مشاهده سمندر کردستانی در بوکان

برای نخستین بار سمندر کردستانی در روستای سرد کوستان بوکان مشاهده شد. این گونه نادر جانوری از خانواده سمندران است که تنها 3 گونه آن در ایران وجود دارد و هم اکنون جزء گونه‌های در حال انقراض در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN ( طبقه بندی شده است.
کد خبر: ۴۱۲۷۱۷

سمندر آذربایجانی با پوست سیاه و خال‌های قرمز رنگ در مناطق شمال عراق و شمالغرب ایران پراکنده است، این جانور با پوست راه راه در لرستان زیست می‌کند و استان‌های کردستان، کرمانشاه ( زاگرس مرکزی ) و مناطق مرزی بین ایران و عراق زیستگاه سمندر کردستانی به شمار می‌رود.

پراکنش جهانی سمندر کردستانی محدود به غرب و شمال کشور ایران و بخش‌های شمال شرق عراق است. این گونه هم اکنون فقط در کشور ایران وجود دارد و وضعیت آن در زیستگاه‌های اصلی در استان کرمانشاه نگران کننده است.

خشکسالی‌های چند سال اخیر مهم‌ترین عامل خطر کاهش جمعیت سمندر کردستانی بوده است و تا کنون در خصوص وضعیت پراکنش این گونه در استان آذربایجان غربی طرح مطالعاتی اجرا نشده است.

روستای سرد کوستان در50 کیلومتری جنوب غربی شهر بوکان در امتداد سلسله جبال زاگرس واقع شده است که از لحاظ بارندگی و شرایط آب و هوایی منطقه معتدل و کوهستانی به شمار می‌آید و حوزه‌های آبخیز آن مهمترن سرچشمه‌های سیمینه رود در بوکان را تشکیل می‌دهند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست بوکان گفت: گروهی از کارشناسان این اداره تمام برکه ها، چشمه‌ها و نقاط مشکوک را در این روستا مورد بررسی قرار دادند و در پایان موفق به مشاهده 98 سمندر کردستانی شدند.

این جانور که در جویبارهای کوهستان در ارتفاعات هزار و 300 تا هزار و 400 متری با پوشش گیاهی مناسب زیست می‌کند بیشتر در اوایل صبح و یا در شب در نزدیکی جویبار‌های محل زندگی خود تنها از آب خارج می‌شود و زندگی خشکی برای این گونه ناشناخته است.

محمد احمدی آلودگی آب با کود‌های شیمیایی، سموم کشاورزی و زنده گیری آن توسط افراد منطقه را از عمده تهدید‌های این گونه جانوران اعلام کرد.

سمندر کردستانی آخرین بار در کشور در سال 1387 در مناطق جنگلی شهرستان سردشت نیز مشاهده شده بود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها