ضرورت اصلاح باغداری سنتی در تاکستان‌های قزوین

استان قزوین، 33 هزار هکتار باغ انگور دارد و شهرستان تاکستان نیز با 25 هزار هکتار تاکستان، رتبه نخست تولید انگور را در کشور داراست. از گذشته‌های دور تاکنون، قسمت زیادی از وسعت باغ‌های سنتی استان قزوین بویژه شهرستان‌های قزوین، تاکستان، ضیاءآباد و بویین زهرا به پرورش درختان انگور اختصاص داشت به نحوی که هم‌اکنون 15 درصد انگور کشور در این مناطق تولید می‌شود.
کد خبر: ۴۰۶۰۶۵

در حالی که سالانه علاوه بر انگور، مقدار معتنابهی از سایر مشتقات این محصول ازجمله سرکه، کشمش و... نیز به سایر نقاط کشور و جهان صادر می‌شود، ولی اجرای طرح اصلاح باغ‌های انگور در استان قزوین، برای استفاده بهینه از منابع و دستیابی به کشاورزی ضروری است؛ چراکه کیفیت محصولات انگور این شهرستان چندان مناسب نیست.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، اگرچه حدود 15 درصد از محصول انگور کشور در استان قزوین تولید می‌شود، اما کارکرد و کیفیت محصول تولیدی در این باغ‌ها از لحاظ کیفیت و کمیت با محصولات تولیدی مشابه در باغ‌های پیشرفته قابل مقایسه نیست.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدرضا صفری با اشاره به اختصاص 16 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح اصلاح باغ‌های انگور در سال جاری می‌افزاید: به منظور استفاده بهینه از منابع آبی و افزایش راندمان تولید انگور در مقیاس سطح، امسال عملیات اجرایی اصلاح 250 هکتار از باغ‌های انگور در شهرستان تاکستان انجام می‌شود.

وی می‌گوید: طرح اصلاح باغ‌های سنتی انگور طی 2 سال گذشته به صورت آزمایشی در 70 هکتار از باغ‌های شهر تاکستان اجرا شد که موجب افزایش راندمان تولید محصول، جلوگیری از آسیب‌های ناشی از بارندگی به محصولات و کاهش مصرف آب شد و زمینه استفاده از ماشین‌آلات مکانیزه را در این باغ‌ها فراهم کرده است.

یکی از این روش‌های نوین، استفاده از روش داربست‌بندی در باغ‌های انگور است که باغداران از آن استقبال می‌کنند.

حسن طاهرخانی یکی از باغداران تاکستانی که خاطره بارش باران در سال 88 را به یاد دارد، می‌گوید: در شهریور آن سال به علت بارندگی شدید و مرطوب شدن زمین زیر درختان انگور، متاسفانه مقدار زیادی از محصول انگور ما از بین رفت.

وی که بتازگی برای اصلاح باغ‌های خود اقدام کرده است با مفید دانستن این طرح می‌گوید: با توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی و دریافت امکانات و اطلاعات مورد نیاز برای اجرای این طرح، اقدام به این کار کردم و هم‌اکنون هم آثار آن را در کیفیت محصول و هزینه تمام شده آن به‌خوبی احساس می‌کنم.

پیله‌فروش، مدیر باغبانی استان قزوین هم درباره مزایای این طرح می‌گوید: در این طرح با جدا شدن بوته‌های انگور از زمین، امکان آسیب دیدن محصول بر اثر بارندگی و رطوبت زمین از بین می‌رود و ایجاد سایه در زیر درختان نیز از تبخیر آب جلوگیری می‌کند و موجب صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

مدیر باغبانی استان قزوین می‌افزاید: در باغ‌های الگویی که مشکل آب نداشته باشند میزان تولید انگور به 80 تا 100 تن در هکتار نیز قابل افزایش است.

اما مهم‌ترین مزایای اجرای طرح اصلاح در باغ‌های انگور افزایش راندمان تولید انگور و فراهم کردن زمینه استفاده از ماشین‌آلات مدرن کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی تاکستان نیز با اشاره به این که با اجرای این روش، میزان تولید انگور از 25 تن به 40 تن در هکتار افزایش یافته است، می‌گوید: با فراهم شدن امکان استفاده از ماشین‌آلات در باغ‌ها، ضمن سهولت در انجام کارها، هزینه‌های تولید تا 45 درصد کاهش می‌یابد.

مجید اسماعیلی می‌افزاید: از سال 88 تاکنون 7 میلیارد ریال کمک بلاعوض از سازمان جهاد کشاورزی برای ایجاد و ترویج باغ‌های انگور الگو در شهرستان تاکستان هزینه شده و تاکنون 70 هکتار از باغ‌های انگور شهرستان تاکستان اصلاح و به روش ایستاده تبدیل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها