خبر سلامتی

زردچوبه، ضددرد و ضدباکتری است

زردچوبه، ضددرد، ضداسید معده، ضدباکتری، ضدالتهاب، ضدسموم بعضی مارها، ضد سرطان، ضد سموم کبدی، ضدنفخ، مقوی معده و صفراآور است. به گزارش فارس، زردچوبه گیاهی علفی و دارای ریزوم‌هایی است که ساقه هوایی به ارتفاع یک تا 5/1 متر خارج می‌شود. زردچوبه در نواحی گرم آسیا و آفریقا کشت می‌شود و مهم‌ترین ترکیبات آن پیگمان‌های زرد رنگی از دسته کورکومینوزیدهاست که این مواد به میزان 3 تا 5 درصد زردچوبه را تشکیل می‌دهند و شامل کورکومین و دزوکسی کورکومین هستند. مهم‌ترین خاصیت زردچوبه، خاصیت صفرا آوری آن است.
کد خبر: ۴۱۵۵۸۸

محمد صالحی سورمقی، استاد داروسازی دانشکده علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب می‌گوید: مصرف زردچوبه از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند به این دلیل که زردچوبه از چسبندگی پلاکت‌ها جلوگیری می‌کند و مصرف آن موجب کاهش کلسترول خون می‌شود.

وی معتقد است: بخشی از اثرات زردچوبه مربوط به رایحه آن است و بر اثر حرارت یا به مرور زمان کم می‌شود. / فارس

آسپیرین؛ مفید برای دیابتی‌ها

مصرف روزانه یک عدد قرص آسپیرین روشی کم ‌هزینه و موثر برای پیشگیری از خطر لخته شدن خون و در نتیجه پیشگیری از بروز حمله قلبی در بیماران مبتلا به دیابت است.

به گزارش ایسنا، پزشکان می‌گویند بیماران مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند چون خطر احتمالی لخته شدن خون در این بیماران بیشتر است.

دیابت حجم چربی خون را تغییر می‌دهد. در افراد مبتلا به این اختلال متابولیکی، میزان تری‌گلیسیرید بالا رفته و کلسترول خوب در بدن کاهش پیدا می‌کند. در این بیماری سلول‎ها حساسیت خود را نسبت به هورمون انسولین که به خروج قند از خون و ذخیره شدن آن در بافت‌هایی چون کبد کمک می‎کند از دست می‌دهند. مجله آنلاین ساینس دیلی در این باره گزارش داد براساس نتایج یک مطالعه جدید، مصرف آسپیرین روشی ساده و کارآمد برای پیشگیری از خطر لخته شدن خون در این بیماران است. / ایسنا

محافظت از چشم با زردآلو

زردآلو یک منبع غنی از پیش فاکتور ویتامین A موسوم به بتاکاروتن است و در حفظ سلامت و بینایی چشم‌ها تاثیر قابل توجهی دارد.

به گزارش ایسنا، بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود که نقش حیاتی در بهبود بینایی دارد. این میوه همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی مانع از تخریب سلول‌ها توسط مولکول‌های رادیکال‌ آزاد می‌شود.

به گفته متخصصان تغذیه در دانشکده علوم بهداشتی‌هاروارد، ذخیره بتاکاروتن در انواعی از این میوه که به رنگ نارنجی تیره هستند، بیشتر است.

مواد غذایی حاوی بتاکاروتن سبب کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی، سکته، آب مروارید و بعضی از انواع سرطان‌ها می‌شوند. مقادیر بالای بتاکاروتن و لیکوپن موجود در زردآلو موجب می‌شود غذای مفیدی برای حفظ سلامت قلب باشد. این دو ماده به عنوان آنتی‌اکسیدان از اکسیداسیون کلسترول بد و بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند. به گزارش روزنامه اکسپرس، این میوه برای تقویت بینایی چشم، جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و آب مروارید مفید است. / ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها