توصیه سلطانیه به آمانو:

آژانس به تعهدات خود عمل کند

علی اصغر سلطانیه سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی به «یوکیا آمانو» توصیه کرد که به «تعهدات آژانس در قبال ایران عمل کند تا پرونده هسته ای کشورمان برای همیشه در آژانس بسته شود».
کد خبر: ۴۰۷۷۷۰

سلطانیه در گفتگو با ایرنا در وین با اشاره به مطالب مطرح شده در نخستین روز کاری نشست عادی شورای حکام، خاطرنشان کرد: مدیرکل آژانس در این نشست به مکاتبات خود با فریدون عباسی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی اشاره کرده است.

به گفته سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ، آمانو در این نشست یادآور شد، در این مکاتبات از ایران برای همکاری و انجام گفت وگوها درباره مسائل مختلف درخواست شده است.

سلطانیه درباره نامه ای که عباسی در پاسخ به آمانو نوشته است، گفت: این نامه بسیار سازنده و «نگاه و رویکردی به جلو» بود.

نماینده ایران در آژانس افزود: عباسی در پاسخ خود ضمن مرور تمام اقدامات گذشته بویژه مدالیته و توافقنامه ای که بین ایران و آژانس صورت گرفته است، خاطرنشان کرد که تهران آن را کاملا اجرا کرده است.

 توپ در زمین آژانس

سفیر ایران گفت: در واقع اکنون توپ در زمین آژانس است و مدیرکل وظیفه دارد آنچه را که براساس مدالیته و توافق شده بود، عملی کند.

سلطانیه با اشاره به توافقنامه ای که بین ایران و آژانس پس از مذاکرات در بالاترین سطح انجام گرفته بود، گفت که تهران با نهایت همکاری این توافقنامه را با آژانس تهیه کرد و شورای حکام نیز بر آن صحه گذاشت، اما سفرای آمریکا، ژاپن، فرانسه و انگلیس علیه محمد البرادعی (مدیرکل سابق آژانس) جوسازی کردند.

سلطانیه تاکید کرد: در واقع ما این سابقه ذهنی را داریم که این چند کشور از ابتدا هم مخالف مدالیته بودند؛ مدالیته ای که بنا داشت تمام مسائل گذشته حل و فصل شده و یک بار برای همیشه به این مسائل خاتمه داده شود.

سفیر ایران در آژانس اظهار داشت: در واقع با یادآوری این اتفاق تاریخی در سال 2007، باید گفت کشورهایی هستند که نمی گذارند این موضوع جمعبندی شود.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران کاملا آمادگی دارد و وقت آن رسیده است که آمانو متعهدانه آنچه را که در زمان مدیرکل سابق مورد توافق قرار گرفته است، عملی کند تا این پرونده بسته شود.

سفیر ایران در آژانس گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده مخالف سلاح های هسته ای است و تمام فعالیت های تهران صلح آمیز و کاملا زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی می باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها