آثار‌ باستانی ‌در ‌بازار ‌و ‌منازل

گویا وسعت پرستشگاه لائودیسه بسیار زیاد بوده چراکه از این‌ معبد، ستون، سرستون، ته‌ ستون‌ و تکه‌ سنگ‌هایی یافت‌ شده‌ که‌ در پاساژ حاجیان، در بازار نهاوند و حتی در برخی‌ منازل‌ اطراف منطقه دوخواهران دیده می‌شود. همچنین‌ در اثر حفاری‌هایی که به کرّات در این شهر انجام شده، گاه در حمام‌های‌ شهر و برخی منازل‌ قدیمی، سنگ‌هایی دیده شده که‌ به عقیده بعضی‌ها از بقایای‌ ستون‌های معبد لائودیسه هستند، اما برخی‌ باستان‌شناسان‌ نیز معتقدند این آثار متعلق‌ به‌ دوره‌ قاجار و حمام‌های این‌ دوره‌ است.
کد خبر: ۴۲۴۴۶۷

 در هر صورت آنچه بسیار اهمیت دارد موقعیت شهر نهاوند در دوره‌های گوناگون تاریخی است که از سوی دولتمردان بسیار مورد توجه بوده ‌ و دلیل این توجه را علاوه بر نزدیکی او به یکی از مراکز مهم حکومتی در دوره مادها و هخامنشیان یعنی شهر تاریخی هگمتانه، باید در شرایط مطلوب اقلیمی ‌و آب و هوایی آن جستجو کرد.‌ یکی دیگر از ماجراهای جالبی که درباره حفاری‌های معبد لائودیسه گفته می‌شود آن است که باستان‌شناس مشهور فرانسوی رومن گیرشمن که ید طولایی در حفاری مناطق باستانی ایران دارد هنگامی که به منظور کاوش در تپه گیان (یکی دیگر از محوطه‌های باستانی در اطراف نهاوند) به این شهر می‌آید، در حین کاوش چند روزی ناپدید می‌شود. گیرشمن سپس به محل کاوش‌های تپه باستانی گیان بازمی‌گردد و مشخص می‌شود در مدت غیبت چند روزه‌اش، مشغول حفاری و کاوش در دره دوخواهران نهاوند (محل معبد لائودیسه) بوده است که در این هنگام موفق به کشف پیکر برنزی 4 الهه یونانی می‌شود.

گویا او نه می‌توانسته از تپه گیان دل بکند و نه از معبد لائودیسه!‌ مجسمه‌هایی که گیرشمن به دست آورد و به گفته خودش دارای مختصات کامل هنر یونانی هستند، تندیس‌هایی هستند از خدایان یونان باستان همچون زئوس، آپولو و آتنا.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها