رئیس کل بانک مرکزی برای هفتمین بار در 2 ماه اخیر وعده داد قیمت دلار را کاهش می‌دهد

همه وعده‌های آقای رئیس کل

با وجود آن‌که اقدامات موثر بانک مرکزی باعث کاهش تدریجی قیمت دلار شده؛ اما 7 وعده شخص محمود بهمنی برای تک‌نرخی شدن قیمت ارز و رفع‌حباب قیمتی آن هنوز تحقق نیافته است. به گزارش خبرنگار ما، از اواسط اردیبهشت ماه امسال که بازار ارز پس از بازار طلا رو به آشفتگی گذاشت، فاصله قیمت رسمی و بازار آزاد دلار افزایش یافت و سرانجام بانک مرکزی قیمت رسمی و مرجع ارز را حدود 11 تا 12 درصد افزایش داد. رئیس کل بانک مرکزی وعده‌های متعددی را برای کنترل این بازار و رساندن آن به وضعیت سابق مطرح کرد؛ اما با وجود صریح بودن برخی از این وعده‌ها و تعیین مهلت زمانی برای آن، درصد تحقق این وعده‌ها محدود بوده است و هیچ‌کدام به طور تمام و کمال اجرایی نشده است.
کد خبر: ۴۱۳۵۰۸

به عنوان مثال مقام ارشد دستگاه پولی کشور در 24 خرداد امسال وعده داد که 24 ساعته نرخ ارز را پایین بیاورد یا در اول تیرماه جاری اعلام کرد که دلار را به حدود یکهزار تومان خواهد رساند؛‌ اما نگاهی کوتاه به وضعیت بازار ارز نشان می‌دهد که این اعلام‌ها به عمل منتهی نشده است. البته نمی‌توان از اثرات روانی و شوکی که این اظهارات به قیمت ارز وارد کرده و باعث نزولی شدن روند قیمت‌ها شد، غافل ماند؛ چراکه روند قیمت ارز پس از این اظهارات رو به کاهش گذاشت و بانک مرکزی نیز با کاهش تدریجی قیمت رسمی و مرجع دلار به آن کمک کرد؛ اما مساله اینجاست که هدف نهایی از این کاهش‌ها که همانا به حداقل رسانیدن و حذف حباب یا فاصله قیمتی میان قیمت رسمی و قیمت غیررسمی ارز است، محقق نشده و این فاصله همچنان به چشم می‌آید. به عنوان مثال دیروز این حباب حدود 109تومان بود، به طوری که قیمت رسمی دلار در بانک مرکزی 1063 تومان و بهای فروش آن در بازار آزاد 1172 تومان گزارش شده است. لذا با وجود دادن وعده‌های متعدد، موفقیت بانک مرکزی محدود و نسبی قابل ارزیابی است و حباب قیمتی دلار همچنان با قدرت به حیات خود ادامه می‌دهد.

هفتمین وعده

با این حال، رئیس کل بانک مرکزی دیروز در همایش علمی،تخصصی راهبردهای نوین پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هفتمین وعده خود در حدود 2 ماه اخیر درباره وضعیت قیمت ارز را اعلام و عنوان کرد که قیمت دلار را به نرخ قبلی (1050‌تومان) می‌رساند.

به گزارش مهر، وی ادامه داد: سیر نزولی نرخ ارز در بازار غیررسمی و کاهش شکاف بین قیمت رسمی و آزاد دلار، تاییدی بر اقدامات انجام شده از سوی بانک مرکزی است. بهمنی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی قصد دارد قیمت دلار را به قیمت قبلی برگرداند، البته با شکافی کمتر. رئیس کل بانک مرکزی سیاست بانک مرکزی در بازار ارز را کماکان شناور مدیریت شده اعلام کرد و افزود: امروز جهان با تهدیدها و چالشی اقتصادی مواجه است، تقاضا برای طلا در جهان افزایش یافته، بانک مرکزی با مشاهده این حالت چند صد تن طلا با نرخ میانگین 656 دلار خریداری کرد که هم‌اکنون نرخ آن به 1500دلار در هر اونس رسیده است؛ بنابراین متجاوز از 10 میلیارد دلار ذخایر طلای بانک مرکزی افزایش یافته است، البته این کار یک ریسک محسوب می‌شد.

وی با بیان این که در کنار تداوم کاهش شکاف نرخ دلار در بازار آزاد و رسمی، نرخ این نوع ارز را به نرخ قبلی (1050تومان) برمی‌گردانیم، ذخایر طلای کشور را بالغ بر 500 تن اعلام کرد و گفت: پروژه‌های نفتی و پتروشیمی با تزریق ذخایر ارزی زنده‌شده‌اند. وی ادامه داد: برخی عنوان می‌کردند که ظرف 14روز هر روز 10 تومان بانک مرکزی نرخ ارز را افزایش دهد؛ در این صورت اگر بانک مرکزی این کار را می‌کرد واسطه‌ها و دلالان هجوم می‌آوردند. بانک مرکزی براساس شناخت کامل از زوایای نرخ ارز در این بازار، سیاست‌های خود را اجرایی کرد.

حساسیت نسبت به ورود و خروج غیرقانونی ارز

بهمنی با بیان این ‌که ورود و خروج غیرقانونی ارز، بازار ارز را متاثر می‌کند و اجرای سیاست‌های ارزی را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد، تصریح کرد: بانک مرکزی به عنوان تنظیم‌کننده بازار ارز کشور به ورود و خروج غیرقانونی ارز حساسیت ویژه‌ای دارد. وی ادامه داد: بانک مرکزی با تدابیر و اعمال نظارت دقیق، بازار ارز را کنترل و با متخلفان برخورد می‌کند، اما این امر کافی نیست و نیازمند کمک همه دستگاه‌هاست. بهمنی با تاکید بر این‌ که بانک مرکزی نیازهای ارزی کشور را به طور کامل تامین می‌کند، اما تعهدی در قبال نیازهای کاذب ندارد و این نیازها ما را با چالش مواجه می‌کند، عنوان کرد: تفاوت نرخ ارز در کنار خود فساد به‌همراه می‌آورد.

رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد: برخی‌ها با اسناد صوری و حتی مسافران با گرفتن چند پرینت از بلیت‌های خود چند بار برای دریافت ارز به بانک‌های توزیع‌کننده ارز مراجعه می‌کنند، بنابراین بانک مرکزی مجبور شد که اعلام کند مسافران تنها در گیت دوم فرودگاه و در زمان خروج، ارز مورد نیاز خود را بگیرند.

لازم باشد 50 صرافی دیگر را هم می‌بندیم

رئیس بانک مرکزی با تاکید بر این‌ که نیازهای کاذب ارزی در بازار باعث اخلال در نظام ارزی و پولی کشور می‌شود، افزود: بانک مرکزی کمیته ارز را تشکیل داده است و در این راستا با 2 مدیر بانک تجاری برخورد و 11 صرافی را تعطیل کرد، ضمن این‌ که اگر لازم باشد 50 صرافی دیگر را نیز می‌بندیم. وی ادامه داد: بانک مرکزی مانند ساماندهی تعاونی‌های اعتباری که تعداد آنها را از 1700 به 14 تعاونی اعتباری کاهش داد، همین سیاست را در بازار ارز در صورت لزوم انجام خواهد داد. با فعالیت تعاونی‌های اعتباری مذکور بالغ بر 850 هزار میلیارد ریال پول خارج شبکه بانکی ردوبدل می‌شد بدون این ‌که ذخیره قانونی در بانک مرکزی داشته باشد که این امر ساماندهی شد در حالی که این تعاونی‌ها طی 30سال برای خود هرگونه که می‌خواستند تحت‌عنوان تعاونی اعتبار آزاد فعالیت می‌کردند.

بهمنی یکی از ملاحظات کلیدی را حفظ تعادل و ممانعت از شکل‌گیری فرصت‌های کسب رانت عنوان کرد و افزود: نرم‌افزار آمار فروش ارز از سوی بانک مرکزی طراحی و در تمام شعب ارزی کشور نصب شده است و براساس آمار فروش ارز به بانک مرکزی گزارش داده می‌شود. وی ادامه داد: بانک مرکزی ناچار شد به منظور حفظ دستاوردهای نرخ یکسان ارز، کنترل رشد پایه پولی و بهبود دارایی‌ها، نرخ شکاف ارز را برطرف کند. رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: استراتژی بانک مرکزی ایجاب کرد که با افزایش یکباره نرخ ارز بر واسطه‌ها و دلالان بازار ارز ظرف چند روز غلبه کند و سپس هر دو نرخ رسمی و آزاد را در راستای سیاست‌های خود تحت کنترل درآورد. به گفته بهمنی هیچ عاملی نمی‌تواند توان ثبات نرخ ارز را در مدت یک دهه گذشته مختل کند، ضمن این ‌که بانک مرکزی آماده است به صورت فیزیکی هر اقدامی را در بازار ارز انجام دهد و اگر سفته‌بازان و واسطه‌گرها بخواهند ما را از پای دربیاورند، نخواهند توانست.

این عضو کابینه دولت دهم خطاب به رسانه‌ها از عملکرد آنها نسبت به سیاست‌های بانک مرکزی انتقاد کرد و گفت: در کجای دنیا آمارها و سیاست‌های بانک مرکزی را زیرسوال می‌برند، صندوق بین‌المللی پول به بانک مرکزی می‌گوید که خودتان آمار خود را قبول ندارید. این موضوع به ضررمان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها