با اختصاص10 هزار میلیارد تومان اعتبار و احداث کارخانه های فولاد بزودی انقلابی صنعتی در استان کرمان بوجود می آید

کرمان صاحب 6 کارخانه فولاد می شود

با عملیاتی شدن طرح بزرگ احداث 6 کارخانه عظیم فولاد، قطب جدید فولاد کشور در استان کرمان شکل می‌گیرد. سرانجام پس از چند دهه خام‌فروشی ماده معدنی سنگ‌آهن به دیگر کارخانه‌های فولاد کشور و غفلت از بهره بردن از بزرگ‌ترین ذخیره سنگ‌آهن خاورمیانه، استفاده از این ذخیره غنی سنگ‌آهن در استان کرمان در دستور کار مسوولان استان و وزارت صنایع و معادن قرار گرفت تا براساس مصوبه‌های سفر ریاست جمهوری به استان کرمان، احداث 6 کارخانه فولاد در شهرستان‌های کرمان، بافت، زرند، بردسیر و سیرجان اجرایی شود.
کد خبر: ۴۱۶۷۰۰

برای خوراک این 6 کارخانه فولاد علاوه بر استفاده از ذخایر غنی 1135میلیون تنی سنگ آهن گل گهر سیرجان و 200 میلیون تنی معدن جلال آباد زرند ، در بخش توسعه صنایع پایین دستی و مورد نیاز صنعت فولاد نیز افزایش تولید کنستانتره در معدن گل گهر سیرجان به دو میلیون تن برنامه ریزی شده تا همزمان با راه اندازی کارخانه های فولاد، نیازهای آنها به این ماده تامین شود.

انقلاب صنعتی در کرمان

اسماعیل نجار، استاندار کرمان با اشاره به معادن غنی و ظرفیت‌های بالای صنعتی کرمان، اجرای طرح‌های فولادی را انقلابی بزرگ در بخش صنعت این استان می‌داند و می‌گوید: با اختصاص 10 هزار میلیارد تومان اعتبار در راستای طرح‌های صنعتی و معدنی کرمان و اجرای کارخانه‌های فولاد، کک‌سازی و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در بخش فولاد و مس، بزودی انقلابی صنعتی در استان کرمان روی خواهد داد.

رئیس سازمان صنایع و معادن استان کرمان نیز با اشاره به این که هم اکنون 6 پروژه بزرگ فولاد در شهرستان‌های مختلف استان کرمان در حال ساخت است، می‌گوید: این پروژه‌ها با راه‌اندازی کرمان می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید فولاد کشور مطرح شود.

محمد عابدی‌نژاد می‌افزاید: با بهره‌برداری از این کارخانه‌ها تولید سالانه حدود 7 میلیون تن فولاد در استان کرمان تا پایان سال 1393 محقق خواهد شد. وی با اشاره به این که تا پایان سال 1393 در سیرجان 2 کارخانه فولاد و در شهرستان‌های بافت، بردسیر، زرند و کرمان هر کدام یک کارخانه فولاد ساخته می‌شود، می‌گوید: فاز نخست کارخانه فولاد شهرستان بافت به عنوان نخستین کارخانه فولاد استان کرمان اواخر امسال یا اوایل سال آینده، فولاد شهرستان سیرجان با تولید یک میلیون تن شمش فولاد تا پایان سال 1391 و فولاد بردسیر نیز تا 25 ماه دیگر به بهره‌برداری خواهند رسید.

رئیس سازمان صنایع و معادن استان کرمان همچنین با اشاره به صدور مجوز احداث کارخانه فولاد شهر کرمان برای تولید سالانه یک و نیم میلیون تن شمش فولاد تصریح می‌کند: احداث این کارخانه با حدود 7 هزار میلیارد ریال اعتبار سرمایه‌گذاری برای 900 نفر به صورت مستقیم و برای 2 هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد.

عابدی‌نژاد می‌افزاید: بخش‌های خصوصی متعددی متقاضی اجرای این طرح بودند که سرانجام مجوز احداث این کارخانه برای یکی از شرکت‌های غیردولتی سرمایه‌گذاری و هلدینگ ملی کشور به نام میدکو صادر شده است. وی واگذاری زمین و خرید آب برای راه‌اندازی و احداث کارخانه را از جمله کارهای در دست اقدام عنوان می‌کند و با تاکید بر این که کارخانه فولاد کرمان تا 40 ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، می‌گوید: براساس مصوبات، متناسب با پیشرفت اجرایی طرح، به شرکت متولی اجرا، تسهیلات ارزی و ریالی اختصاص خواهد یافت.

وی با اشاره به این که تأمین مواد اولیه و خوراک این کارخانه از طریق تخصیص سنگ‌آهن از معادن سنگ‌آهن سیرجان و جلال‌آباد زرند از سوی دولت تضمین شده است، می‌افزاید: ما پیش از بهره‌برداری از این کارخانه، نیازمند بهره‌برداری از واحدهای گندله‌سازی سنگ‌آهن و سپس 2 واحد کنستانتره در سیرجان و زرند هر یک با تولید 2 میلیون تن کنستانتره هستیم که این واحدها در سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید.

اشتغال هزاران نیروی بیکار

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به این که تبدیل شدن کرمان به قطب تولید فولاد کشور موجب پیشرفت در بخش صنعت و توسعه پایدار می‌شود، از به زمین زدن کلنگ احداث کارخانه فولاد شهر کرمان طی چند روز آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: با راه‌اندازی کارخانه‌های فولاد در استان کرمان علاوه بر 20 هزار نفری که هم‌اکنون در معادن استان اشتغال دارند، چند هزار نفر نیز به صورت مستقیم در کارخانه‌های فولاد مشغول به کار می‌شوند.

نماینده مردم شهرستان‌های زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی نیز ظرفیت تولید سالانه کارخانه فولاد زرند ایرانیان را یک میلیون و700 هزار تن عنوان می‌کند و با اشاره به این‌که با بهره‌برداری از این کارخانه برای 10 هزار نفر شغل ایجاد می‌شود، می‌گوید: در کنار این کارخانه 3 کارخانه کنستانتره سنگ‌آهن، گندله سنگ‌آهن و کک‌سازی ساخته می‌شود که با راه‌اندازی آنها بیکاری به صورت چشمگیری در استان کرمان کاهش و شاخص‌های توسعه ارتقا می‌یابد.

تامین آب، نیاز اصلی طرح‌های فولاد

از سوی دیگر با توجه به بحران کمبود آب در استان کرمان و به‌رغم برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای سوق دادن بخشی از اشتغال استان از بخش کشاورزی به سمت صنعت و به بهره‌برداری رساندن 6 پروژه بزرگ فولاد در شهرستان‌های مختلف کرمان تا پایان سال 1393، این طرح‌های فولادی برای اجرا و بهره‌برداری علاوه بر این‌که به تخصیص بموقع اعتبار نیازمندند، با مشکلاتی همانند کمبود آب نیز روبه‌رو هستند.

دغدغه‌ای که اسماعیل محرابیان، وزیر سابق صنایع و معادن سال گذشته در مراسم افتتاح یکی از طرح‌های گل‌گهر سیرجان درباره آن هشدار داد و گفت: اجرای طرح‌های فرآوری معدنی نیازمند آب است و مسوولان استان کرمان با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم باید نگرانی‌ها برای رفع کمبود آب بخش صنعت و معدن این استان را برطرف کنند.

رئیس سازمان صنایع و معادن استان کرمان با اشاره به مشکل کم‌آبی در استان کرمان و لزوم تأمین آب مورد نیاز کارخانه‌های احداثی فولاد می‌گوید: برای تولید هر کیلو فولاد به 8 لیتر آب نیاز است که با توجه به پایین بودن سهم صنعت در کرمان از آب، باید با توجه به توجیه اقتصادی بخش صنعت، این میزان افزایش یابد.

وی می‌افزاید: اگر چه کم‌آبی در استان کرمان یک مخاطره محسوب می‌شود، اما مانعی برای پیشرفت در صنعت و احداث کارخانه‌های فولاد نمی‌باشد و به همین منظور در شهرستان‌هایی که سد وجود داشته باشد از آب این سدها برای احداث کارخانه‌های فولاد استفاده می‌شود.

حکمت قاسم‌خانی / جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها