چهره روز

عدالت برای دوست صمیمی فرعون‌ها

در حالی که روز گذشته تمامی رسانه‌های جهانی از محکوم شدن دکتر زاهی هاواس، وزیر جدید آثار تاریخی مصر و دبیرکل پیشین هیات ارشد باستانی این کشور به یک سال حبس و پرداخت جریمه نقدی 1650 دلاری از سوی دادگاهی در این کشور خبر دادند و هنوز به طور رسمی دلیل محکومیت این باستان شناس اعلام نشده است، اما روزنامه الاهرام آن را به شرکت زاهی هاواس در یک مشاجره در کتابفروشی موزه مصر نسبت داد و خبرگزاری الجزیره دلیل آن را اجرا نکردن حکم دادگاه در مورد یک پرونده ملکی دانست.
کد خبر: ۳۹۷۴۶۷

در چنین شرایطی، سایت دیسکاوری در گزارشی به بررسی عملکرد درخشان وی در بازگرداندن آثار تاریخی مصر از دیگر کشورها پرداخته است.

زاهی هاواس نزدیک به 7 سال دبیرکلی هیات ارشد باستانی مصر را به عهده داشت و توانست نام کشور مصر را به ‌عنوان مقام نخست‌ در زمینه‌ بازگرداندن آثار تاریخی ثبت کند. تلاش‌های هاواس برای بازپس‌گیری آثار تاریخی ارزشمند مصر در شرایطی صورت گرفت که با ابتکار وی همایشی با موضوع راهکارهای بازپس‌گیری آثار تاریخی از دیگر کشورها در مصر برگزار شد. این همایش در حالی بود که در سال‌های اخیر، تلاش‌ کشورهای مختلف جهان برای بازپس‌گیری آثار تاریخی‌شان از دیگر کشورها، افزایش یافته است.

در این میان، کشور مصر موفق‌ترین عملکرد را در این زمینه داشته و از سال 2002 تاکنون، 37 هزار اثر تاریخی‌اش را از موزه‌ها و موسسات حراجی دیگر کشورها پس گرفته است. در این شرایط در ماه ژانویه، دکتر هاواس، از بازگشت 19 اثر تاریخی مقبره «توتنخامون» که از سال‌ها قبل در موزه «متروپلیتن» نیویورک آمریکا نگهداری می‌شدند به این کشور خبر داد.

این مجموعه شامل یک گردنبند، یک مجسمه ابوالهول آبی رنگ و دیگر آثار تاریخی است که به مقبره «توتنخامون» تعلق داشته و در سال 1923 توسط تیمی از باستان‌شناسان و محققان که وظیفه کاوش و ثبت آثار کشف شده در این مقبره را به‌عهده داشتند، به آمریکا منتقل شده‌ و قرار است در آینده نزدیک در موزه قاهره به نمایش درآیند. در ماه آگوست نیز با تلاش‌های دکتر هاواس، مجسمه مرمرین چند هزار ساله این کشور که سال‌ها قبل در گمرک فرودگاه اتاوا کانادا توقیف شده بود، به مصر بازگشت. این مجسمه مرمرین 13 سانتی‌متری در سال 2007 در گمرک اتاوا توقیف شده و پس از اثبات تعلق آن به مصر تحویل سفارت این کشور درکانادا شد. از آثار شاخصی که به مصر بازگشته‌اند، می‌توان به یک تبر سنگی 20‌هزار ساله و ظرف سفالی ساخته ‌شده در 7 هزار سال پیش از میلاد مسیح(ع) که اثر انگشت سازنده‌اش روی آن مشخص است، اشاره کرد. 5 دیوارنگاره‌ ارزشمند مصری که از سال‌ها پیش در موزه‌ لوور پاریس نگهداری می‌شدند و موجب ایجاد تنش بین دولت مصر و مسوولان این موزه شده بود، در جریان دیدار رسمی رئیس‌جمهور مصر از فرانسه، به او تحویل داده شدند.

این دیوارنگاره‌ها که 3200 سال قدمت دارند و در دهه‌ 80 میلادی از مقبره‌ای در لکسور به سرقت رفته بودند، از سال‌ها پیش در موزه‌ لوور نگهداری می‌شدند تا این ‌که زاهی هاواس بازگرداندن آنها را به مصر خواست. با امتناع مسوولان موزه‌ لوور، در ماه اکتبر به دستور هاواس روابط فرهنگی هیات آثار باستانی مصر با موزه لوور قطع شد؛ اما سرانجام مسوولان موزه‌ لوور، حاضر به پس دادن این آثار شدند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان، قوانین فعلی را برای بازپس‌گیری آثار تاریخی کشورها،‌ ناکافی و فاقد کارایی لازم می‌دانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها