به دلیل اشباع بازار، پیازها روی دست کشاورزان مانده است

پیاز‌ها اشک کشاورزان کرمانی را درآورده اند

در حالی که شهرستان‌های جنوبی استان کرمان با تولید سالانه بیش از 4 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از قطب‌های اصلی تولید این محصولات در کشور به شمار می‌رود و از معدود مناطقی است که در یک سال زراعی در آن چند نوبت کشت یک محصول خاص انجام می‌شود، اما کشاورزان این مناطق همواره هنگام کاشت و برداشت محصولات خود با مشکلات متعددی همچون فروش نرفتن محصولات، سودجویی دلال‌ها و واسطه‌ها و نبود برخی صنایع جنبی و تبدیلی محصولات کشاورزی مواجه هستند.
کد خبر: ۳۹۶۴۲۹

این روزها نیز با آغاز فصل برداشت پیاز در این شهرستان‌ها، در حالی کشاورزان برای برداشت محصول خود اقدام کرده‌اند که قیمت بسیار پایین خرید پیاز توسط دلال‌ها و واسطه‌ها و عدم نیاز بازار داخلی باعث فروش نرفتن پیازها شده و اشک کشاورزان جنوب کرمان را در آورده است. کشاورزان جنوب استان کرمان که سال گذشته شاهد فروش بسیار خوب محصول پیاز خود بودند و امسال بدون توجه به هشدارهای سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان مبنی بر خودداری از کشت بیش از حد توصیه شده، تحت تأثیر بازارگرمی دلالان و واسطه‌ها 7 هزار هکتار از سطح مزارع خود را زیرکشت این محصول بردند، اکنون به دلیل فروش نرفتن محصول پیاز و پایین آمدن قیمت خرید آن در میادین میوه و تره‌بار به دلیل اشباع بازار داخلی، شاهد خراب شدن محصول پیاز جمع‌آوری شده خود بر سر مزارع یا در بالای وانت بارها در میادین میوه و تره‌بار هستند. برخی کشاورزان به همین دلیل از برداشت محصول پیاز مزارع شان خودداری کرده‌اند تا حداقل هزینه‌های برداشت و حمل آن از مزرعه تا میادین میوه و تره بار را دیگر متحمل نشوند.

سودجویی دلال‌ها و واسطه‌ها

اکنون در حالی نرخ خرید پیاز در میدان میوه و تره بار شهرستان جیرفت برای هر کیلوگرم بین 80 تا 100 تومان تعیین شده که قیمت پیاز در میوه فروشی‌های شهر جیرفت هر کیلوگرم حدود 500 تومان است. همچنین در حالی میادین میوه و تره‌بار جنوب کرمان مملو از پیازهای جمع‌آوری شده کشاورزان است که در شهر کرمان هر کیلوگرم پیاز 600 تومان به فروش می‌رسد که 6 برابر قیمتی است که دلال‌ها و واسطه‌ها در جنوب کرمان به کشاورزان می‌پردازند. یکی از کشاورزان پیازکار جیرفتی که اکنون محصول پیازش در سر مزرعه تلنبار شده و در حال از بین رفتن است، می‌گوید: تمام دلخوشی ما کشاورزان پس از چند ماه تلاش و زحمت کشیدن، فروش رفتن محصولاتمان است ولی با وضعیت کنونی بازار پیاز و سودجویی دلال‌ها امیدی به جبران زحمت‌هایمان و فروش محصولمان به قیمت واقعی نداریم و باید شاهد خراب شدنشان باشیم. وی با انتقاد از نقش دلال‌ها و واسطه‌ها در تعیین قیمت خرید و فروش محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان می‌افزاید: این افراد کمر کشاورزان را شکسته‌اند و علاوه بر تعیین قیمت خرید محصولات کشاورزی، بازار حمل و نقل این محصولات را نیز در دست گرفته‌اند. وی با اشاره به این که دلال‌ها و واسطه‌ها هنگام کاشت محصول پیاز، کشاورزان را به افزایش سطح زیر کشت این محصول ترغیب کردند و قول مساعد دادند که تمام محصول پیاز امسال به قیمت خوب در بازار به فروش می‌رود، می‌افزاید: امسال در جنوب کرمان آنقدر پیاز کاشته شده که فقط نیمی از آن، تمام نیاز بازار داخلی را تأمین کرده است و شرایطی را برای سودجویی دلال‌ها به‌وجود آورده که حاصل دسترنج کشاورزان را به هر قیمتی که می‌خواهند، بخرند.

کسی از دلال‌ها شکایت نمی‌کند

در همین حال دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت در گفت‌وگو با «جام‌جم» می‌گوید: تاکنون هیچ‌گونه مراجعه‌ای از سوی کشاورزان منطقه برای شکایت از دلال‌ها و واسطه‌ها صورت نگرفته است.

مجید رستمی با اشاره به این که نقش دلال‌ها و واسطه‌ها در فروش نرفتن محصول کشاورزی منطقه زیاد نیست، می‌افزاید: مهم‌ترین دلیل فروش نرفتن محصولات کشاورزی منطقه تأمین شدن نیاز بازار داخلی محصول پیاز است که دولت باید برای رفع این مشکل، زمینه صادرات این محصول و حمایت از کشاورزان را فراهم کند.

اگر چه در مقطع کنونی با توجه به عدم نیاز بازار داخلی و کشت بیش از حد معمول پیاز در جنوب کرمان تنها راهکار فروش این محصول، صادرات آن به دیگر کشورهای منطقه است اما طی سال‌های گذشته تعرفه بالای صادرات پیاز که به ازای هر کیلو گرم 250 تومان تعیین شده بود همواره مانعی را برای تحقق این امر ایجاد می‌کرد.به همین منظور طی چند ماه گذشته مسوولان استان و منطقه تلاش کردند طی مذاکره با مسوولان وزارت جهاد کشاورزی، میزان این تعرفه را کاهش دهند یا حذف کنند. بنابراین سه‌شنبه شب هفته گذشته در کار گروه اقتصادی دولت این موضوع مطرح و با دستور رئیس‌جمهور تعرفه صادرات محصول پیاز حذف شد تا بخشی از مشکلات کشاورزان پیازکار جنوب کرمان برطرف شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان که برای پیگیری خواسته کشاورزان از رئیس‌جمهور برای حذف تعرفه صادرات پیاز به نهاد ریاست جمهوری رفته بود، می‌گوید: خوشبختانه با پیشنهاد سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان به وزارت جهاد کشاورزی و پیگیری‌های مجدانه استاندار بنا بر پیشنهاد هیات دولت و تأیید رئیس جمهور عوارض صادرات پیاز به‌طور کامل برداشته شد تا زمینه صادرات این محصول جنوب استان کرمان فراهم شود. مجید درینی می‌افزاید: امسال همانند چند سال گذشته در جهت اجرای طرح استمرار کشت سیب زمینی و پیاز، در جنوب استان کرمان سطح وسیعی از مزارع به کاشت این دو محصول اختصاص داده شد که از این حیث جنوب کرمان مقام نخست کشور را کسب کرده است. وی با اشاره به این که امسال محصول پیاز جنوب کرمان تمامی نیازهای بازارهای داخلی کشور را تأمین کرده و در حال حاضر به همین دلیل محصول پیاز روی دست کشاورزان مانده است، ابراز امیدواری می‌کند با فراهم شدن زمینه صادرات این مشکل رفع شود.

حمایت دولت از کشاورزان

استاندار کرمان هم با اشاره به تلاش دولت برای رفع مشکلات کشاورزان منطقه و برداشته شدن تعرفه صادرات محصول پیاز می‌گوید: دولت همچنین برای حل مشکلات کشاورزان جنوب کرمان و انتقال محصولات آنها به دیگر نقاط، تدابیر لازم را برای اعزام کامیون‌های بیشتر به منطقه اتخاذ کرده است. اسماعیل نجار به کشاورزان جنوب کرمان توصیه می‌کند هنگام کاشت محصولات خود درخصوص نوع محصول و میزان زیر کشت با دستگاه‌های مربوطه هماهنگی لازم را صورت دهند تا در هنگام برداشت با مشکل اشباع بازار و در نتیجه کاهش قیمت‌ها مواجه نشوند. وی بر ضرورت تلاش برای اصلاح شیوه‌های کشاورزی، بهبود شرایط تولید و بهره‌وری در این بخش تأکید کرده و می‌افزاید: دولت برای افزایش صنایع تبدیلی و جنبی در مناطق کشاورزی تلاش می‌کند.

محمدرضا امیری، نماینده مردم 6 شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز در حالی از قول مساعد وزرای بازرگانی، جهاد کشاورزی، راه و ترابری وصنایع و معادن در کمیسیون کشاورزی مجلس برای اعزام روزانه 250 کامیون به جنوب کرمان به منظور رفع مشکلات حمل محصولات کشاورزی و کوتاه کردن دست واسطه‌ها درتعیین قیمت حمل و نقل این محصولات خبر می‌دهد که به گفته کشاورزان منطقه، تنها راه حل مشکلات این بخش مستقل شدن اداره کل پایانه‌های جنوب استان کرمان است.

حکمت قاسم خانی / جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها