدیل شده است، اما ورود افرادی مانند "جورج سوروس " به درون صفوف تظاهرکنندگان نشان از آغاز تلاش حاکمان پنهان آمریکا برای انحراف جنبش مردمی دارد.
کد خبر: ۴۳۵۲۰۴

جنبش مردمی وال استریت را اشغال کنید که در هفدهم سپتامبر از نیویورک آغاز شد و آرام آرام به بیش از 70 شهر دیگر آمریکا از جمله بوستون، شیکاگو، سانفرانسیسکو، لس آنجلس و حتی واشنگتن نیز گسترش یافت، هم اکنون حمایت بسیاری از روشنفکران، نویسندگان، هنرمندان و برخی سیاستمداران آمریکایی را نیز به خود جلب کرده است که هر یک با توجه به دیدگاه و یا منافع خاص خود از جنبش مردمی حمایت می کنند.

حامیان جنبش تسخیر وال استریت

به نوشته سایت تحلیلی هافینگتون پست در 22 مهر ماه جاری(14 اکتبر) "اسلاوی ژیژک" فیلسوف اسلوونیایی یکی از افراد سرشناسی است که در جمع تظاهرکنندگان وال استریت به ایراد سخنانی در دفاع از این جنبش مردمی و زیر سوال بردن دولت سرمایه داری آمریکا پرداخته است.
وی در بخش هایی از سخنان خود خطاب به جمع تظاهر کنندگان گفت: آن ها (دولت آمریکا) ما را خیال پرداز می نامند. اما خیال پردازانِ واقعی کسانی هستند که فکر می کنند این سیستم می تواند برای مدت نامعلوم به همین شکل ادامه پیدا کند. ما خیال پرداز نیستیم.

"ما داریم آن ها را از خواب خوششان که دارد به یک کابوس تبدیل می شود بیدار می کنیم. ما چیزی را نابود نمی کنیم. ما تنها شاهدِ آن هستیم که چه طور سیستم، خودش را نابود می کند."

ژیزک در ادامه سخنان خود افزود: یک خطر وجود دارد. ما نباید شیفته خودمان شویم. ما این جا روزهای خوشی را کنار سایت تحلیلی هافینگتون پست در اکتبر 14 هم می گذرانیم. اما یادمان نرود! کارناوال های شادی زودگذرند. آن چه که مهم است اتفاقی است که روز بعد می افتد.

" زمانی که ما به زندگی عادی بر می گردیم. آیا آن زمان تغییری رخ داده است؟ من نمی خواهم که شما این روزها را به یاد بیاورید و بگویید آه! ما جوان بودیم! چه روزهای زیبایی بود! یادمان باشد که پیام اصلی ما این است: ما حق داریم به جایگزین ها فکر کنیم. ما باید صبر داشته باشیم. تنها چیزی که من از آن می ترسم این است که یک روز به خانه های مان برویم، سالی یک بار یکدیگر را ملاقات کنیم و نوستالژیک وار این روزها را به یاد آوریم. بیایید به یکدیگر قول بدهیم که این اتفاق نمی افتد. ما می دانیم که مردم، اغلب نسبت به چیزی اشتیاق دارند اما واقعا آن را نمی خواهند. بیایید نترسیم و چیزی را که به آن اشتیاق داریم واقعا بخواهیم. ممنونم از شما."

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، جوزف استیگلیتز اقتصاددان برجسته و برنده جایزه نوبل اقتصادی، سوزان ساراندون بازیگر مشهور، مایکل مور مستندساز منتقد و نوام چامسکی اندیشمند آمریکایی از دیگر افراد مشهوری هستند که هم اکنون به کمپین اعتراضی مردم آمریکا نسبت به نظام سرمایه داری حاکم در این کشور پیوسته اند.

از جمله دیگر مشاهیری که به این اعتراض‌ها در آمریکا پیوسته‌اند می توان به چند خواننده و آهنگساز نیز اشاره کرد. "کورنل وست" استاد برجسته دانشگاه پرینسون و یک فعال سیاسی و همچنین "مارک روفالو" نویسنده، کارگردان و بازیگر نیز در میان معترضان آمریکایی حضور یافتند. همچنین یکسری از شخصیت های مشهور آمریکایی نیز در صفحه‌های شخصی فیس بوک و تویترشان از جنبش اعتراضی در آمریکا حمایت کرده‌اند.

به گفته روزنامه مذکور جوزف استیگلیتز در جمع معترضان در نیویورک در سخنانی گفت که شرایط فعلی اقتصاد آمریکا همچون یک "اقتصاد ویران شده" است.

"اریک فونر" یک استاد برجسته دانشگاه کلمبیا نیز که به معترضان آمریکایی پیوسته، گفت: فکر می‌کنم جنبش مخالفان در آمریکا نشان دهنده خشم و ناامیدی از عملکرد دولت های جورج بوش و باراک اوباما است. این استاد دانشگاه تصریح کرد که قرار است اساتید برجسته دیگری در آمریکا به موج اعتراض‌های مردمی در شهرهای مختلف بپیوندند.

"دیوید گرائبر" یکی دیگر از اساتید دانشگاه در آمریکا که از جنبش اشغال وال استریت حمایت کرده، اظهار داشت: معنای واقعی دموکراسی این است که مقامات باید پاسخگوی عملکردشان باشند.

روزنامه واشنگن پست یکی دیگر از رسانه های آمریکایی است که از پیوستن صدها نویسنده به قیام وال استریت خبر داد. به گزارش این روزنامه؛ این نویسندگان خواستار ایجاد تغییر در نظام نابرابر اقتصادی و اجتماعی در ایالات متحده آمریکا شدند.

این نویسندگان در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کردند که حمایت و پشتیبانی خود را از جنبش مردمی وال استریت که بدون هیچ سازماندهی و کاملا مردمی شکل گرفته اعلام می‌کنیم و امیدواریم دیگر نویسندگان، هنرمندان و منتقدان آمریکایی نیز به جمع ما بپیوندند.

در فهرست امضا کنندگان این بیانیه نام نویسندگان مشهوری از جمله "دورتی آلیسون" نویسنده و منتقد ادبی و خالق رمان‌های "پوست" و "زنان؛ کسانی که از آنها متنفرم"، "نیل گیمن" نویسنده آمریکایی ژانر علمی-تخیلی، "جنیفر اگان"  برنده جایزه ادبی پولیتزر و خالق رمان "فرشته نگهبان" و " لائورا آبراهام" نویسنده رمان "کلوب شوهران و زنان"، "جان بیر" نویسنده "سرزمین زباله‌ها"،" کاترین چونگم " و «نوام چامسکی» دیده می‌شود.

روزنامه سوییسی "تاگس انسایگر" نیز در مطلبی با پرداختن به جنبش اعتراضی وال استریت ضمن معرفی این جنبش به عنوان حرکتی علیه کاپیتالیسم نوشت: خشم از تصمیمات نجات برای بانک های ثروتمند، محرومیت مالی اقشار پایین و دانشجویان و روش های پلیسی دولت از جمله دلایل شکل گیری این اعتراضات می باشد.

نویسنده در ادامه به حمایت ها از جنبش تسخیر "وال استریت" از طرف گروه های مختلف در آمریکا اشاره کرده و نوشت: به صورت غیر منتظره ای میلیارد آمریکایی "جرج سوروس" روز دوشنبه گذشته از این حرکت های اعتراض آمیز حمایت کرده و اظهار داشت که من احساسات شما معترضین را می فهمم.

در هفته سوم اعتراضات نیز این جنبش اعتراض آمیز منتظر حمایت های دیگری از طرف اتحادیه های مختلف می باشد.
خبرگزاری رویترز هم در گزارشی به نقل از جک گولدستون، استاد سیاست عمومی در دانشگاه جرج میسون در واشنگتن دی.سی و کارشناس مسایل جمعیت شناسی، نوشت: این پدیده می تواند مدت های طولانی با ما همراه باشد. وی می افزاید ما شاهد نسلی هستیم که دیگر نمی تواند آن چه را که ثروتمندان غربی دیکته می کنند، بپذیرد.

در مصر،‌ مردم دولت حاکم را سرنگون کرده اند، اما ممکن است با دولتی که به جای دولت قبلی ایجاد شده است موافق نباشند و حتی این دولت جدید را نیز سرنگون کنند. به نظر می رسد دوران سختی فرا روی ماست. در جهان غرب،‌ بحران در ابتدا با اعتراض های فیزیکی کمتری در مقایسه با آن چه انتظار می رفت همراه بود. اما اعتراض ها و خشونت های فیزیکی در کشورهای غربی نیز رو به افزایش است.

 نفوذ سیاست مداران در صف جنبش وال استریت 

"لورنس سامرز" وزیر سابق خزانه داری آمریکا یکی از افرادی است که در یادداشتی برای هفته نامه نیوزویک، با اشاره به عملکرد ضعیف دولت کنونی در حل بحران اقتصادی، دولت باراک اوباما را در آستانه سقوط دانست. سامرز در این یادداشت خاطر نشان کرده است که دولت اوباما به دلیل بحران اقتصادی در آستانه سقوط قرار گرفته و باید برنامه های طولانی مدت اقتصادی برای رهایی از این بحران به کار گرفته شود.

سامرز معتقد است: دولت اوباما اقدامات قابل توجهی را در زمینه اقتصادی انجام نداده است و هم اکنون میلیون ها نفر بیکار بوده و ده ها میلیون نفر با حقوق کم زندگی خود را می گذرانند.

همچنین به گزارش رسانه ها "نانسی پلوسی" رییس سابق مجلس نمایندگان آمریکا و از چهره های صاحب نام حزب دموکرات این کشور در سخنانی از جنبش تسخیر وال استریت حمایت کرده است.

پلوسی که هم اکنون ریاست نمایندگان دموکرات را در مجلس نمایندگان آمریکا بر عهده دارد، گفت: من از جنبش تسخیر وال استریت که از اواسط ماه سپتامبر و شهر نیویورک آغاز شده حمایت می کنم.

رهبر نمایندگان دموکرات آمریکا در کپیتال هیل در ادامه افزود: تغییر آغاز شده و من از شعار این معترضین حمایت می کنم.

پلوسی با اشاره به وضعیت بد اقتصادی موجود در آمریکا نیز گفت: این وضعیتی نیست که مردم آمریکا قادر به تحمل آن باشند بنابراین باید این وضعیت تغییر کند.

 سخن آخر

 بر اساس گزارشی که از سوی موسسه نظرسنجی گالوپ منتشر شده است، 81 درصد از مردم آمریکا از روشی که دولتمردان واشنگتن در اداره کشور اتخاذ کرده اند، رضایت ندارند.

نظرسنجی موسسه گالوپ بالاترین میزان نارضایتی مردم آمریکا از روش اداره امور این کشور از چهل سال پیش تاکنون را نشان می دهد.

 این نظرسنجی همچنین نشان می دهد 82 درصد مردم آمریکا از عملکرد کنگره این کشور ناخشنودند، البته نارضایتی عمومی در آمریکا به مقاماتی که از طریق انتخابات تعیین می شوند، محدود نمی شود بلکه 53 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی به صاحبان مشاغل دولتی نیز بی اعتمادند یا اعتماد اندکی دارند.

 این عوامل باعث شده است که همراهی حتی ظاهری با جنبش مردمی برای افراد سرشناس به امری لازم تبدیل شود. وجود افرادی مانند سوروس در بین صفوف تظاهرکنندگان نشان می دهد که دست های پنهان حاکمان آمریکا از هم اکنون تلاش خود برای متلاشی کردن جنبش آغاز کرده اند. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها