رئیس ستاد تحول صنایع: افزایش قیمت برخی تولیدات صنعتی در حال بررسی است

فرزین: افزایش قیمت در سال 90 نداریم

با این‌که سخنگوی ستاد طرح تحول اقتصادی با قاطعیت از افزایش نیافتن قیمت‌ها در سال 90 سخن می‌گوید؛ اما اظهارنظر منابع دولتی دیگر در وزارتخانه‌های تاثیرگذار، خلاف این ادعا را نشان می‌دهد. به گزارش خبرنگار ما، با وجود گذشت حدود 40 روز از سال جدید ،اطلاعات شفافی از تعیین تکلیف سطح عمومی قیمت‌ها در کشور منتشر نشده است؛ به طوری که اظهارنظرهای منابع مختلف در تناقض با یکدیگر است؛ تناقضی که به گفته کارشناسان ممکن است به تورم روانی در جامعه دامن بزند؛ چراکه بعضا میان حرف و عمل فاصله بسیاری وجود دارد.
کد خبر: ۳۹۹۸۴۵

به عبارت بهتر، در حالی که اعلام می‌شود مجوز افزایش قیمت به کمتر کالایی داده شده؛ اما مردم هنگام خرید یا مراجعه به بازار با واقعیت افزایش قیمت بسیاری ازکالاها مواجه می‌شوند و همین امر ممکن است اعتماد به اطلاعات منتشره از سوی منابع رسمی را کاهش داده و مردم را به سوی خرید بی‌ضابطه و غیرلازم سوق داده و به رشد تورم انتظاری بینجامد. لذا کارشناسان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از این پدیده، انتشار اطلاعات به صورت واحد و صادقانه صورت گرفته و اگر قرار است هر برنامه جدیدی اجرا شود، ابتدا با شفافیت با افکار عمومی در میان گذاشته شده و سپس بتدریج اجرا شود؛ اما تناقض‌گویی‌ها درباره سرنوشت قیمت‌ها، حاصلی جز دامن زدن به تورم روانی نخواهد داشت.

افزایش قیمت در سال 90 نداریم

محمدرضا فرزین، سخنگوی ستاد طرح تحول اقتصادی در برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه 2 سیما تصریح کرد که در سال 90 افزایش قیمت نداریم.

وی علت این امر را منابع بسیار خوبی که در بودجه 90 به بخش تولید اختصاص یافته، دانست. دولت قبلا اعلام کرده بود که برای حمایت از بخش تولید و صنعت در برابر افزایش هزینه‌های ناشی از رشد بهای انرژی، بسته‌های حمایتی و تسهیلات ارزان‌ بانکی پرداخت خواهد کرد.به گزارش واحد مرکزی خبر، فرزین گفت: ‌درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ها برای 3 ماهه اول سال 14 هزار و 500 میلیارد تومان براساس قانون مجلس پیش‌بینی شده است.

وی افزود:‌ در ابتدای هدفمند کردن یارانه‌ها 550 میلیارد تومان به وزارت صنایع داده شد تا به 25 رشته صنعتی آسیب‌پذیر اختصاص یابد.

فرزین گفت:‌ این مبلغ با بخشی از منابع بانکی ادغام و در اختیار صنایع قرار می‌گیرد.

وی افزود: افزون بر این 550 میلیارد تومان، 850 میلیارد تومان نیز به بخش صنعت داده شده است که در قرارداد وزارت صنایع با بانک ملی این بانک به صنایعی که خطوط تولیدی خود را اصلاح و از فناوری‌های پیشرفته استفاده کنند، تعلق می‌گیرد.

فرزین گفت: از ابتدای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها 350 میلیارد تومان به وزارت جهادکشاورزی داده شده است که این وزارتخانه 160 میلیارد تومان آن را به بانک کشاورزی داد که این بانک مبلغ یادشده را با دو برابر منابع خود ادغام و به صورت تسهیلات به بخش‌های مختلف کشاورزی پرداخت کند.

وی افزود: امسال توان کشور بر تولید متمرکز می‌شود تا اشکالات هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش تولید رفع شود.

سخنگوی ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها ذخیره‌سازی مناسب را سیاست دولت برای تنظیم بازار اعلام کرد.

اما همزمان با این اظهارات رئیس ستاد تحول صنایع وزارت صنایع و معادن از بررسی پیشنهاد افزایش قیمت برخی تولیدات صنعتی در کارگروه تنظیم بازار خبر داد.

از سوی دیگر، سیدرضا فاطمی امین، رئیس ستاد تحول صنایع در گفت‌وگو با فارس در مورد بررسی موضوع افزایش قیمت برخی محصولات صنعتی با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، اظهار کرد: پیشنهاد واحدهای صنعتی متقاضی توسط وزارت صنایع به کارگروه تنظیم بازار ارائه شده و این موضوع در حال بررسی است.

بر این اساس ،قیمت تمام‏شده صنایع مختلف بر اساس میزان اثرگذاری قیمت انرژی در بهای تمام‏شده آنها، به نسبت‌های مختلفی افزایش یافته است.

در این میان صنایع غذایی، لوازم خانگی، سیمان، فولاد، مس، آلومینیوم، تجهیزات صنعتی و ریخته‌گری از جمله صنایعی هستند که تاثیرپذیری بیشتری را تجربه کرده‌ و به منظور جبران این مساله درخواست افزایش قیمت تولیداتشان را به دستگاه‌های مربوطه ارائه داده‌اند.

در همین حال منابع خبری دیگر از اعلام نهایی رشد قیمت نان فانتزی و احتمال افزایش قیمت شوینده‌ها و کره خبر دادند.

جواد کرمی ،رئیس اتحادیه نان فانتزی تهران گفت: قیمت‌های جدید نان فانتزی با 25 درصد افزایش مواجه شده است. وی افزود: بر این اساس نان باگت از قیمت 400 تومان به 500 تومان، نان ساندویچی از 200 تومان به 250 تومان، نان همبرگری از 200 تومان به 250 تومان و نان بربری فانتزی بدون افزایش قیمت 500 تومان عرضه می‌شود.

وی افزود: قیمت‌های جدید به تمامی واحدهای صنفی و تولید‌کننده نان فانتزی اعلام شده است و هر گونه افزایش قیمت گران‌تر از این ارقام، تخلف صنفی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، مهر گزارش داد: با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی، رایزنی‌ تولیدکنندگان با دولت برای افزایش جزئی قیمت شوینده‌ها و کره آغاز شده است.

با افزایش قیمت نفت و مواد اولیه بسیاری از محصولات شوینده داخلی و کره، خبرها از کارگروه کنترل بازار مبنی بر آغاز رایزنی‌ها و ارائه مستندات تولیدکنندگان به این کارگروه برای افزایش قیمت این دو محصول است.

با توجه به نقش‌آفرینی 60 درصدی نرخ مواد اولیه در قیمت محصولات شوینده، افزایش قیمت مواد اولیه در دنیا و مصوبه اخیر دولت مبنی بر فروش محصولات پتروشیمی با قیمت فوب خلیج‌فارس، سبب شده تولیدکنندگان به صورت رسمی درخواست خود را به کارگروه کنترل بازار تحویل کنند.

در مورد کره نیز، موضوع به همین روال است با توجه به این‌که ایران تولیدکننده این محصول نیست و مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان کره در بازارهای جهانی افزایش داشته است، دولت گویا در حال بررسی در مورد افزایش قانونی نرخ کره و اجازه افزایش قیمت به تولیدکنندگان است. بر این اساس، خبرها حاکی از آن است که بزودی نرخ محصولات شوینده و کره تغییرات جزئی خواهد داشت، اما این امر نباید سبب شود مردم به سمت بازار هجوم آورده و خریدهای اضافی داشته باشند، چراکه طبق گفته مسوولان دولتی، افزایش قیمت بسیار جزئی خواهد بود و تغییر چندان و قابل توجهی در نرخ‌ مصرف‌کننده نخواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها