وزیر بازرگانی خبر داد: بنا به تشخیص رئیس جمهور، فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال 90 عملیاتی خواهد شد. وی در عین حال معضل بیکاری را چالش فعلی اقتصاد ایران عنوان کرد.
کد خبر: ۳۹۴۵۸۹

به گزارش مهر، مهدی غضنفری در دیدار نوروزی خود با اصحاب رسانه با تاکید بر اینکه دو تعبیر متفاوت از نامگذاری سال جاری به عنوان سال جهاد اقتصادی به ذهن متبادر می شود، گفت: تعبیر اول این است که چالشهای زیادی در اقتصاد کشور وجود دارد که باید در این سال با حرکتی جهادگونه آنها را برطرف کرد و تعبیر دوم این است که فرصتهای متعددی در اقتصاد وجود دارد که در این سال باید شکوفا شود.

وزیر بازرگانی افزود: به نظر من هر دو تعبیر از نامگذاری سال جاری می تواند مورد وثوق واقع شود به نحوی که در سال جهاد اقتصادی برنامه ها و استراتژی ها را به گونه ای تدوین کنیم که چالشها از میان برداشته شود و فرصتهای متعدد اقتصادی نیز به مرحله شکوفایی برسند.

بیکاری ، چالش فعلی اقتصاد ایران

وی از جمله چالشهای فعلی اقتصاد ایران را معضل بیکاری دانست و به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها به عنوان یک فرصت اشاره کرد و گفت: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها صرفه جویی های اقتصادی پدیدار خواهد شد و امکان سرمایه گذاری بیشتر فراهم خواهد آمد؛ یعنی اقتصاد، پایایی و پویایی لازم را تجربه خواهد کرد.

به اعتقاد این عضو کابینه دهم، تا زمانی که کشور با یارانه های غیر هدفمند حرکت خود را به جلو دنبال می کرد راه به جایی نمی برد اما با اجرای این قانون هم اکنون فرصتهایی را در اقتصاد خود فراهم کرده است که ثمره آن به تدریج نمایان خواهد شد.

به اعتقاد وی، فرصتها در اقتصاد می توانند با اندکی تلاش به خروجی زاینده تبدیل شوند و ارزآوری ، افزایش درآمد سرانه و کاهش معضلات اقتصادی را به دنبال داشته باشند.

غضنفری ادامه داد: وزارت بازرگانی یکی از دستگاه‌های مورد نظر در سال جهاد اقتصادی است که باید فعالیت متناسب با این نام را داشته باشد؛ در این میان رسانه ها به عنوان عامل تاثیرگذار مورد اجماع تمامی مسئولان وزارت بازرگانی قرار دارند و اعتقاد بر این است که یک بیت اطلاعات درست همچون چند انبار کالای ذخیره شده عمل می کنند.

به گفته وزیر بازرگانی، نقش اطلاعات در شرایط هدفمند کردن یارانه ها و ایام پرمصرف بسیار مهم است چرا که اگر اطلاعات اعوجاج داشته باشد ممکن است کار وزارت بازرگانی و در سطح کلان بخش بازرگانی کشور را مختل کند.

وی ادامه داد: یک بیت اطلاعات درست می تواند ذی نفعان بخش بازرگانی کشور که 75 میلیون نفر جمعیت هستند را تحت تاثیر قرار دهد چرا که عرضه و تقاضا به نوعی تحت تاثیر اطلاعات است بنابراین ابزار رسانه در حوزه بازرگانی بسیار اثرگذار خواهد بود.

هدفگذاری صادرات 45 میلیارد دلاری برای سال 90

این عضو کابینه دهم در تشریح عملکرد وزارت بازرگانی در سال 89 تصریح کرد: صادرات غیر نفتی با رشد 26 درصدی در سال 89 به 32.6 میلیارد دلار رسید که همین امر باعث شد در آخرین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی هدف گذاری دست یابی به صادرات 45 میلیارد دلاری برای سال 90 تصویب شود.

وی به رشد 12 درصد صادرات فرش در سال 89 اشاره کرد و گفت: صادرات فرش دستباف نیز به 556 میلیون دلار رسید .

غضنفری با اشاره به انجام یکی از بزرگترین خریدهای دولتی کشور در سال 89 ، گفت: خرید گندم یکی از بزرگترین خریدهای کشوراست، ضمن اینکه در کنار آن، برگزاری 400 نمایشگاه بهاره با 32 هزار غرفه در سراسر کشور توانست مایحتاج مردم را تامین کند.

وزیر بازرگانی به انجام 7.4 میلیون مورد بازرسی از ابتدای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها اشاره کرد و گفت: از این رقم 3.4 میلیون مورد مربوط به بازرسی های اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها بوده است.

وی ادامه داد: فراهم سازی زیرساختهای تجاری کشور در دستور کار وزارت بازرگانی قرار گرفته است که بر این اساس اجرای طرح میزان با 330 هزار کارت خرید اعتباری به کارمندان دولت پوشش سراسری در تامین بخشی از مایحتاج مورد نیاز کارمندان فراهم کرده است.

افتتاح 1.8 میلیون تن فضای ذخیره سازی استاندارد گندم

این عضو کابینه دهم به افتتاح 1.8 میلیون تن فضای ذخیره سازی استاندارد گندم اشاره کرد و گفت: در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها مسئولیت مستقیم اجرای هدفمندکردن گندم، آرد و نان به وزارت بازرگانی سپرده شد که بر این اساس صرفه جویی قابل توجهی در مصرف گندم، آرد و نان صورت گرفته است.

غضنفری همچنین به تدوین طرح آمایش تجاری اشاره کرد و گفت: طرح آمایش تجاری قصد دارد مجموعه ای از زیرساخت ها را برای سهولت انجام امر تجارت فراهم سازد به نحوی که ریل هایی در حوزه تجارت کنار هم قرار گیرند که قطار صادرات غیر نفتی بتواند به راحتی بر روی آن حرکت کند.

به گفته وزیر بازرگانی، اجرای طرح آمایش تجاری ظرف 5 سال از ابتدای اجرای قانون برنامه پنجم در کشور عملیاتی خواهد شد. وی خاطر نشان کرد: زمانی که زمینه برای صادرات 45 میلیارد دلار کالا فراهم شود به طور قطع اشتغال نیز رونق خواهد گرفت و تولید به شکوفایی می رسد.

برون سپاری فعالیتهای تنظیم بازار

وزیر بازرگانی یکی از برنامه های وزارتخانه متبوعش در سال 90 را برون سپاری فعالیتهای تنظیم بازار دانست و گفت: هدف این است که دولت دخالت حداقلی در امر تنظیم بازار داشته باشد.

فاز دوم هدفمندی یارانه ها امسال اجرا می شود

غضنفری در ادامه با اشاره به اجرای فاز دوم قانون هدفمند یارانه ها در سال 90 خاطر نشان کرد: فاز دوم اجرای قانون بنا به تشخیص رئیس جمهور در سال 90 عملیاتی خواهد شد که در این میان بنگاه‌های تولیدی نیز باید یکی از دو رویکرد موجود را انتخاب کنند.

وی در توضیح این مطلب افزود: راه اول این است که افزایش قیمت حاملهای انرژی را از مردم دریافت کنیم و راه دوم این است که با افزایش بهره وری بتوانیم تکنیکهای کاهش قیمت تمام شده را به کار بسته و شرایطی فراهم کنیم که افزایش قیمت حامل های انرژی را با افزایش بهره وری جبران کنیم چرا که اگر قرار باشد باز هم راهکاری به غیر از بهره وری در نظر گرفته شود تولید کشور ممکن است در زمانی کوتاه به حیات خود ادامه دهد اما به طور قطع باید در یک جا متوقف شود.

وزیر بازرگانی ادامه داد: باید این امر را مشخص کنیم که این روزها با اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها و حمایت از تولید باید مشخص کنیم که مفهوم حمایت از تولید چیست؛ این دو راهی است که هم اکنون اقتصاد ایران بر سر آن قرار گرفته است که البته باید با به کار بستن تکنیکهای کاهش قیمت تمام شده، افزایش بهره وری، کاهش نرخ سود بانکی، کاهش بروکراسی دولتی و مجوزها و معطلی های حوزه های مختلف آن را جبران کرد.

وی اظهار داشت: اگر به تکنیکهای کاهش قیمت تمام شده متوسل نشویم آنگاه گلوله بهمنی هزینه سرباز بر سر تولید و مصرف می افتد. به اعتقاد غضنفری تعرفه ها هم اکنون در نقطه مطلوبی قرار گرفته و تکنیک های تعرفه بیش از این جواب نمی دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها